"Siellä se kaveri nyt juoksee, enkä minä saa pyllyäni ylös sohvalta" – juoksuvalmentaja tunnistaa ilmiön, jossa kavereiden urheilupäivitykset aiheuttavat ahdistusta

Erityisesti maratonille treenaavat hakevat tsemppiä urakalleen somesta.

juoksu
Treenipäivitykset saavat tykkäyksiä sosiaalisessa mediassa.
Treenipäivitykset saavat tykkäyksiä sosiaalisessa mediassa.Nella Nuora/Yle

Makaan sohvalla ja selailen puhelintani. Laiskottaa. Huomaan kaverini tekemän päivityksen, missä tuttuni poseeraa urheilullisen näköisenä, leveä hymy huulillaan. Teksti kuuluu:

“Ihana olo, 10 kilsan lenkki takana! #juoksuvoimaa #maratonmielessä #sporttistaelämää”

Miksi se ärsyttää minua?

Koska minä makaan sohvalla, enkä tee mitään edistääkseni hyväkuntoista elämää.

Itsensä vertailu muihin ei kannata

Juoksuvalmentaja Aki Nummela tunnistaa ilmiön, jossa kavereiden urheilupäivitykset voivat joko motivoida tai ahdistaa.

Kun tuo kävi lenkillä, niin minäkin jaksan mennä.

Siellä se kaveri nyt juoksee, enkä minä saa pyllyäni ylös sohvalta.

Nummelan mielestä ahdistus on ymmärrettävää, mutta päivityksen tekijä ei ole vastuussa toisten mielialoista.

– Juokseminen on haastava laji, eikä siinä kannata vertailla itseään liiaksi muihin.

Ida-Liina Huurtela päivittää mielellään suorituksiaan sosiaaliseen mediaan.
Ida-Liina Huurtela päivittää mielellään suorituksiaan sosiaaliseen mediaan.

Päivitys motivoi hyvään suoritukseen

Tänään oon temppuillu kiipeilytelineessä ja vetänyt 2h 20min pyörälenkin.

Näin kirjoittaa innokas treenipäivitysten tekijä Ida-Liina Huurtela. Omien julkaisujen selailu saa hänet liikkeelle.

– Saan motivaatiota kun käyn läpi feediäni ja näen, että olen ollut reipas.

Myös Nummela uskoo, että sosiaalisessa mediassa jaettu päivitys voi motivoida sen tekijää pitämään kiinni tavoitteistaan.

Jos ihminen markkinoi kovaan ääneen juoksevansa maratonin, saattaa se auttaa häntä harjoittelemaan tiukemmin.

"Aina ei tarvitse juosta kovaa"

Nummelan mukaan päivityksistä voi tulla haittaa, jos ihmiset kertovat niissä vain omista ennätyksistään. Treenaamisen fokus voi silloin hämärtyä.

– Keskittyminen menee siihen, että haetaan ennätystä. Juostaan liikaa muille, ei itselleen.

Varsinkin aloittelevalle juoksijalle olisi tärkeää saada peruskunto hyväksi matalavauhtisten treenien avulla. Näitä juoksuja ei haluta päivittää sosiaaliseen mediaan.

– Haluaisin itse nähdä enemmän tällaisia päivityksiä, mutta niillä ei saada tykkäyksiä. Aina ei tarvitse juosta kovaa.

Lenkkeilyn lisäksi Huurtela pitää myös pyöräilystä.
Lenkkeilyn lisäksi Huurtela pitää myös pyöräilystä.

Somesta vinkkejä omaan harjoitteluun

Ihmisluonnolle on tyypillistä, että kerromme omista intohimoistamme. Tämä näkyy herkästi myös sosiaalisen median puolella.

Ida-Liina Huurtela julkaisee päivityksiä lähinnä omaksi ilokseen, mutta myöntää että toisten mielipiteet kiinnostavat.

– Päivityksissä on helppo kiillottaa myös omaa profiiliaan.

Motivaation lisäksi sosiaalisesta mediasta voi saada apuja harjoitteluun. Myös Huurtela katsoo mielellään toisten ihmisten treenipäivityksiä.

– Niistä voi saada hyviä vinkkejä, joita voi ottaa osaksi omaa harjoittelua.

Tekevätkö ihmiset valepäivityksiä?

Nummela uskoo, ettei valesuoritusten päivittäminen ole yleinen ilmiö, ainakaan Suomessa. Epärehellisyyttä syntyy pikemmin vahingossa.

– Porukka luottaa liian sokeasti omaan urheilukelloonsa ja raportoi toisinaan vääriä lukuja juostuista matkoista ja niihin kuluneista ajoista.

Myöskään Huurtela ei perusta valehtelusta.

– Ehkä joskus olen pyöristänyt juostuja matkoja yläkanttiin, mutta varsinaisia valesuorituksia en harrasta.

#huomennauusiyritys

Makaan edelleen sohvalla. On kulunut jo puolitoista tuntia. Tässä ajassa olisin ehtinyt hyvin käydä lenkillä tai salilla tai ihan vaikka pienellä kävelyllä, mutta ei.

Olen minä sentään kääntänyt kylkeäni, kai sekin lasketaan. #ainaonuusimaanantai #lifeislife