Tuoko 100 000 euron panostus eloa Kainuun matkailuun? Hintava yhteistyö paketoi vanhat keinot uudella tavalla

Kainuun matkailu pysyy hengissä kansainvälisen matkailun avulla, mutta kotimaan markkinoilla on liian kova kilpailu.

Puolanka
Veneitä laiturissa.
Jatkossa Kainuuta markkinoidaan arktisena järvialueena. Tiia Korhonen / Yle

Messuja, onnellisuusoppaita, uusia lentoreittejä ja yksi kiinalainen sometähti. Kainuuseen on yritetty saada matkailijoita monin keinoin. Nyt vuorossa on uusi yhteistyö, joka pukee Kainuun arktiseksi järvimaaksi.

– Kainuulaiset yrittäjät ja matkailualueen toimijat laittavat tähän yhteensä 100 000 euroa. Summalla käynnistetään Lakeland -yhteistyö, kertoo maakuntajohtaja Pentti Malinen.

Lakeland -teeman takaa löytyy Visit Finland, joka kehittää maan matkailua eteenpäin yhdessä Järvi-Suomen maakuntien, kuntien ja matkailuorganisaatioiden kanssa. Kainuu edustaa kokonaisuudessa Arctic Lakelandia.

Mukana on tällä hetkellä 16 kainuulaista yritystä, kuten Holiday Club Katinkulta, Martinselkosen eräkeskus, Hotelli Kalevala ja Hotel Paljakka.

Kainuun Edun johtaja Tuomo Tahvanaisen mukaan kyseessä on isomman mittaluokan ponnistus. Aikaisemmin matkailumarkkinointia on tehty yksittäisten yritysten kanssa.

– Nyt tätä tehdään Kainuuna ja taustatukena on Visit Finland, Tahvainen sanoo.

– Olemme ideoineet messuja, markkinakampanjoita ja haluamme kutsua Kainuuseen matkanjärjestäjiä. Lisäksi tehostetaan visuaalisia mediakampanjoita erityisesti Kiinaan ja Keski-Eurooppaan, Tahvanainen kertoo suunnitelmista.

Tahvanaisen mukaan matkailuun pitää hakea kasvua ulkomailta, koska kotimaan markkinat ovat liian kilpaillut. Kainuu on ollut esillä kansainvälisillä messuilla ennenkin. Kuinka messuille osallistuminen vie Kainuun matkailua uudella tavalla eteenpäin?

– Jatkossa sinne lähdetään myymään kohteita, eikä jakamaan mainoksia tai makeisia, vastaa Tahvanainen.