Tänä kesänä rahaa riittää vain vilkkaimpien teiden korjaamiseen – Maanteitä päällystetään merkittävästi vähemmän kuin edellisvuosina

Väylävirasto arvioi, että huonokuntoisten teiden määrä lisääntyy tänä vuonna 600 kilometrillä.

teiden kunnossapito
Asfaltointityötä Hämeenlinnan keskustassa.
Yhteensä päällystettyjen maanteiden korjaamiseen on tänä vuonna varattu 105 miljoonaa euroa.Ismo Pekkarinen / AOP

Maanteitä päällystetään tänä vuonna huomattavasti vähemmän kuin viime vuosikymmenenä, kertoo Väylävirasto. Päällystystöitä tehdään noin 1 500 kilometriä, mikä tarkoittaa 40 prosentin pudotusta edellisvuosista.

Väyläviraston mukaan tänä kesänä on mahdollista säilyttää vain vilkkaimmin liikennöidyn tieverkon kunto nykyisellään. Pienempien teiden kunnostamiseen ei todennäköisesti ole varoja. Sen seurauksena nopeusrajoituksia joudutaan mahdollisesti alentamaan huonokuntoisilla teillä.

– Merkittävästi vähentyvät päällystysmäärät ennakoivat päällystevaurioiden ja paikkaustarpeen lisääntymistä jo ennalta huonokuntoisilla ja iäkkäillä tienpinnoilla. Huonokuntoisten teiden ennustetaan lisääntyvän tänä vuonna 600 kilometrillä, sanoo tieliikennejohtaja Pekka Rajala Väylästä.

Yhteensä päällystettyjen maanteiden korjaamiseen on tänä vuonna varattu 105 miljoonaa euroa. Siitä noin kolmannes kuluu tiemerkintöihin ja huonokuntoisten päällysteiden paikkaamiseen. Lopullisten päällystyskilometrien määrään vaikuttaa Väylän mukaan asfalttipäällysteen pääraaka-aineena käytettävän bitumin hinta.

Tämän kauden päällystystyöt ovat jo käynnistyneet ja ensimmäisiä kohteita on jo saatu valmiiksi Etelä-Suomessa.

Vuoden 2019 tietyöt voi tarkistaa Väylän kartasta (siirryt toiseen palveluun).

Lue lisää:

Uudenmaan ELY: rahat eivät riitä teiden hoitoon

Routavaurioiden rikkomista autoista jo satoja korvaushakemuksia – korvauksia saa joka viides hakija

Yksityisteiden korjausvelka miljardin luokkaa

Uusi urakkamalli järkevöittää rahankäyttöä valtateiden hoidossa