Sähköpotkulaudat lojuvat siellä täällä – ensin huolestui some, nyt Suomen suurin valtuusto: "En halua kieltää mitään, mutta haluan yhteiset pelisäännöt"

Keskelle kävelykatuja jätetyt sähköpotkulaudat aiheuttavat haittaa esimerkiksi näkövammaisille.

potkulaudat
Tier-yhtiön sähköpotkulautoja Kiasman edessä.
Tier-yhtiön sähköpotkulautoja Kiasman edessä.Kristiina Lehto / Yle

Tänä keväänä Helsingin katukuvaan ilmestyneet sähköpotkulaudat nostattavat tunteita.

Sähköpotkulautojen pysäköiminen keskelle jalkakäytäviä ja kulkuväyliä on viime aikoina puhuttanut helsinkiläisiä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Eilen keskiviikkona aihe nousi keskusteluun myös Helsingin kaupunginvaltuustossa.

SDP:n valtuutettu Ville Jalovaara esitti huolensa siitä, että muun muassa näkövammaiset voivat törmätä kävelyteille jätettyihin sähköpotkulautoihin. Jalovaara esitti apulaispormestarille kysymyksen sähköpotkulautojen pysäköinnistä.

– Liikun päivittäin keskustassa ja potkulautoja näkee kasoittain keskellä katuja. En halua kieltää potkulautoja, vaan haluan yhteiset pelisäännöt sille, ettei niitä jätettäisi sinne, mistä ihmiset koettavat kävellä, Jalovaara sanoi Ylen haastattelussa.

Jalovaara totesi ymmärtävänsä, että uusi liikkumismuoto hakee vielä muotoaan. Hänen mielestään on kuitenkin hyvä keskustella siitä, miten sähköpotkulaudat mahtuvat kaduille pyörien, autojen ja ihmisten joukkoon.

– Toki jokainen laudankäyttäjä voi vaikuttaa itse siihen, ettei jätä potkulautaa keskelle katua. Myös firmoilla on vastuu huolehtia siitä, ettei haittaa synny. Toivon, että potkulautoja tarjoavat firmat ottavat muista kaupungeista esimerkkiä, miten näiden kanssa on toimittu.

Tällä hetkellä kaksi yritystä tarjoaa Helsingissä sähköpotkulautoja vuokralle: ruotsalainen Voi ja saksalainen Tier. Sähköpotkulaudoilla ei ole kiinteitä telakoita tai asemia, vaan laudan voi jättää minne tahansa julkiselle paikalle. Potkulaudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksen avulla.

Kaupungilla ei juuri ole keinoja säädellä lautojen käyttöä

Apulaispormestari, vihreiden Anni Sinnemäki totesi, että lainsäädäntö ei anna kaupungille kovinkaan paljon välineitä säädellä tai ohjata potkulautojen käyttöä.

– Meillä ei ole hirveän paljon kovia keinoja puuttua väärin pysäköinteihin. Olemme käyneet keskustelua näiden yritysten ja muun muassa poliisin liikennevalvonnan kanssa. Perusviesti on se, että näitä tulisi käyttää liikenteessä, kuten polkupyöriä.

Sinnemäki kuitenkin vakuutti valtuutetuille, että kaduille väärin pysäköidyt sähköpotkulaudat siirretään kaupungin toimesta pois, jos tarve niin vaatii. Sinnemäen mukaan kaupunki laskuttaa mahdollisista siirroista potkulautoja vuokraavia firmoja.

– Ennen kaikkea suositellaan, että käyttäjät itse pysäköisivät ne järkevästi.

Apulaispormestari muistutti, että ensisijaisesti kaupunkilaisten tulisi ottaa yhteys potkulautoja vuokraaviin firmoihin, jos näkee kaduilla väärin pysäköityjä sähköpotkulautoja.

– Olemme myös käyneet keskustelua kaupunkien kanssa, joissa näitä potkulautoja on ollut kauemmin. Seuraamme tilannetta, Sinnemäki kertoo.

Sinnemäki ei eritellyt, minkä kaupunkien kanssa sähköpotkulaudoista on keskusteltu. Aiemmin sähköpotkulautoja on ollut esimerkiksi Tukholmassa (siirryt toiseen palveluun) ja Madridissa (siirryt toiseen palveluun), jossa niiden käyttö jalkakäytävillä kiellettiin.

Sähköpotkulaudat jakavat mielipiteitä

Sähköpotkulaudat herättivät tänään vilkasta keskustelua myös Radio Suomen Helsingin-aamulähetyksessä.

Yksi lähetykseen soittanut kuuntelija kertoi ottaneensa potkulaudat käyttöön jokin aika sitten ja olevansa niihin tyytyväinen.

– Helpottavat liikkumista, ja näppärästi pääsee paikasta toiseen. Pysäköinnissä pitää olla tarkkana, mutta muuten kokemus on hyvä.

Hän pohti, voisiko väärin pysäköintiä suitsia palautusvaiheessa.

– Voisiko yksi vaihtoehto olla se, että applikaatioon lisätään vain enemmän rajoitettuja alueita, johon lautoja voi jättää?

Toinen tyytyväinen käyttäjä totesi potkulautojen olevan erinomaisia, koska niihin ei kulu lainkaan veronmaksajien rahoja, vaan käyttäjät maksavat laudoista itse.

Tänä kesänä verorahojakin kyllä uppoaa sähköpotkulautoihin, sillä HSL tuo kaupunkipotkulaudat kokeiluun (siirryt toiseen palveluun) Helsingin Vuosaareen. Potkulautapilotissa Vuosaareen tulee 30 potkulauta-asemaa ja 300 potkulautaa, joista osa on sähköllä toimivia ja osa perinteisiä potkittavia lautoja.

Muutamat kuuntelijat toivat esiin sen, että sinne tänne jätetyistä potkulaudoista on haittaa näkövammaisille. Yksi kuuntelija kertoi nähneensä, että valkoisen kepin kanssa kulkenut näkövammainen kompastui tielle jätettyyn potkulautaan.

– Potkulaudoilla pitäisi olla omat telineet samoin kuin kaupunkipyörillä.

Yksi kuuntelija huomautti, että sähköpotkulautoja on jätetty usein makuulleen keskelle kävelyteitä ja pyöräteitä sen sijaan, että ne olisi pysäköity pystyyn jalkatuella.

– Käyttäjät voisivat hieman miettiä, miten potkulautoja käyttävät ja mihin niitä jättävät.

Lue myös:

Helsingin kaduilla voi tänä kesänä huristella vuokratuilla sähköpotkulaudoilla – Kaliforniassa kaksi sisarusta keksi keinon ansaita niillä rahaa

Helsingin kadut täyttyvät sinne tänne jätetyistä sähköpotkulaudoista, jotka liikkuvat yli 15 kilometriä tunnissa: "Hauska idea, mutta miten toimii käytännössä"

Kohutut sähköiset potkulaudat tulivat nyt Ruotsista Suomeen – eivätkä ne jää ainoiksi: huhtikuussa pääset laudalla myös idästä Kallioon vaikka terassille

Yhteiskäyttöpotkulaudat innostavat Helsingissä – HSL on saanut tuhansia paikkaehdotuksia potkulauta-asemille

Unohda kaupunkifillarit, nyt tulevat kaupunkipotkulaudat – ilmestyvät Helsingin seudulle jo ensi vuonna