Perhonjoen yli ei tule kiertosiltaa, vaan kaksi kaistaa yritetään pitää käytössä valtaosan remontista – pahimpana aikana turvaudutaan valoihin, jotka reagoivat liikenteeseen

Perinteiset aikaohjatut liikennevalot toisivat simuloinnin mukaan kovat ruuhkat. Sen sijaan liikennetieto-ohjatut valot antavat vihreää kysynnän mukaan.

liikenneruuhkat
Auto ylittää siltaa.
Iina Kluukeri / Yle

Valtatie kahdeksalle ei tule väliaikaista siltaa, kun Storån siltaremontti alkaa Kokkolassa vappuviikolla.

Ely-keskus selvittää urakoitsijan kanssa, voisiko kalustoa ja henkilöstöä saada lisää niin, että liikennettä haittaavan työn voisi tehdä nopeammin kaksivuorotyönä ja nopeammin kuivuvilla materiaaleilla.

Silloin 7 kuukauden mittaisesta remontista yhden kaistan varassa oltaisiin vain 10 viikkoa elokuun alusta, jolloin käyttöön otetaan liikennetieto-ohjatut liikennevalot. Muuten käytössä on kaksi kaistaa.

Muutos tulisi alkuperäistä suunnitelmaa kalliimmaksi, mutta silti halvemmaksi kuin väliaikaissilta, jonka hintalapuksi on arvioitu jopa 400–500 000 euroa.

Yhden kaistan aikana ely-keskus luottaa liikennetieto-ohjattuihin liikennevaloihin, joilla matka-aika venyy asiantuntijoiden mukaan pahimman ruuhkan aikana keskimäärin vain 2,5 minuuttia.

Tienkäyttäjät ovat olleet huolissaan kuukausia kestävän remontin tuomista ruuhkista tieosuudelle, jolla kulkee päivittäin tuoreiden laskemien mukaan 13 200 ajoneuvoa.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on teettänyt aiheesta simuloinnin, jolla haluttiin selvittää, voiko lyhyttä korjausta toteuttaa liikennevalojen turvin vai tarvitaanko kiertotie.

Selvitysten perusteella odotusaika jää siis niin pieneksi, ettei väliaikaissillan tekeminen ole kannattavaa.

Liikennetieto-ohjaus haistelee, onko ajoneuvoja tulossa. Se tietää ruuhka-ajat ja sen, kummasta suunnasta on tulossa enemmän ja kummasta vähemmän autoja.

Investointipäällikkö Ari Perttu

Ely-keskus teetti jo suunnittelun alkuvaiheessa kahdella, toisistaan riippumattomalla asiantuntijalla selvityksen, kuinka systeemi toimisi siltatyömaalla.

Kiinteästi aikaohjatut liikennevalot eivät toimisi. Niiden kanssa odotettavissa olisi kilometrien ruuhkat.

Sen sijaan liikennetieto-ohjatut valot pitävät viivästyksen lyhyenä. Laite käyttää esimerkiksi tutkailmaisinta, joka tunnistaa tulosuunnan liikennettä.

– Liikennetieto-ohjaus haistelee, onko ajoneuvoja tulossa. Se tietää ruuhka-ajat ja sen, kummasta suunnasta on tulossa enemmän ja kummasta vähemmän autoja, sanoo investointipäällikkö Ari Perttu.

Ruuhkaisempaan suuntaan laitetaan jatkuva vihreä ja vastakkaiseen taas punainen. Kun ruuhkaan suunnatun vihreän valon aika on kulunut loppuun, suunta vaihtuu – mutta jos toisesta suunnasta ei tule liikennettä, vihreä saa palaa sinne, missä sillä on tarvetta.

Simuloinnissa valtatietä kuvattiin neljän kilometrin matkalla molempiin suuntiin siltatyömaasta. Tiedot liikenteen kausi- ja tuntivaihtelusta saatiin lähellä olevalta automaattiselta mittausasemalta.

Pahin ruuhka työmaalle syntyi kello 15–16.30, jolloin etelästä tuli noin 800 ja pohjoisesta 350 autoa tunnissa. Aamuruuhkassa jakauma oli päinvastainen, mutta liikennemäärä vain puolet iltapäivän lukemista.

Rekka ylittää Perhonjoen Storån siltaa pitkin Kokkolassa.
Iina Kluukeri / Yle

Perttu ja johtaja Anders Östergård Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksesta ymmärtävätkin ruuhkista huolestuneita, mutta sanovat, että näiden kokemukset nojaavat vanhanaikaisiin liikennevaloihin, jotka pitävät vihreän valon päällä tietyn ajan liikenteestä riippumatta.

LUE LISÄÄ:

"Kyllä se yhtä tuskaa tulee olemaan" – kasitien suuri siltaremontti tuli Kokkolalle puskista ja nyt kaupunki vaatii rinnakkaissiltaa

Tuhannet autoilijat jonottavat pian Kokkolassa valtatie 8:lla – siltatyö kestää kuukausia ja tuo ruuhkia etenkin kesällä