Hiilijunapiinaan etsitään ratkaisua Porissa – junien aiheuttamaa tärinää mitataan koeajoissa eri nopeuksilla

Koeajoja tehdään kesällä Väyläviraston johdolla Porin ja Harjavallan välillä.

rautatieliikenne
Juna Porin ratapihalla.
Osa ratavarren asukkaista etenkin Porin ja Kokemäen välillä on suivaantunut hiilijunien aiheuttamasta tärinästä.Katja Halinen / Yle

Väylävirasto selvittää, miten Porin satamaan kulkevien hiilijunien aiheuttamaa tärinää voitaisiin vähentää.

Venäjältä tulevat hiilijunat aiheuttavat tärinää osalle ratavarren asutuksesta. Väylävirasto on saanut palautetta asukkailta etenkin Pori–Kokemäki-alueelta. Tärinää on havaittu myös muualla Suomessa.

Ratkaisuksi on esitetty muun muassa sitä, että Porin sataman ja Tampereen väliselle rataosuudelle asetettaisiin neljänkymmenen kilometrin tuntinopeusrajoitus idästä tulevalle rahtiliikenteelle.

Pohdinnassa ovat olleet myös nopeusrajoitukset vain joillekin kohtaa rataa.

Koeajoja tehdään kahtena kesäviikonloppuna

Viranomaiset selvittävät kesällä koeajoilla, kuinka paljon hiilijunista aiheutuu tärinää eri nopeuksilla.

Koeajoja tehdään kahtena viikonloppuna Porin ja Harjavallan välisellä rataosuudella. Junat ajavat eri nopeuksilla – neljänkympin ja kahdeksankympin välillä – kuormattuina ja tyhjinä.

– Aikataulut tarkentuvat, kun saamme sopivan kaluston. Koeajot on tehtävä myös niin, että ne eivät haittaa radan muuta liikennettä, kertoo rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylävirastosta.

"Talo nitisee liitoksistaan kuin maanjäristyksessä"

– Aika huonosti yhteiselo sujuu. Talo nitisee ja natisee liitoksistaan kuin olisi maanjäristys. Voi vain kuvitella, mitä tärinä tekee kiinteistön rakenteille ja asumismukavuudelle. Ei naurata, kuvaili ulvilalainen Marianne Kojo Ylelle viime marraskuussa hiilijunan aiheuttamaa tärinää.

Väyläviraston tekemien mittausten mukaan tärinä haittaa juuri etenkin asumisviihtyvyyttä, sillä ihmiset aistivat jo pienenkin tärinän. Tärinästä rakennuksille aiheutuvat vauriot ovat viraston mukaan huomattavasti harvinaisempia.