HSL painottaa lähijunaliikenteen kilpailutuksessa merkittävästi laatua ja luotettavuutta

Operaattorille voidaan maksaa kysyntäkannustetta, jos matkustajamäärät kasvavat odotettua enemmän.

Lyhyet
Pukinmäen asema.
Henrietta Hassinen / Yle

HSL on julkaissut lähijunaliikenteen kilpailutuksen linjaukset. HSL painottaa kilpailussa merkittävästi liikennöinnin laatua ja luotettavuutta. Hinnan painoarvo muodostaa kilpailutuksessa vähintään 60 ja enintään 70 prosenttia, kun taas laadun painoarvo on vähintään 30 ja enintään 40 prosenttia.

Sopimuksessa liikennöinnin laatuun panostetaan muun muassa erilaisin kannustein. Kannustemallissa mitataan esimerkiksi täsmällisyyttä, luotettavuutta, asiakastyytyväisyyttä ja kaluston siisteyttä.

Lisäksi operaattorille voidaan maksaa kysyntäkannustetta, jos matkustajamäärät ovat kasvaneet odotettua enemmän.

HSL valitsee liikennöitsijän tarjousten perusteella vuoden päästä. Kilpailun voittaneen operaattorin on määrä aloittaa HSL:n lähijunien liikennöitsijänä kesällä 2021.

Liikenne koskee HSL:n tilaamaa liikennettä kehäradalla, pääradalla Helsingistä Keravalle ja rantaradalla Helsingistä Siuntioon.