Tutkimus: Alkoholimainonnan suitsiminen lailla sosiaalisessa mediassa ei onnistunut – kuluttajien koukuttaminen jopa tehostui

Sosiaalisen median alkoholimainonnan on pelätty tavoittavan erityisesti nuoret ja alaikäiset.

alkoholijuomat
nainen ja viinilasi
Vuoden 2015 alkoholilakimuutoksessa Suomi rajoitti ensimmäisenä maana maailmassa sosiaalisen median alkoholimainontaa.AOP

Suomalaiset ja ruotsalaiset alkoholibrändit eivät markkinoi aggressiivisesti sosiaalisessa mediassa, mutta mainokset näkyvät myös alaikäisille. Mainonnan sääntelyllä on ollut vain vähän vaikutusta sosiaalisen median alkoholimainontaan, ilmenee Helsingin yliopiston tutkimuksesta (siirryt toiseen palveluun).

Vuoden 2015 alkoholilakimuutoksessa Suomi rajoitti ensimmäisenä maana maailmassa sosiaalisen median alkoholimainontaa, ja esimerkiksi kuluttajien tuottamien sisältöjen sekä pelien, kilpailujen ja arvontojen käyttö osana alkoholimainontaa kiellettiin.

Rajoitukset vain tehostivat mainontaa

Suomen tilannetta verrattiin Ruotsiin, jossa vastaavaa sääntelyä ei vielä ole.

Kuluttajareaktiossa tapahtuneiden muutosten tarkastelu vuosina 2014–2017 osoitti, että lakimuutoksella ei ole onnistuttu heikentämään valmistajien mahdollisuuksia sitouttaa kuluttajia mainontaansa.

– Aineistossa mukana olleet valmistajat ovat onnistuneet herättämään kuluttajien huomion vuonna 2017 jopa paremmin kuin vuonna 2014, mitä voidaan pitää yllättävänä, sanoo tutkija Anu Katainen Helsingin yliopistosta.

Mainokset näkyvät edelleen myös alaikäisille

Sosiaalisen median alkoholimainonnan on pelätty tavoittavan erityisesti nuoret ja alaikäiset. Valmistajista noin 60 % oli Suomessa ja Ruotsissa ottanut käyttöön ikärajavalvonnan Facebook-sivuillaan vuoteen 2017 mennessä. Instagramissa näkyvyyttä oli rajoittanut 13 % suomalaisista yhtiöistä, ruotsalaisista ei yksikään.

Tutkimuksen aineisto koostui sosiaalisen median julkaisuista, jotka on tuotettu Suomessa ja Ruotsissa toimivien alkoholivalmistajien hallinnoimilla profiileilla sosiaalisen median palveluissa.

Palveluista mukana olivat Facebook, Twitter, Instagram ja YouTube.