Sähköautojen akkumarkkinat aasialaisyritysten käsissä – Eurooppa sivuosassa

Eurooppalaisten yritysten osuus akkujen valmistuksesta on vain yksi prosentti.

sähköautot
Sähköauto latauksessa.
Mårten Lampén / Yle

Kiinalaiset, japanilaiset ja eteläkorealaiset yritykset hallitsevat sähköautojen akkumarkkinoita. Kaikki alan kymmenen suurinta yritystä on aasialaisia. Lisäksi kiinalaisyritykset kontrolloivat leijonanosaa akkumetallien tuotannosta.

Aasialaisyritykset rakentavat akkutehtaita myös Eurooppaan varmistaakseen valta-asemansa.

Puolet maailman sähköautoista myydään tällä hetkellä Kiinassa, jossa akkujen pitää olla kotimaisia. Maailman suurin sähköautojen akkujen valmistaja on kiinalainen CATL 23 prosentin markkinaosuudella, seuraavina ovat japanilainen Panasonic, kiinalainen BYD sekä eteläkorealaiset LG Chem ja Samsung SDI.

Maailmanlaajuisten sähköautojen akkumarkkinoiden arvioidaan kasvavan 45 miljardiin euroon vuonna 2027. Euroopan osuus on 20–30 prosenttia.

CATL on investoimassa 240 miljoonaa euroa akkutehtaan rakentamiseksi Erfurtiin Saksaan. Tehtaan on määrä toimittaa akut BMW:lle.

LG Chem on valmistanut akkuja jo vuoden verran Puolassa. Asiakkaina ovat Daimler, Volvo, Audi ja Renault.

Eurooppalaisten yritysten osuus akkujen valmistuksesta on vain yksi prosentti. Suomessa Terrafame on rakentamassa akkumetallitehdasta ja Valmet Automotive suunnittelee akkutehdasta Saloon.

Kiinalaisilla puolet Kongon koboltista

Kiinalaiset yritykset ovat satsanneet vahvasti sähköautojen litiumioniakuissa tarvittavan litiumin ja koboltin tuotantoon.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan kiinalaiset yritykset hallitsevat vähintään puolta koboltin tuotannosta Kongon demokraattisessa tasavallassa.

Koboltti on harvinainen metalli. Kongon demokraattinen tasavalta tuottaa 70 prosenttia maailman koboltista. Neljä viidennestä koboltin jalostuskapasiteetista sijaitsee Kiinassa.

Kiinalaiset Ganfeng ja Tianqi ovat puolestaan johtavat litiumin tuottajat 17 ja 12 prosentin osuuksilla. Kaivokset ovat Australiassa ja Etelä-Amerikassa.

Lue lisää:

Akkutehtaan rekrytointi sai salolaiset liikkeelle – Alueelta löytyy vielä osaajia

Lähteet: AFP