Trendikkäät hyvinvointijuomat revitään kauppojen hyllyiltä – "Meillä ei ole tarpeeksi tietoa juomien terveysvaikutuksista"

Terveysjuoma kombucha on niin suosittua, että sitä on välillä vaikea saada kaupasta.

terveys
Mukillinen kombuchaa .
Petri Aaltonen / Yle

Kombucha on sokeroidusta teestä valmistettua juomaa, joka fermentoidaan, eli hapatetaan bakteerien ja hiivan symbioosilla. Juoma on suosittua sen terveysvaikutusten vuoksi, vaikka sen ravintoarvot tunnetaan heikosti.

– Kombuchasta ei ole väestötutkimuksia tai satunnaistettuja tutkimuksia, joita tulisi olla juoman terveysvaikutusten arvioimiseksi, pohtii ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Radio Suomen päivän haastattelussa.

Laatikaisen mukaan kombuchasta tiedetään hapatuksen aikana syntyvät vitamiinit ja niiden määrä ja se, miten paljon juoma sisältää sokereita ja ravintoaineita.

Muista hyvinvointijuomista, kuten pakuriteestä, koivunmahlajuomasta, kookosvedestä ja veteen liuoitettavasta luuliemestä tiedetään vielä vähemmän.

Voisiko koivunmahlajuomasta tulla kotimainen hittituote? Laatikainen on epäileväinen. Ensimmäiseksi tulisi selvittää uutteen tarkemmat ravintosisällöt.

– En ole nähnyt yhtään kunnollista tieteellistä julkaisua, joka olisi analysoinut koivunmahlauutteen tai -juoman tarkkoja ravintosisältöjä. Sokereita siinä on 4-8 g/100g, joka vastaa maidon, laimean mehun tai lähes limonadin sokeripitoisuuksia.

Miten terveellistä kombucha on?

Laatikaisen mukaan kombuchassa sokereita on noin 2-6g/100g. Kombuchaa voi turvallisesti juoda yhdestä kolmeen desiin päivässä.

Juomaan sisältyy yksi teoreettinen terveysuhka, joka sisältyy kaikkiin hapatettuna valmistettuihin tuotteisiin; asetaldehydi.

Kansainvälinen syöväntutkimuslaitos IARC on luokitellut asetaldehydin ihmisen ykkösryhmän karsinogeeniksi, eli se aiheuttaa ihmiselle syöpää.

– Hapatuskäymisessä syntyy asetaldehydiä, emmekä tiedä, miten paljon sitä löytyy kombuchasta. Jos kombuchaa juo todella paljon vuosikausien ajan, siinä on teoreettinen syövän riski.

Mutta on kombuchassa hyvätkin puolensa. Laatikaisen mukaan yli 10 päivää fermentoituneeseen kombuchaan syntyy merkittäviä määriä esimerkiksi b12-, b1- ja b6-vitamiineja.

– Tälläistä kombuchaa 2-3 desiä juomalla voit saada yhden kolmasosan näiden vitamiinien päivittäistarpeista. C-vitamiinia on 20mg, eli yhdellä desillä saa noin yhden neljäsosan päivittäistarpeesta.

Uteliaisuus innostaa terveystrendeihin

Terveystrendejä tulee ja menee. Vielä pari vuotta sitten puhuttiin näkyvästi esimerkiksi goji-marjoista, jotka ovat nykyään kadonneet suurten massojen suista.

Laatikaisen mukaan perimmäisenä syynä terveystrendeistä innostumiselle on ihmisen uteliaisuus. Myös somevaikuttajien kautta näkyvyyttä saava luontaistuotebisnes vaikuttaa kuluttajiin.

– Kun entisten trendituotteiden myynti laskee, eikä niillä ole enää uutuusarvoa, yritysten pitää tuoda uusia tuotteita. 3–4 vuoden päästä saamme näiden nykyisten tilalle jotain uutta, Laatikainen arvioi.

Lue lisää:

Näin teet trendijuoma kombuchaa: "Puhu sienelle lempeästi"

Aikuisten limaleikki ja kauppojen myyntihitti – kombuchan suosio räjähti käsiin