Saako uusia bensa- ja dieselautoja ostaa tulevaisuudessa? Kysymys jakaa keskisuomalaisia eurovaaliehdokkaita

Useat Euroopan maat ovat kieltämässä uusien polttomoottoriautojen myynnin vuoden 2030 jälkeen.

eurovaalit
Autoja kaupassa.
Jos uudet bensa- ja dieselautot kielletään, mitä autokaupoissa myydään 10 vuoden kuluttua?Nella Nuora / Yle

Muun muassa Ruotsi, Islanti ja Tanska ovat päättäneet, että uusien diesel- ja bensiiniautojen myynti loppuu näissä maissa vuoteen 2030 mennessä. Norja on asettanut vieläkin tiukemman tavoitteen. Se haluaa uusien autojen kaupan kääntyvän pois polttomoottoreista jo vuoteen 2025 mennessä. Ranska ja Britannia antavat asialle hieman enemmän aikaa, vuoteen 2040 saakka.

Kaiken kaikkiaan kymmenen Euroopan maata on jo tehnyt oman linjauksensa asiasta ja monissa maissa polttomoottoriautojen tulevaisuudesta käydään vilkasta keskustelua.

EU:n sisämarkkinoilla kiellon toteuttaminen ei kuitenkaan ole aivan näin yksinkertaista (siirryt toiseen palveluun). (siirryt toiseen palveluun) Sisämarkkinoiden periaatteiden mukaisesti yhdessä maassa hyväksyttyjen tuotteiden on kelvattava myyntiin myös muissa maissa. Perusteltuja poikkeuksia saatetaan kuitenkin sallia ja ilmastosyyt ovat yksi mahdollisesti hyväksyttävä perustelu, arvioi Liikenne- ja viestintäministeriön erityisasiantuntija Eleonoora Eilittä. Varmaa vastausta kansallisten päätösten toteutumisesta on vielä mahdoton antaa.

Jos asiaa ei haluta jättää EU-tuomioistuimen linjattavaksi, EU:lla pitäisi olla asiasta yhteinen linja. On siis todennäköistä, että tulevat europarlamentaarikot pääsevät ainakin keskustelemaan autoilun tulevaisuudesta.

Keskisuomalaiset ehdokkaat jakautuvat tien molemmille puolille

Ylen ja keskisuomalaisen yhteisen eurovaalipaneelin perusteella alueemme ehdokkaat eivät saisi yhteistä päätöstä aikaiseksi.

Kuudesta tenttiin osallistuneesta ehdokkaasta polttomoottoriautojen kieltämistä kannattavat Bella Forsgrén (vihr.), Matleena Käppi (vas.) ja Yannick Lahti (sd.). Vastaan ovat Henna Virkkunen (kok.), Mauri Pekkarinen (kesk.) ja Tapio Puolimatka (kd.).

– Kieltäminen on punainen vaate. Mutta autoteollisuus ja lentoliikenneteollisuus tulevat joka tapauksessa menemään siihen suuntaan, että meillä on teknologiaa, joka saastuttaa vähemmän. Tämä on tulevaisuutta, Lahti arvioi.

Forsgrén nopeuttaisi autoteollisuuden muutosta keppiä käyttämällä:

– Jos siitä olisi päätös EU:n tasolla, niin investoinnit lähtisi huomattavasti nopeammin sinne puolelle. Sitä kautta saavuttaisimme tavoitteen, joka muutenkin oltaisiin saavuttamassa, hieman aiemmin.

– Juuri näin. Meidän pitää tehdä kaikkemme ilmaston muutoksen torjumiseksi, Käppi jatkaa.

Monille äänestäjille ilmastokysymykset ovat ratkaisevia

Monille äänestäjille ilmasto- ja ympäristökysymykset ovat keskiössä tulevissa eurovaaleissa. Vaajakoskelaisella liikenneasemalla autoaan tankkaavat ihmiset eivät hätkähdä ajatusta, ettei autokaupasta saisi enää 10 vuoden päästä uutta bensa- tai dieselautoa.

– En usko, että se vaikuttaisi minun arkeeni. Kun vaan pelit ja vehkeet on semmoiset, että sähköä saa joka paikasta, ettei kaikkien tarvitse asua kaupungissa, arvioi toivakkalainen Anne Nygren.

Hänelle yksityisauto on kuitenkin tärkeä, sillä kolmivuorotyö ja 45 kilometrin työmatka Jyväskylään olisi mahdoton yhtälö ilman omaa ajoneuvoa.

Bensapistooli.
Mitä tankkiin laitetaan tulevaisuudessa, vai ladataanko vaan? Tulevat europarlamentaarikot pääsevät pohtimaan autoilun kuumia kysymyksiä.Oliver Berg / EPA

Polttoainemittareita huoltava Miki Mäkelä Laukaasta nauraa, ettei uuteen autoon taida lähivuosina olla varaa. Mutta jos olisi, auton energianlähde ei olisi ratkaiseva tekijä. Mäkelä ostaisi sellaisen, mikä on omaan käyttötarkoitukseen järkevin. Hän ei kuitenkaan usko, että polttomoottoreiden kielto tulee toteutumaan niin jyrkkänä, kuin osa EU-maista on linjannut:

– Autoilu tulee monipuolistumaan. En usko, että tulee pelkästään sähkö- tai polttomoottoriautoja, vaan tämmöinen hybridi, jossa edelleen on polttonesteitä ja kaasua ja sähköä rinnakkain, Mäkelä miettii.

Jyväskyläläinen Anne Kilpeläinenkin olisi ilahtunut, jos autoteollisuuden päästöjä saataisiin kuriin. Mutta yksi asia muutoksessa huolettaa bensa-autoa tankkaavaa naista:

– Mitäs näille vanhoille autoille sitten tapahtuu?

Vanhoja polttomoottoriautoja huristelisi Euroopassa vielä 2060-luvullakin?

Toteutuessaan bensa- ja dieselautojen kielto koskisi lähinnä uusien autojen kauppaa. Koska auton käyttöikä on keskimäärin parikymmentä vuotta, polttomoottoriautoja huristelisi Euroopassa todennäköisesti vielä 2060-luvullakin, ellei asiasta tehtäisi erillistä päätöstä.

Keskisuomen eurovaaliehdokkaiden tentissä Tapio Puolimatka muistutti, ettei kaikkia suomalaisia voida vaatia hankkimaan uutta autoa. Ainakaan tämän hetken suunnitelmien valossa, näin ei tarvitse tehdä.

EU on jättänyt tekniset päätökset autoteollisuudelle

EU on tähän asti suitsinut liikenteen päästöjä keinoihin puuttumatta.

Euroopan parlamentti ja Eurooppa-neuvosto tekivät viime joulukuussa yhteispäätöksen, jonka mukaan CO2 päästöjä tulee pudottaa henkilöautoilla 37,5 prosenttia ja pakettiautoilla 31 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Autonvalmistajat saavat kuitenkin itse päättää, miten päästösäästöjä haetaan. Europarlamentaarikko ja eurovaaliehdokas Henna Virkkusen mielestä linja on oikea.

– On tärkeää, että päästöjä vähennetään ja teollisuus hakee ne tavat miten se on paras tehdä. Tässä on oltava teknologianeutraali.

Virkkunen ei kannata polttomoottoriautojen kieltämistä ja muistuttaa, että myös polttoaineet kehittyvät jatkuvasti. Samoilla linjoilla on Mauri Pekkarinen, joka ihmettelee, miksi osa puolueista vastustaa bioetanolin tai biodieselin käyttöä.

– Se on tie, jota kautta voidaan liikenteen päästöjä vähentää, Pekkarinen kommentoi Ylen ja Keskisuomalaisen eurovaalitentissä.

Kaikkien Suomen eurovaaliehdokkaiden joukossa kysymys autoilun tulevaisuudesta on kiperä.

Uusien bensa- ja dieselautojen myyntikiellosta vuoteen 2030 mennessä on samaa tai täysin samaa mieltä noin 40 prosenttia Ylen vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista.