Yhä useampi valittaa töykeää kohtelua Siun soten sosiaalipalveluissa

Sosiaaliasiamiehelle ilmoitettiin viime vuonna Pohjois-Karjalassa epäasiallisesta kohtelusta kolme kertaa enemmän kuin 2017.

Lyhyet
Toimeentulohakemuksia pinossa.
Asiakkaat ovat entistä useammin niin tyytymättömiä eri sosiaalipalveluiden työntekijöiltä saamaansa kohteluun, että ilmoittavat asiasta sosiaaliasiamiehelle. YLE Tampere

Pohjoiskarjalaisten valitukset töykeästä kohtelusta ovat lisääntyneet rajusti Siun soten sosiaalipalveluissa.

Asiakkaat ottivat viime vuonna yhteyttä kuntayhtymän sosiaali- ja potilasasiamiehiin huonon kohtelun vuoksi yli sata kertaa. Määrä on kolme kertaa enemmän kuin edellisvuonna.

Tyytymättömyys lisääntyi muun muassa ikääntyneiden palveluissa, lastensuojelussa ja mielenterveystyössä.

– Käytännössä se tarkoittaa, että asiakas kokee saaneensa tylyä kohtelua ihan perusasioista: häntä ei ole huomioitu ollenkaan, hänelle ei ole kerrottu asioista tai häntä ei ole neuvottu, kertoo Siun soten sosiaali- ja potilasasiamies Leena Viinisalo-Heiskanen.

Hän muistuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöitä velvoittavasta asiakaslaista.

– Lain mukaan asiakasta tulee neuvoa niin hyvin, että hän ymmärtää riittävästi asian, Viinisalo-Heiskanen toteaa.

Epäasiallinen kohtelu voi johtaa muistutukseen tai kanteluun aluehallintovirastolle.