Juhannussima ja kauppojen kuohari ponnahtaneet rakettina vappusuosikeiksi – lonkeron tähti laskussa

Kauppias: "Alkoholipitoisen siman menekki on yllättänyt täysin. Sitä menee todella paljon."

vappu
Matti Himberg, Vantaa, 29.04.2019
Kauppias Matti Himberg pitää käsissään vapun hittejä: huumorisimaa ja kuplajuomaa. Antti Haanpää / Yle

Vähittäiskaupoille suotu oikeus myydä aikaisempaa vahvempia alkoholeja ei vielä vuosi sitten vappuna näkynyt markettien kuohuviinimyynnissä kuin häivähdyksenä. Nyt uuden lain toisena vappuna meininki on täysin toinen.

– Kasvu on ollut huimaa, puhutaan sadoista prosenteista. Tai oikeastaan prosentteja ei voi oikein kertoakaan, koska määrät olivat niin pieniä vuosi sitten ja nyt myydään kuitenkin satoja kuoharipulloja päivässä, sanoo kauppias Matti Himberg Vantaan K-Citymarket Jumbosta.

– Menekki on yllättänyt kuohuviineissä ja tietyiltä maahantuojilta rupeavat varastot loppumaan, Himberg jatkaa.

Osaltaan marketkuoharien reipas kasvu johtuu siitä, etteivät asiakkaat vielä vuosi sitten olleet kunnolla hoksanneet sitä, että ruokakaupasta saattoi ostaa maksimissaan 5,5 prosenttisia alkoholijuomia, myös kuohuviinejä. Uusi sallivampi laki tuli voimaan 2018 alusta.

– Valikoima oli viime vappuna hyvin suppea, eivätkä kuoharit olleet niin hyvälaatuisia kuin nyt tuodaan Suomeen, Himberg sanoo.

– Uskoisin, että asiakkaat ovat vasta nyt tajunneet, että ruokakaupasta saa kuohuviinejä ja että valikoimat ovat kasvaneet runsaasti. Myös maahantuojat ovat tajunneet, että niitä kannattaa tuoda.

Sanaleikkisima maistuu

Perinteinen vappusuosikki, lapsillekin maistuva sima tekee hyvin kauppansa joka vuosi.

– Nyt on tullut paljon suomalaisia pienvalmistajia, jotka tekevät simaa omalla reseptillään. Valikoimat ovat kasvaneet huomattavasti

Tämän vuoden yllättäjäuutuus on kuitenkin alkoholillinen 5,5 prosenttinen sima, sarjakuva Fingerporin hengessä kaksimielisesti nimetty Juhannussimaa.

– Sen menekki on yllättänyt täysin. Sitä menee todella paljon, satoja pulloja koko ajan. Juhannussimaa tilataan jatkuvasti lisää ja käsitykseni mukaan sitä ei enää tahdo saadakaan. Kaupassa vielä on, mutta toimittajilta tahtoo jo loppua, Himberg kertoo.

Uutuudenviehätys haihtui

Perinteiset vahvat lonkerot vapautuivat kauppojen myyntiin vuoden 2018 alusta ja niiden myynnit nousivat viime vuonna rajusti kaikkialla paitsi Alkoissa, joissa ne romahtivat. Long drinkit maistuivat todella hyvin myös vappujuhlijoille vuosi sitten.

– Uutuudenviehätys long drink- juomiin oli viime vappuna valtaisa. Tänä vuonna niiden menekki on jo kääntynyt hivenen alaspäin ja nyt vappuna ei nähdä vastaavaa menekkiä kuin vuosi sitten. Se on ihan selkeä muutos, Himberg sanoo.

– Totta kai perinteinen olut on volyymiltaan aina se suurin, mutta uutuutena long drinkit oli vuosi sitten se ykkösjuttu.

Himbergin mukaan normilager niin nelosena kuin kolmosenakin on lievässä laskussa. Sen sijaan alkoholittomat oluet sekä kotimaiset ja ulkomaiset erikoisoluet ovat nousussa, mutta niiden myyntiosuudet ovat pieniä.

kuohuviiniä
Marketissa myytävän kuohujuoman erottaa helposti etikettiin merkitystä vahvuusprosentista. Alkon pullotteen alkoholitiedot löytyvät tuotteen takaa. Antti Haanpää / Yle

Samppanja moninkertaistuu

Vappu on Alkolle yhtä juhlaa ja kassakoneiden hoilausta ainakin myyntimielessä. Alko arvioi kokonaismyyntinsä nousevan vappuviikolla 70 prosenttia normaalista. Kuohujuomissa kasvuluvut moninkertaistuvat. Normaaliviikolla kuohuviiniä myydään reilut 67 000 litraa, vappuviikolla yli 393 000 litraa. Kuplajuoman myynti liki kuusinkertaistuu ja samppanjankin liki nelinkertaistuu.

– Kuohuvan suosio vapun juhlajuomana ei tänäkään vappuna osoita taantumisen merkkejä, sanoo Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna.

Joitain muutoksia on sentään nähtävissä ostokäyttäytymisessä.

– Ainoastaan alkoholittomat ja roseet kasvavat. Tämä yleistrendi näkyy myös vappuna. Keveyden ja raikkauden trendi menee läpi kaikissa juomaryhmissä, esimerkiksi siirrytään punaviineistä valkoviineihin päin, Vilkuna kertoo.

Sama on nähty ruokakaupassakin.

– Punaviini ei mene vähittäiskaupassa kaupaksi. Se ei vaan ole laadullisesti niin hyvää. Valkoviinin menekki on nytkin koko ajan kasvussa, sanoo Himberg.

Totta vai tarua? – Juhannussima loppui lehti-ilmoitukseen