Boeingin turmakonetyyppi pysyy toistaiseksi poissa Euroopan taivaalta

Euroopan lentoturvallisuusvirasto ei ole saanut Yhdysvalloilta vieläkään vaatimiaan tietoja, joita tarvitaan laajan turvallisuusanalyysin tekemiseen.

Boeing 737 MAX
American Airlinesin Boeing 737 Max -kone  LaGuardianin lentokentällä New Yorkissa.
American Airlinesin Boeing 737 Max -kone LaGuardianin lentokentällä New Yorkissa.EPA

Yhdysvallat ja Eurooppa ovat erimielisiä Boeing 737 Max -konetyypin lentokiellon kumoamisesta.

Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin ilmailujohtaja Pekka Henttu kertoo, että Yhdysvallat aikonee lopettaa konetyypin lentokiellon kesäkuun alussa.

Hentun mukaan Eurooppa, Kanada, Singapore, Australia, Uusi-Seelanti ja Kiina aikovat kuitenkin toistaiseksi pitää kiinni lentokiellosta, koska niiden mielestä konetyypin turvallisuus ei ole riittävää.

Euroopan ja muiden maiden mielestä konetyypin hyväksyntäprosessi on pettänyt ja siksi tarvitaan laajempaa analyysia konetyypin turvallisuudesta. MAX-konetta olisi tarkasteltava kokonaisuutena autopilotin ja ohjausjärjestelmän näkökulmasta, ei pelkästään korkeusohjaimisen avustejärjestelmän kautta. Myös automaattijärjestelmiin tietoa antavien sensoreiden logiikkaa tulisi tarkastella enemmän.

Euroopan ilmailuviranomaiset ovat parhaillaan koolla Pariisissa.

– Ne toimenpiteet, joilla Yhdysvallat pyrkii saamaan koneen taivaalle kesäkuussa, eivät ole riittäviä, Henttu tiivistää kokouksen osallistujien näkemykset.

– Eli Eurooppa ei anna hyväksyntää MAX-koneille kesäkuussa.

"Eivät kerro sitä, mitä eivät ole tehneet"

Yhdysvaltain ilmailuhallinto (FAA) on kutsunut Euroopan ilmailujohtajia koolle Dallasiin 23. tokokuuta. FAA haluaa esitellä Boeing 737 MAX -konetyypille tehdyt toimenpiteet ja hakea hyväksyntää toimilleen.

– Pelkäänpä pahoin, etteivät he kerro meille muille mitä he eivät ole tehneet, ennakoi Henttu ja viittaa Euroopan vaatimaan laajaan ohjaus- ja autopilottijärjestelmän analyysiin.

Hentun mukaan Yhdysvaltain ulkopuoliset ilmailuviranomaiset saapuvat tilaisuuteen vain kuuntelemaan, eivät tekemään päätöksiä.

Euroopan lentoturvallisuusviraston mukaan konetyyppi voisi päästä Euroopan taivaalle noin kuukausi Yhdysvaltojen jälkeen. Lentokiellon kumoamiseksi Eurooppa on vaatinut toistuvasti Yhdysvalloilta tietoja laajan analyysin tekemiseksi.

– Tällä hetkellä tietoja ei ole saatu, vaikka niitä on pyydetty.

Boeing 737 MAX-koneet voisivat noustaa ilmaan Euroopassa jo heinäkuussa, jos Yhdysvallat toimittaisi Euroopan vaatimat tiedot.

Lentokonevalmistaja Boeingin 737 Max -konetyyppi on ollut lentokiellossa maaliskuun puolivälistä lähtien. Koneelle tapahtui puolen vuoden aikana kaksi vakavaa lento-onnettomuutta: viime lokakuussa Indonesiassa ja maaliskuussa Etiopiassa.Lentoturmien epäillään johtuneen automaattisen sakkauksenestojärjestelmän virheellisestä toiminnasta.

Lue myös: USA:ssa harkittiin Boeingin turmakoneiden lentokieltoa jo viime vuonna