Lentokoneen moottoreista etsitään säröjä lahtelaisilla linjastoilla – Finnsonic aikoo tehdä lähivuosina suuria harppauksia

Ultraäänipuhdistuslaitteita ja säröntarkastuslinjastoja valmistava, 40-vuotias yritys havittelee liikevaihdon tuplaamista viidessä vuodessa. Yhtiön tavoitteena on saada ilmailuteollisuus luottamaan konenäköön.

lentokoneteollisuus
Vesa Nurminen
Finnsonicin toimitusjohtaja Vesa Nurminen luotsaa maailmanlaajuisesti toimivaa yritystä.Sini Ojanperä / Yle

Lahtelainen Finnsonic Oy tavoittelee isoa kasvua lähivuosille. Yhtiö valmistaa ultraäänipesureita, joita käytetään esimerkiksi laitteiden osien puhdistuksessa eri teollisuudenaloilla. Lisäksi 40 vuotta täyttävä Finnsonic on erikoistunut ilmailuteollisuuden säröntarkastukseen.

– Olemme linjanneet, että kun yhtiö täyttää 45 vuotta, liikevaihtomme on noin 20 miljoonaa euroa. Se on runsaat kaksi kertaa nykyinen liikevaihto, kertoo toimitusjohtaja Vesa Nurminen.

Huollon yhteydessä lentokoneiden osista etsitään mahdollisia säröjä tai halkeamia, jotka voivat olla hyvin pieniä. Apuna käytetään halkeamat paljastavaa nestettä ja valoa. Finnsonic tekee linjastoja tähän tarkoitukseen.

Nurminen uskoo, että lisää liikevaihtoa saadaan myös säröntarkastuksen alalla, sillä lentokoneiden määrä maailmassa kasvaa. Huoltoprosessin on oltava mahdollisimman ripeä, sillä lentoyhtiöt eivät halua, että koneet joutuvat olemaan pitkään maassa toimettomina.

Finnsonicin asiakkaita ovat esimerkiksi Lufthansa, Boeing ja Airbus.

– Vaikka ilmailualan yritykset ovat isoja, koko teollisuus on sangen pirstaleista. Siellä on pieniäkin yrityksiä ja voisi sanoa, että Finnsonic ei ole ilmailualalla enää pieni yritys, toimitusjohtaja sanoo.

Tutkijat apuna murroksen toteuttamisessa

Lentokoneiden osien säröntarkastuksessa prosessi menee vielä nykyisin niin, että eri aineiden ja valon paljastamat viat todetaan ihmissilmin. Finnsonic haluaa, että säröntarkastuksessa hyödynnettäisiin tulevaisuudessa konenäköä.

Yhtiö tekee yhteistyötä Tampereen yliopiston kanssa muutoksen aikaansaamiseksi.

– Meidän pitää pystyä tutkijoiden kanssa todistamaan ilmailualan asiakkaille, että se on luotettava, toistettava ja virheetön menetelmä, selittää toimitusjohtaja Vesa Nurminen.

Nurminen myöntää, että tavoite lisätä automatiikkaa perinteisellä alalla on varsin kunnianhimoinen ja se maksaa yritykselle rahaa. Hän kuitenkin katsoo, että usko omaan osaamiseen kantaa.

– Tämäkin perustuu siihen tahtoon, että kun me sitkeästi sinne menemme, kyllä se (konenäkö) tulee ennen pitkää sinne käyttöön.

Finnsonicilla on 36 omaa ja 6 vuokratyöntekijää. Jos alihankkijat lasketaan mukaan, koko ketjussa työskentelee yhteensä 90 ihmistä.