Satu Hokkanen osti kauraleivän Lidlin paistopisteeltä – sisältä löytyi kova ja terävä muovinpala: "Pala rasahti ikävästi hampaaseen"

Viime vuonna elintarvikkeita vedettiin markkinoilta ennätysmäärä Suomessa.

Lidl
Ruisleipä ja muovin pala
Lidlin leivästä löytynyt muovinpala.Olli Riihitupa

Perjantaina Satu Hokkanen osti Lempäälän Lidlistä paistopisteeltä pussillisen luomukaurasydämiä. Kun hän seuraavana päivänä nautti kyseistä leipää, suussa tuntui pahalta.

Ilmeisesti muovinen, kova ja terävä pala oli eksynyt leivän sisälle, pelästyttäen Sadun pahanpäiväisesti.

– Pala rasahti ikävästi hampaaseen. Onneksi ei kuitenkaan terävä pinta edellä, Satu kertaa tapahtunutta.

Hän kertoo, ettei vielä ole huomannut hampaan vaurioituneen. Reklamaation Lidlin suuntaan hän kertoo kuitenkin jo tehneensä.

Kyseessä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta Sadulle, kun ruoan seassa on jotain sinne kuulumatonta.

– Joskus pakastevihannespussista löytyi lasia. Tästä on kuitenkin jo aikaa ja kyseessä oli eri kauppa.

Kauraleipä ja muovin pala
Satu Hokkanen löysi muovinpalan syödessään Lidlin paistopisteen leipää.Olli Riihitupa

Lidl: Vierasesinelöydökset harvinaisia

Lidlin viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen kertoo, että elitarvikkeisiin voi satunnaisesti päätyä sinne kuulumattomia vierasesineitä.

Hänen mukaansa raaka-aineet tarkastetaan ja puhdistetaan useaan otteeseen valmistusprosessin aikana, mutta tiukasta laadunvalvonnasta huolimatta kaikkia vierasesineitä ei valitettavasti aina havaita.

– Vierasesinelöydökset ovat kuitenkin harvinaisia ja lähes poikkeuksetta yksittäiseen tuotteeseen tai tuote-erään rajoittuvia.

Riikonen ohjaa asiakkaita ottamaan kyseisissä tapauksissa yhteyttä asiakaspalveluun sekä palauttamaan viallisen tuotteen myymälään, josta se on ostettu.

Lisäksi hän kertoo, että tapauksen selvittelyssä on aina avuksi, jos asiakas pystyy toimittamaan meille mahdollisimman tarkat tiedot tuotteesta, ostopaikasta ja ostoksen ajankohdasta.

– Suhtaudumme tuotteidemme laatua koskeviin palautteisiin aina vakavasti, ja meille on tärkeää saada tietää niistä, jotta voimme korjata mahdolliset puutteet.

Lisäksi Riikonen täsmentää, että paistopisteiden tuotteet tulevat kauppaan valmiina ja ne paistetaan myymälässä. Esimerkiksi Sadun ostaman luomukaurasydämen valmistaa suomalainen Primula.

Kun löydät ruoasta sinne kuulumattoman esineen, toimi näin

Ruokavirasto ohjaa kuluttajaa ottamaan yhteyttä pikimmiten siihen myymälään, josta tuote on ostettu, kun elintarvikkeesta löytyy vieraita esineitä.

Lisäksi kuluttajan tulee palauttaa myymälään kyseinen tuote tai pakkaus sekä siitä löytynyt esine, kertoo Ruokaviraston ylitarkastaja Carmela Hellsten.

– Asiasta voi ilmoittaa myös oman kunnan elintarvikevalvontaviranomaiselle.

Ruokavirasto kertoi (siirryt toiseen palveluun)aiemmin keväällä, että elintarvikkeita vedettiin markkinoilta ennätysmäärä viime vuonna Suomessa.

Ilmi tuli poikkeuksellisen paljon tapauksia, joissa elintarvikkeeseen oli päätynyt muovin, metallin tai lasin kappaleita. Nämä olivat yleensä peräisin rikkoutuneesta tuotantokoneesta.

Osassa takaisinvetotapauksista Ruokavirasto tekee tiedotteita sivuilleen (siirryt toiseen palveluun).

Lue lisää:

Pienistä lasinsiruista ei ole suurta vaaraa