Puunkuormaus on kuljetusalan kuninkuuslaji – taidokkaimmat ammattilaiset tekevät ulkomailla 20–30 prosenttia parempaa tiliä

Suomalaiset puunkuljettajat ovat huippuluokan ammattilaisia, joille on jatkuvaa tarvetta isoissa metsätuhoissa.

Kajaani
Puunkuormaus; puita; puunkuormauslaite
Suomalaisilla puunkuormaajilla on kysyntää myös ulkomailla.Yle / Taneli Kärki

Taidokas puunkuormaaja on työssään eleetön. Ammattilaisen työnteko näyttää siltä ettei siinä tapahdu mitään, mutta silti he ovat nopeita ja tarkkoja.

– Aloittelijan virhe on puristaa kouraa kiinni koko ajan, joka rasittaa konetta. On tärkeää opetella yksinkertaiset liikeradat, kuorman tekeminen ei ole ihan yksinkertaista hommaa varsinkaan metsässä, sanoo kainuulainen alan ammattilainen Markku Kemppainen.

– Työ vaatii treeniä. Itse opettelin sitä aikoinaan kotipihassa, olihan se melkoista tolskaamista. Ei ollut ketään neuvomassa taloudellisuutta ja tehokasta nosturin käyttöä, sanoo Markku Kemppainen.

Kemppaisen mukaan on hyvä, että puunkuormaamista opetetaan kouluissa. Nuoret lastaavat jo varsin varhain taidokkaasti, koska alan oppilaitoksissa opetetaan tehokkuutta, taloudellisuutta ja virheettömyyttä.

– Suomalaisia raakapuun kuljettajia tarvitaan ulkomailla. Isojen tuhojen sattuessa vaikka Ruotsissa paikallinen kuljetus ja korjaus kapasiteetti ei riitä millään. Siinä pitää olla niin nopeana ennen kuin tulee tuholaisia ja puut pilaantuvat, sanoo Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja Kari Palojärvi.

– Puunkuormaus on kuljetusalan kuninkuuslaji. Raakapuun kuljettaminen on vientituote, nytkin Suomesta on parikymmentä autoa auttamassa ruotsalaisia, kun heillä itsellään ei ole tarpeeksi raakapuun kuljetuskapasiteetti, eikä kuljettajia. Ulkomailla raakapuun kuljettamisesta saa 20–30 prosenttia parempaa kuljetushintaa kuin Suomessa. Rahan perässä siellä ollaan, Palojärvi.

– Nytkin Ruotsissa on pari kolme yrittäjää Kainuusta. Kainuun metsissä on kohtuu hyvä työllisyystilanne, niin täältä ei ole tarvetta lähteä.