Oma maastopyörämerkki toteutti ilmajokelaiskaverusten unelman: "Fiilis oli niin mahtava, että sitä on aika hankala pukea sanoiksi"

Maastopyörämarkkinoilla titaanista valmistetut pyöränrungot ovat harvinaisuuksia. Yksi titaanipyörämerkki tulee Ilmajoen Nopankylästä.

maastopyörät
Pässilä bicycles
Matti Uusi-Laitila, Kyösti Peltokoski ja Markku Hautamäki Pässilänvuorella.Pasi Takkunen/Yle

Ilmajoen ja Jurvan rajamailla Nopankylässä sijaitseva Pässilänvuori on maastopyöräilyä pikkupojista asti harrastaneiden Markku Hautamäen, Jussi Yli-Suomun, Matti Uusi-Laitilan ja Kyösti Peltokosken kotimaastoa.

Vuosien harrastus synnytti haaveen omasta maastopyörämerkistä. Reilu vuosi sitten kaverukset perustivat yrityksen Pässilä Bicycles.

Pässilä bicycles
Pässilä Bicyclesin toimitusjohtaja Markku Hautamäki.Pasi Takkunen/Yle

– Täältä Pässilän luontopoluilta on maastopyöräharrastus alkanut. Jollain reissulla tuli puheeksi, että olisipa hienoa itse tehdä maastopyöriä ja siitä sitten sattumusten kautta löydettiin oikea tapa millä me pystymme tätä tekemään, Hautamäki sanoo.

Pässilä-maastopyöriä Iso-Pässilän huipulla Ilmajoen Nopankylässä.
Pässilä-maastopyöriä Iso-Pässilän huipulla Ilmajoen Nopankylässä.Pasi Takkunen/Yle

Työtunteja oman titaanisen maastopyörärungon saamiseksi tuotantoon on Hautamäen mukaan käytetty paljon. Rungot valmistaa kiinalainen alihankkija.

Titaani on materiaalina kestävää ja kevyttä, mutta samalla joustavaa. Suurin osa maastopyörän rungoista tehdään nykyisin alumiinista ja hiilikuidusta.

– Näkemys oikeanlaisesta rungosta meillä oli, mutta sen saaminen oikeassa muodossa paperille vaati opettelua. Tärkeää oli saada valmistaja ymmärtämään, miten se on tehtävä.

Pässilä-maastopyörien rungot valmistetaan titaanista.
Pässilä-maastopyörien rungot valmistetaan titaanista.Pasi Takkunen/Yle

Hyvän maastopyörän ominaisuudet selviävät nopeasti takapuolituntumalla.

– Tärkein on rungon geometria. Kun pyörän päälle istuu ja ajaa pienen pätkän, niin sen on tunnuttava hyvältä, Peltokoski tietää.

Pässilänvuoren korkein kohta nousee 160,7 metrin korkeuteen Ilmajoen Nopankylässä.
Pässilänvuoren korkein kohta nousee 160,7 metrin korkeuteen Ilmajoen Nopankylässä.Pasi Takkunen/Yle

Pässilä Bicycles on tehnyt mallejaan tunnetuksi kotimaan messuilla ja pyöräilytapahtumissa.

– Palaute on ollut positiivista. Ihmiset tykkää siitä, kun me olemme pieni toimija ja pääsemme lähelle ihmistä, Peltokoski kertoo.

Pässilä Bicycles Pässilänvuorella Ilmajoen Nopankylässä.
Pasi Takkunen/Yle

Minkälainen oli tunne, kun itse suunnitellulla maastopyörällä pääsi ensimmäisen kerran ajamaan Pässilänvuoren kotimaastoihin?

– Aikalailla unelmien täyttymys se oli. Fiilis oli niin mahtava, että sitä on aika hankala pukea sanoiksi. Hymyssä suin olimme kaikki, Peltokoski hymyilee.

Matti Uusi-Laitila Pässilä Bicyclesin osakas.
Pässilä Bicyclesin osakas Matti Uusi-Laitila testaa omaa pyörämallia.Tuomo Rintamaa/Yle

Tulevaisuudessa yrityksen perustajat toivovat yritykselle kasvua ja pääsyä Euroopan markkinoille.

– Toivon mukaan on päästy eteenpäin ja ulkomaille saatu runkoja menemään, Uusi-Laitila toivoo.

– Viiden vuoden päästä toivottavasti runkoja myydään enemmän, kuin olemme ensimmäisen vuoden aikana saaneet myytyä. Jos tästä joskus leipäammatin saisi niin sehän olisi hienoa, mutta se jää sitten nähtäväksi, Hautamäki sanoo.