Autokaupan keskittyminen sai Laakkosen myymään kolmen merkin edustukset K-Caaralle

Yli 450 Laakkosen työntekijää siirtyy K-Caaralle. Keskolainen K-Caara haluaa kaupalla valmistautua muun muassa sähköautojen tuloon.

autokauppa
Laakkonens bilaffär i Kungsporten i Borgå.
K-Caara vuokraa Laakkosen liiketilat Joensuussa, Kuopiossa, Hämeenlinnassa, Hyvinkäällä, Lahdessa ja Tampereella.Yle/Sofia Strömgård

Autoliikekonserni Laakkonen luopuu Volkswagenin, Audin ja Seatin edustuksesta. Suomen suurin autoliikekonserni myy näiden merkkien liiketoiminnat keskolaiselle K-Caaralle.

K-Caara vuokraa Laakkosen liiketilat Joensuussa, Kuopiossa, Hämeenlinnassa, Hyvinkäällä, Lahdessa ja Tampereella. Yli 450 työntekijää siirtyy uuden omistajan palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

Syy kauppaan löytyy K-ryhmän kannattavan kasvun strategiasta, sanoo K Caara Oy:n toimitusjohtaja Martti Muona.

– Haluamme kasvattaa autokaupan vähittäismyyntiä, ja haluamme valmistautua sähköautojen tuloon, hän sanoo.

Porvoon, Keravan ja Varkauden toimipisteiden Volkswagen-henkilökunta jää Laakkonen-konsernin palvelukseen. Toiminta näissä liikkeissä jatkuu muiden merkkiedustusten parissa.

Kaupan on määrä toteutua heinäkuussa. Liiketoimintakauppa edellyttää kilpailuviranomaisen hyväksynnän.

K-Caara on tehnyt tänä keväänä jo kaksi vastaavaa, mutta pienemmän mittakaavan kauppaa. (siirryt toiseen palveluun)

Historiallinen kauppa

Kauppa on autoalalla historiallinen, koska joensuulainen Laakkonen on myynyt volkkareita 1960-luvulta lähtien.

Laakkonen kertoo tiedotteessaan keskittyvänsä jatkossakin markkina-asemansa vahvistamiseen pääkaupunkiseudulla ja maakuntakeskuksissa. Tavoitteena on voimakas kasvu strategisten kumppanien kanssa ja yli 700 miljoonan euron liikevaihto vuonna 2020.

Laakkosen merkkiedustukset ovat jatkossa BMW, Ford, Mazda, MINI, Nissan, Opel, Peugeot, Skoda ja Subaru.