VR alkaa liikennöidä Tampereen ratikkaa: sopimuksen arvo 7 miljoonaa euroa vuodessa, 50–100 uutta työpaikkaa

Matkustajat pääsevät kyytiin vuonna 2021.

raitioliikenne
Havainnekuva Tampereen ratikasta Hämeensillalla
Tampereen Raitiotie Oy

Tampere on valinnut ratikan liikennöitsijäksi VR:n. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti asiasta keskiviikkona illalla.

Sopimuksen arvo on liikennöinnin alkaessa noin seitsemän miljoonaa euroa vuodessa. Sopimus sisältää kymmenen vuotta kestävän liikennöinnin sekä sitä edeltävän noin 2,5 vuoden kehitysvaiheen.

VR:n tarjous sai sekä parhaat laatu- että hintapisteet. Ratikan operointi tarkoittaa VR:lle myös uusien työntekijöiden rekrytointia Tampereella.

Työllisyysvaikutus Tampereen seudulla on noin 50–100 henkilöä. Nyt lähdemme hiomaan suunnitelmia yhdessä allianssissa ja tavoitteena on päästä etenemään esimerkiksi koeajovaiheen kuljettajien rekrytointien kanssa heti kesän jälkeen, VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä sanoo.

Tällä hetkellä VR liikennöi Tampereella sekä lähi- että kaukojunaliikennettä, yhteensä lähes 80 vuoroa arkipäivisin. Tampere on Suomen toiseksi vilkkain rautatieasema. Viime vuonna Tampereen asemalta tehtiin 5,25 miljoonaa junamatkaa. Määrä kasvoi kymmenen prosenttia.

VR on mukana myös pääkaupunkiseudun HSL-lähijunaliikenteen operoinnin kilpailutuksessa, joka ratkeaa ensi vuonna.

Koeajot alkavat ensi vuonna

Ratikan liikennöinnistä kisasivat loppusuoralla tamperelainen Länsilinjat Oy, kajaanilaisen Transtech Oy:n ja ranskalaisen Keolis Conseil et Projets SARL:n yhteinen ryhmittymä sekä VR-Yhtymä Oy.

Aiemmin kisasta putosivat ruotsalainen AB Stockholms Spårvägar ja tamperelainen bussiyhtiö Väinö Paunu Oy.

Ratikan koeajot alkavat vuonna 2020. Matkustajat pääsevät kyytiin vuonna 2021.

Ratikkatyömaa Hämeenkadulla
Marjut Suomi / Yle

Tampereen raitiotien liikennöitsijän tehtävät toteutetaan palveluallianssina. Palvelun tilaajana on Tampereen kaupunki, ja tilaajan edustajana palveluntuottajan suuntaan toimii Tampereen Raitiotie Oy.

Allianssissa sopimusosapuolet suunnittelevat ja toteuttavat palvelun yhdessä sekä jakavat palvelun hyödyt ja riskit.

Lue lisää:

Tampereen ratikka aloittaa liikennöinnin virallisesti 9. elokuuta 2021

Tältä se nyt näyttää: Tampereen ratikasta julkistettiin aidon kokoinen malli – "No ei huono"

Tampereen punaisen ratikan pysäkkien nimet on nyt päätetty – Tampereen yliopiston nimeä ei näy tällä listalla

Kuvat paljastavat: Tamperelaisia busseja on kolhiintunut ratikkatyömaalla ennennäkemätöntä tahtia – "Pääsi yllättämään"

Yleisöryntäys: yli 15 000 ihmistä ehti tutustua Tampereen ratikan aidon kokoiseen malliin – maketti palaa näytille huhtikuussa

Tampere pudotti ruotsalaiset pois ratikkakisasta – mukana vielä kolme ehdokasta