Juhlaviikoilla nukutaan musiikin mukana ja kuunnellaan laulavaa tekoälyä – Marko Ahtisaari: "Kun koneita on yhä enemmän, ehkä taide on se, mitä jää"

Ahtisaaren kädenjälki Helsingin Juhlaviikoilla alkaa näkyä kokonaisuutena vasta kesällä 2020.

festivaalit
Sleep-teoksen äärellä on nukuttu ennenkin.
Sleep-teoksen äärellä on nukuttu ennenkin.Mark Allan / Barbican London

– Perustetaanko bändi?

Näin totesivat yhteen ääneen Helsingin Juhlaviikkojen taiteellinen johtaja Marko Ahtisaari ja professori Nadya Peek, kun he tapasivat MIT:ssä Yhdysvalloissa kolme vuotta sitten.

Syntyi marginaalissa viihtyvä Construction-duo, jonka fanikanta on Spotifyn mukaan yhtä suuri kuin väestömäärä McMurdo-tutkimusasemalla Etelämantereella.

View this post on Instagram

uuuuhhh... ok @spotify

A post shared by Construction (@nstructionco) on

Ahtisaari on bändinsä basisti. Bassonsoitto onkin yksi määrittelevistä tekijöistä, jotka hän mainitsee itsestään Helsingin Juhlaviikkojen uutena taiteellisena johtajana. Hänelle rajat on tehty rikottaviksi.

– Yritän lähestyä eri taidemuotoja ja kaikkea musiikkia, myös klassista, rennolla otteella, Ahtisaari sanoo.

On kuvaavaa, että juuri Ahtisaari haastatteli säveltäjä-kapellimestari Esa-Pekka Salosta Slush-tapahtumassa vuonna 2014 (siirryt toiseen palveluun). Salonen johti Juhlaviikkoja 1990-luvulla, nyt on Ahtisaaren vuoro.

Marko Ahtisaari
Marko AhtisaariJoi Ito

Laulava tekoäly ja unisyklin mukana muuttuva musiikki

Juhlaviikoilla on jatkossa läheinen suhde teknologiaan ja hyvinvointiin, mikä ei välttämättä ole omaperäisin kuningasidea Suomen suurimmalle taidefestivaalille.

Suunta on kuitenkin luonteva, sillä Ahtisaaren muutama vuosi sitten perustama startup tutki yhteyksiä musiikin ja terveysvaikutusten välillä. Lisäksi hän on kokenut tekijä teknologia-alalla.

– Kun koneita on yhä enemmän, niin ehkä taide on se, mitä jää, Ahtisaari muotoilee.

Voiko kone ylipäänsä tehdä taidetta? Sitä pohtii tänä kesänä Senaatintorilla laulava Robottikuoro. Se on säveltäjä ja äänitaiteilija Tytti Arolan sekä Counterpoint-studion suunnittelema laulamaan oppiva tekoäly.

Tytti Arola, Helsinki, 27.10.2017
Tytti ArolaAntti Haanpää / Yle

Sci-fi:ltä kuulostava idea on vielä vaiheessa, mutta Ahtisaari viettää päivänsä luottavaisin mielin. Hän luonnehtii itseään johtajana enemmin riskinottajaksi kuin varman päälle pelaajaksi.

– Teknologiayrittäjänä tietää, että jokin idea saattaa tilastollisesti olla tuomittu epäonnistumaan, mutta silti siihen pitää uskoa. Riskinsietokykyni on korkea.

– Robottikuoron kohdalla pitää luottaa siihen, että kun kerran tekijät ovat niin kiinnostavia, niin hyvä siitä tulee.

Hyvinvoinnin ja taiteen suhdetta pohditaan tänä vuonna Huvila-teltassa, kun yleisö saa viettää yön nykysäveltäjä Max Richterin kahdeksan ja puolen tunnin Sleep-teoksen säestyksellä. Unisyklien mukaan sävelletyn kappaleen aikana on tarkoitus rentoutua – ja nukkua.

– Kuorsaavaa vieruskaveria saa tökätä, Ahtisaari vinkkaa.

BBC:n järjestämä ensi-esitys Lontoossa pääsi Guinnessin ennätystenkirjaan pisimpänä yksittäisen sävellyksen radiolähetyksenä.

XXL:n jälkeen SX?

Ahtisaaren kädenjälki Juhlaviikkojen ohjelmassa alkaa näkyä kokonaisuutena vasta kesällä 2020. Nyt mukana on myös hänen edeltäjänsä Topi Lehtipuun jo sopimia sisältöjä.

Klassista musiikkia kuullaan festivaalilla suhteellisen vähän eli sen verran kuin 2010-luvulla on totuttu.

Luvassa on kaksi suurtuotantoa: Arnold Schönbergin Gurrelieder Musiikkitalossa sekä Robert Schumannin Kohtauksia Goethen Faustista Merikaapelihallissa.

Ensimmäisen esittävät Susanna Mälkin johdolla Helsingin kaupunginorkesteri, Sinfonia Lahti sekä yli 200 laulajan suurkuoro. Teosta esittää yhteensä siis 350 muusikkoa.

Schumannin mestariteoksen näyttämölle dramatisoi Jussi Nikkilä, ja orkesterina on Hannu Linnun johtama Radion sinfoniaorkesteri.

– Tänä vuonna klassisen musiikin osalta luvassa on XXL-teoksia, mutta koko ajan mietin myös, miten saamme mukaan S- ja SX-kokoja, Ahtisaari lupaa.

Kohtauksia Goethen Faustista, Helsingin Juhlaviikot
Jussi Nikkilän dramatisointia Schumannin teoksesta Kohtauksia Goethen Faustista.Jussi Nikkilä

Tuleville vuosille on siis lupa odottaa huippuluokan kamarimusiikkia, jonka puute Juhlaviikkojen viime vuosien ohjelmistossa on herättänyt kritiikkiä.

– Silloinkin tarkoitus on tehdä parhaan kansainvälisen tason klassista musiikkia niin, että se on helposti lähestyttävää.

Brittivieraita ja kannanottoja

Orkesterivieraaksi Juhlaviikoille saapuu The English Concert & Choir, joka esittää Georg Friedrich Händelin Messias-oratorion. Pekka Kuusiston johdolla kuullaan puolestaan Camille Saint-Saënsin Eläinten karnevaali, joka on toteutettu ravistelevaksi kannanotoksi yhteistyössä Greenpeacen kanssa.

Eläinten karnevaali / Meidän Festivaali / Helsingin Juhlaviikot
Meidän Festivaalilta tuttu kantaaottava Eläinten karnevaali nähdään nyt Juhlaviikoilla. Teos ei sovi perheen pienimmille.Maarit Kytöharju

Suomen Kansallisoopperan tulevaa Ring-kokonaisuutta ennakoi festivaalilla Lasten Ring, joka muokkaa Richard Wagnerin klassikosta koko perheen oopperakokonaisuuden.

Täydellisessä pimeydessä koetaan Walter Sallisen säveltämä ja Taavi Oramon johtama elektroakustinen teos UXO.

Tässä jutussa tarkasteltiin klassisen musiikin tarjontaa Helsingin Juhlaviikoilla. Koko ohjelman löydät täältä (siirryt toiseen palveluun).