Nuorille lemmikin vakuutus on eläkettä tärkeämpää – Millenniaalit muuttavat Yhdysvaltojen työ- ja talouselämää

Nuorten työntekijöiden ja kuluttajien määrä on tänä vuonna ensimmäisen kerran suuria ikäluokkia suurempi, kirjoittaa Washingtonin kirjeenvaihtaja Mika Hentunen.

sukupolvet
Mika Hentunen.
Yle

WashingtonPunaisen eri sävyillä, vihreällä ja amarillonkeltaisella värjätyt sermit ja hyllyt pistävät silmään. Washingtonin Macy´s on muuten tyypillisen väritön keskustan tavaratalo, joten katutason uudelleen sisustetun nurkkauksen huomaa jo kaukaa.

Hyllyjen takana on Story, Z-sukupolvelle suunnattu osasto. Siellä myydään erityisesti nuorille valmistettua krääsää. Pieniä tuotteita taskukokoisista kokkikirjoista kierrätysmateriaaleista tehtyihin avaimenperiin ja t-paitoihin.

Konkurssia vastaan taisteleva Macy´s on perustanut tällaisen osaston 36 liikkeeseensä eri puolilla Yhdysvaltoja. Perinteikäs tavaratalo on kärsinyt viime vuosina räjähdysmäisesti kasvaneesta nettimyynnistä ja se yrittääkin nyt houkutella Z-väkeä eli 7-22–vuotiaita takaisin liikkeisiinsä.

Uusien osastojen taustalla on tutkittua tietoa siitä, että zetat ovat mieltymyksiltään erilaisia kuin kaikki aiemmat sukupolvet. Y-sukupolvi – 1980-luvulla ja 90-luvun ensimmäisellä puoliskolla syntyneet millenniaalit – ovat siirtäneet kaikki mahdolliset ostoksensa nettiin, mutta sitä nuoremmat tykkäävät taas käydä itse ostoksilla. Näin ainakin uskotaan.

Story-osastolla vierailevia houkutellaan ikuistamaan Instagramiin käyntinsä ja ostoksensa, vaikkapa kuvan oikealta hampurilaiselta näyttävästä koiran purulelusta.

Tavaratalot kokivat edellisten sukupolvien osalta älypuhelimen kilpailijakseen, mutta teinien kanssa ne pyrkivät nyt hyödyntämään sitä. Älypuhelin kädessään tai takataskussaan liikkeeseen saapuva nuori alkaa saada tarjouskuponkeja heti astuessaan sisään kauppaan.

Markkinoijien on seurattava nuoria ja kuunneltava heitä herkällä korvalla, koska heitä on niin paljon. Bloomberg Businessweek arvioi Yhdysvaltain 7-22–vuotiaiden ostovoiman 143 miljardiksi dollariksi eli noin 128 miljardiksi euroksi.

Sen odotetaan kasvavan lisää, sillä Yhdysvalloissa väestönkehitys on päinvastainen kuin Suomessa: Alle 35-vuotiaita on tänä vuonna ensimmäisen kerran enemmän kuin sodan jälkeen syntyneitä niin sanottuja suuria ikäluokkia. Kehitys jyrkkenee tästä eteenpäin nuorten eduksi.

Nuorin Z-sukupolvi on oma lukunsa, mutta jo millenniaalien Y-ikäluokka on kovin erilainen kaltaisiini, heitä vanhempiin ihmisiin verrattuna.

Ilmastonmuutos on millenniaaleille kiistaton tosiasia, jota vastaan pitää taistella. He eivät tee sitä välttämättä ahdistuneesti hampaat irvessä, koska tuossa taistelussa piilevät myös tulevaisuuden mahdollisuudet, raha ja työpaikat. Ilmastonsuojelu onkin yksi tämän hetken suurimmista investointikohteista Yhdysvalloissa.

Yhteiskunnallinen nuorennusleikkaus näkyy monilla eri aloilla, siltä ainakin tuntuu Washingtonista vinkkelistä. Toki maan keski- ja eteläosat voivat olla mielipideilmastoltaan edelleen erilaisia.

Esimerkiksi sana strategia on täällä kokenut inflaation. Se voi johtua siitä, että jokainen koulutettu nuori ajattelee nykyään strategisesti, joten mitä siitä erikseen jankuttamaan. Samoin yhteistyö- ja viestintätaidot ovat heille itsestäänselvyyksiä.

Urheilua seuratessa törmää puheeseen holistisuudesta, siitä, miten urheilijan elämän ja siksi myös valmennuksen on oltava kokokonaisvaltaista. Parhaillaan käytävissä NHL:n pudotuspeleissä joukkueiden vaihtopenkkien takana ei näe jääpaloja nieleskeleviä mesoajia. Nuorten pelaajien valmentajat pysyttelevät taka-alalla kuin diplomaatit. Pääosissa ovat vain pelaajat.

Vaikka Washington Capitals tippui jo pudotuspelien ensimmäisellä kierroksella, kukaan täällä ei ole itkenyt viime vuoden mestarijoukkueen valmentajavelhon perään. Minäkään en tältä istumalta muista edes kaverin nimeä.

Fiksut nuoret eivät halua kuunnella itseoppinutta narsistia. Niinpä monien takavuosina huippusuosittujen bisnes- ja elämäntapagurujen ja tv-saarnaajien kohdeyleisö vanhenee, kun väestö muuten nuorenee. Luennoijat ovat siirtyneet tekemään podcasteja, joiden yli nuoret kuitenkin hyppäävät.

Washingtonian-lehti listasi jokin aika sitten pääkaupunkiseudun himotuimpia työpaikkoja ja syitä niiden valintaan. Perinteisten houkuttimien eli yksityisen 401-eläkevakuutuksen ja osakesalkun rinnalle on tullut vaihtoehtoja.

Lemmikkien hyvinvointi on tärkeää. Työpaikka, jonne saa tulla koiran kanssa, on alasta riippumatta houkutteleva. Varsinkin, jos koiralle voi ottaa vielä vakuutuksen firman piikkiin.

Yritykset tarjoavat monenlaisia bonuksia. Työntekijä voi saada esimerkiksi apurahoja koulutukseen ja teknisten laitteiden hankkimiseen, treenimahdollisuuden keskellä päivää sekä lippuja baseball-otteluihin ja konsertteihin.

Pitkää päivää tekeviä voidaan hemmotella ilmaisilla päivällisillä ja hieronnoilla – sekä itselle että koiralle.