Ruokakaupat lupaavat kuluttajille entistä parempia kalasaaliita – S-ryhmä laskee kotimaisen kalan hintaa, Kesko satsaa valikoimaan

Kala vastaa Keskon mukaan tämän hetken megatrendeihin.

kalat
Kokonaisia kuhia ja kuhafileitä kalatiskillä.
Ruokakaupat kilpailevat entistä kovempaa kalatuotteilla.Petri Lassheikki / Yle

Ruokakauppojen kalakilpailu kiristyy, ja se lupailee kuluttajille parempaa kalatarjontaa.

S-ryhmä kertoi keskiviikkona alentavansa kaikkien kotimaisten kalatuotteiden hintaa. Halvemmat hinnat näkyvät myymälöissä saman tien. Eniten hinta laskee suosituimmissa pakatuissa kalatuotteissa, joita ovat esimerkiksi tietyt kirjolohituotteet ja luonnonkalapihvit.

– Näihin pakattuihin tuotteisiin tuli isoimpia, jopa kymmenien prosenttien hinnanlaskuja, S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa sanoo.

S-ryhmä lupaa kauppojen valikoimiin myös uusia kalatuotteita. Ketju pyrkii tarjoamaan entistä paremmin myös sesongin mukaista kalaa. Palvelutiskeille ei niinkään tule uutuustuotteita, mutta niidenkin tarjontaan satsataan entistä enemmän.

– Panostetaan siihen, että kala on mahdollisimman tuoretta ja houkuttelevaa, Antti Oksa sanoo.

S-ryhmän uuden satsauksen taustalla on ruokakauppojen keskinäinen kalakilpailu.

– Kalakauppa ei perinteisesti ole ollut S-ryhmän ruokakauppojen isoimpia vahvuuksia, mutta tässä kohdassa haluamme ottaa ison spurtin, S-ryhmän Antti Oksa sanoo.

Kesko panostaa palveluun

Myös K-ryhmän ruokakaupat kilpailevat yhä enemmän kalalla.

– Kalan tärkeydestä K-ryhmälle kertoo se, että olemme tehneet yrityskauppojakin tällä rintamalla, jotta saisimme entistä kattavampaa ja laadukkaampaa valikoimaa, Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli sanoo.

Ari Akselin mukaan kalatarjontaa on osaltaan vahvistanut esimerkiksi Kalatukku E. Erikssonin ostaminen viime vuonna. Tiistaina kerrottiin myös, että Kesko ostaa Heinon Tukun ja kaupan myötä kalanjalostukseen erikoistunut Kalavapriikki siirtyy Keskolle.

K-ryhmän ruokakaupoissa ykkösasioita ovat Akselin mukaan valikoiman laajuus ja se, että kalan ostajat saavat palvelutiskeillä asiantuntevaa palvelua.

– Moni kuluttaja haluaa apua kalan valinnassa ja siinä, miten erilaisista kaloista saa hyvää, hän sanoo.

Norjan lohi on suosituinta, mutta kotimaista alkuperää olevaa kalaa pyritään tarjoamaan mahdollisimman laajasti.

Suomalaisten kalansyönti painottuu tuontikalaan

Antti Oksan mukaan asiakkaat haluavat lautasilleen entistä enemmän kalaa, varsinkin kotimaista ja usein mahdollisimman helpolla tavalla. Oksan mukaan kuluttajissa on eri tyylisiä kalankuluttajia: osa haluaa kalapuikkoja, osa filettä, kun taas jotkut suosivat kokonaista kalaa.

S-ryhmän muutosten perusteena on muun muassa Kantar TNS:n Ruoka 2018 -raportti, jonka mukaan yli puolet suomalaisista kertoi pyrkivänsä lisäämään kalan osuutta ruokavaliossaan.

Keskon Ari Akseli uskoo kalan suosion yhdeksi syyksi sen, että se sopii hyvin tämän hetken megatrendeihin.

– Ihmiset hakevat terveellisempää ruokaa, parempia proteiininlähteitä ja toisaalta kevyempää vaihtoehtoa, hän sanoo.

Suomalaiset syövät eniten lohta ja kirjolohta. Luonnonvarakeskuksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) suomalaiset kuluttivat vuonna 2017 tuontikalaa lähes kymmenen kiloa henkeä kohti. Kotimaista kalaa suomalaiset puolestaan käyttivät hieman yli neljä kiloa.