Neljätoistavuotinen kiista päättyi – Espanjalaismuseo saa pitää natsien juutalaisperheeltä anastaman arvomaalauksen

Saksanjuutalainen Lilly Cassirer vaihtoi taulun maastapoistumisviisumeihin Natsi-Saksasta vuonna 1939.

Arvokkaat maalaukset
Carmen Thyssen poseerasi Camille Pissarrosin Rue Saint-Honore in the Afternoon -teoksen vieressä näyttelyssä Barcelonassa vuonna 2013.
Paronitar Carmen Thyssen poseerasi Thyssen-Bornemisza museon omistaman Camille Pissarrosin Rue Saint-Honore in the Afternoon -teoksen vieressä näyttelyssä Barcelonassa vuonna 2013.Alejandro Garcia / EPA

Madridilaista museota ei voida pakottaa luovuttamaan ranskalaisen impressionistin Camille Pissarron maalausta Rue Saint-Honoré: effet de soleil, après-midi. Natsit ottivat taulun saksanjuutalaiselta Cassirerin perheeltä vuonna 1939.

Taulun omistuksesta oli käyty oikeustaistelua 14 vuoden ajan kalifornialaisessa oikeudessa. Oikeuden tuomari John Walter moitti madridilaista Thyssen-Bornemisza -museota siitä, että se ei kunnoita tapauksessa moraalisia velvotteitaan.

Tuomari kuitenkin katsoi, että hänen kätensä ovat sidotut Espanjan lakiin, jonka mukaan taidekeräilijöiden tai museoiden ei tarvitse luovuttaa natsien anastamia taide-esineitä, jos ne ovat itse hankkineet esineen hyvässä uskossa.

Natsien anastamien taideaarteiden omistusta ja luovutusta säätelee kansainvälinen Washingtonin periaatesopimus (siirryt toiseen palveluun), joka tukee taide-esineiden luovuttamista alkuperäisille omistajilleen.

Sen on allekirjoittanut 44 valtiota, Espanja mukaanlukien.

Taululla ostettiin viisumit ulos Natsi-Saksasta

Ranskalainen impressionisti Camille Pissarro maalasi Rue Saint-Honoré: effet de soleil, après-midi -taulun vuonna 1897.

Saksanjuutalainen Cassirerin perhe osti maalauksen 1900-luvun alussa ja Lilly Cassirer peri taulun vuonna 1926. Lilly Cassirer pakotettiin luovuttamaan maalaus natseille vuonna 1939 maastapoistumisviisumeita vastaan.

Natsi-Saksan salainen valtionpoliisi Gestapo takavarikoi taulun myöhemmin.

Maalaus löytyi vuonna 1951 Yhdysvalloista, missä se pysyi vuoteen 1976 asti, jolloin sveitsiläinen teollisuuspohatta paroni Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza osti sen 300 000 dollarilla.

Paronin hankinnoista muodostui kivijalka kokoelmalle madridilaiseen Thyssen-Bornemiszan museoon.

Perhe sai vihiä taulusta vuonna 2000

Tuomari John Walter moittii päätöksessään paroni Thyssen-Bornemiszaa siitä, että kenellä tahansa sivistyneellä taidekeräilijällä olisi maalauksen kohdalla pitänyt soida hälytyskellot. Tuomari katsoo kuitenkin, että todisteita ei ole siitä, että paroni tai museo olisivat tienneet natsien anastaneen taulun.

Cassirerin perhe uskoi taulun tuhoutuneen tai kadonneen 2. maailmansodassa. Lilly Cassirerin perillinen, Claude Cassirer, sai tietää maalauksen esilläolosta madridilaisessa museossa vuonna 2000 ja esitti luovutusvaateen.

Espanja torjui luovutuksen, minkä jälkeen Cassirerin perhe nosti kanteen Yhdysvalloissa.

Museo kuvailee verkkosivullaan (siirryt toiseen palveluun) maalausta osaksi sarjaa, jonka Pissarro maalasi pariisilaisessa hotellihuoneessa talven 1897–1898 aikana sairautensa aikana.

Lähteet: Reuters