Venäläisyhtiö haluaa avata pikayhteyden Kotkasta Viipuriin – kantosiipialus kulkisi reitin kaksi kertaa vuorokaudessa

Venäläinen varustamo aikoo aloittaa liikennöinnin nopeilla aluksilla, jolloin kaupunkien välinen matka taittuisi parissa tunnissa.

Risteilymatkailu
M/S Carelia Viipuri satama risteilyt Saimaan kanava
M/S Carelia risteilee Lappeenrannasta Saimaan kanavan kautta Viipuriin. Viipurin satamaan voi kohta tulla myös pika-alus Kotkasta. Jari Tanskanen / Yle

Venäjällä Viipurin satama haluaa moninkertaistaa kaupungissa vierailevien viisumivapaiden risteilymatkustajien määrän. Nykyisin Viipurista pääsee laivalla Lappeenrantaan.

– Tavoitteena on, että Viipurin ja Kotkan välillä voitaisiin aloittaa keväällä 2020 reittiliikenne nopeilla aluksilla, sanoo Viipurin satamaa hallinnoivan Port Logistics Ltd:n toimitusjohtaja Olga Ansberg.

Kaupunkien välinen matka-aika olisi kesällä alle kaksi tuntia, ja kantosiipialus tekisi edestakaisen matkan kahdesti päivässä. Kotkasta Viipuriin on vesitse matkaa reilut 100 kilometriä.

Viipurin pyöreä torni
Viipurilaiset toivovat lisää suomalaisia matkailijoita kaupunkiinsa. Yle

Kotkassa alus käyttäisi kaupungin keskustan kupeessa olevaa Vanhaa satamaa

– Sinne tulevat myös risteilyalukset ja Viipurin liikennettä varten järjestettäisiin tilat tullille ja rajavartiolaitokselle, sanoo HaminaKotka Satama Oy:n liikennejohtaja Markku Koskinen.

Viipurissa ennätysmäärä venäläisiä turisteja

Viipurin alueella kirjattiin viime vuonna 745 000 matkailijoiden yöpymisvuorokautta. Suurin osa turisteista oli venäläisiä eli muilta Venäjän alueilta tulleita matkailijoita.

Suomalaisten yöpymisiä Viipurissa oli vain 50 000.

– Suomalaiset käyvät lähinnä tankkaamassa ja ostoksilla, myöntää Viipurin piirin matkailujohtaja Peter Fomin.

Viipuri kesä
Kalle Schönberg Yle

Kotkasta ja Lappeenrannasta tulevien risteilymatkustajien lisäksi viipurilaiset odottavat turisteja Keski-Euroopasta. Viipurin satama käy neuvotteluja rahtia ja matkustajia kuljettavan suoran laivayhteyden avaamisesta Saksasta Viipuriin. Liikenne alkaisi muutaman vuoden kuluttua.

– Valtamerialuksia meille ei mahdu, mutta pienempiä aluksia kylläkin, sanoo toimitusjohtaja Olga Ansberg.

Suurempien alusten pääsy Viipurin satamaan edellyttäisi nykyisen 6,5 metriä syvän väylän syventämistä.

viipuri satama port logistic olga ansberg
Viipurin satamaa hallinnoivat Port Logistic Ltd:n toimitusjohtaja Olga AnsbergJari Tanskanen / Yle

Ropax-laivojen tulo mahdollistaisi risteilymatkat erityisesti saksalaisille turisteille. Toiseen suuntaan matka tapahtuisi laivalla, toiseen suuntaan palattaisiin suorilla lennoilla Lappeenrannasta Berliiniin.

Viipurin ja Lappeenrannan väliä keskieurooppalaiset kulkisivat Saimaan kanavaa pitkin laivalla. Viipurin satama etsii varustamoa, jolla olisi tarjota liikenteeseen hytillinen matkustuslaiva. Tarkoituksena on tarjota yöttömän kesäyön matkustuselämys.

– Saimaa ei jää jälkeen Norjan vuonoista matkailureittinä, vakuuttaa Ansberg.

Kiinalaisturistit pettymys viipurilaisille matkailuyrittäjille

Yksi syy viipurilaisten kiinnostukseen lisätä risteilymatkustusta Keski-Euroopasta Viipuriin, on pettymys kiinalaismatkailijoihin. Suuretkaan ryhmät eivät juurikaan ole jättäneet paikallisille yrityksille matkailutuloa.

– Kaikki matkat, majoitukset, ruokailut on maksettu jo Kiinan mantereella. Tänne se valtava rahamäärä ei pääse, sanoo matkailujohtaja Fomin.

Pietarin ja Viipurin kaupungit pohtivat vielä tänä keväänä, kuinka paljon kiinalaisturisteja alueelle lopulta halutaan.