Kaivinkone kolistelee, kallioporakone soi ja dynamiitti paukkuu, kun Uudenkaupungin junarataa sähköistetään

70 kilometriä pitkän radan sähköistyksen suurin työ on johtimien ja pylväiden asennus radan varteen.

Uusikaupunki
Siltojen alituskorkeutta lisätään Uudenkaupungin  radan varrella
Siltojen alituskorkeutta lisätään Uudenkaupungin radan varrellaYle / Lassi Lähteenmäki

Uudenkaupungin sataman suunnalla junaradan kiskot on siirretty siltojen kohdalta syrjään ja kaivinkoneet ovat vallanneet uoman. Rata sähköistetään koko matkalta Turusta Uuteenkaupunkiin ja johtimien takia siltojen alituskorkeutta pitää nostaa.

Uudessakaupungissa rata alittaa kaksi vierekkäistä siltaa ja sillä pätkällä työtä tehdään aamuvarhaisesta yöhön asti. Radan alta paljastuu peruskallio, joten sitä pitää ampua pois. Työstä tulee ääntä ja pölyä.

– Pyritään tietysti yöaikaan välttämään näitä meluavia töitä, että ihmiset saisivat nukkuakin joskus, sanoo projektipäällikkö Pekka Rautoja Väylävirastosta.

Viikossa valmista

Uudenkaupungin lisäksi ratapohjaa lasketaan siltojen alta myös Maskussa ja Raisiossa. Maskun urakka on helpompi, sillä maasto on hiekkaista ja ammuttavaa kalliota on vain vähän.

Kun radan alla olevaa kalliota on räjäytetty ja raivattu jopa metrin verran syvemmälle, pinnalle levitetään sepeliä, joka tampataan ja tasoitetaan. Sen jälkeen voidaan ratakiskot palauttaa paikoilleen. Valmista pitää tulla reilussa viikossa.

– Ei meille ole enempää annettu aikaa. Liikenteen pitää päästä pyörimään, Rautoja selventää.

Suurimmat kolinat pidetään aisoissa, kun työskennellään öisin, lupaa projektipäällikkö Pekka Rautoja Väylävirastosta.
Suurimmat kolinat pidetään aisoissa, kun työskennellään öisin, lupaa projektipäällikkö Pekka Rautoja Väylävirastosta.Yle / Lassi Lähteenmäki

Edullisempaa ja puhtaampaa menoa

Uudenkaupungin 70 kilometriä pitkän radan sähköistyksen suurin työ on johtimien ja pylväiden asennus radan varteen. Se kestää kaksi vuotta. Pari sähköasemaa pitää rakentaa myös.

Kun radan sähköistys vuonna 2021 valmistuu, dieselveturien katku jää historiaan. Sähkäveturien myötä matkanteko nopeutuu vähän ja liikennöinti on edullisempaa.

Sähköistys poistaa myös Yaran kemikaalivaunujen säilytyksen ja siirron veturista toiseen Turun ratapihalla. Myös Uudenkaupungin aseman ja Yaran tehtaan välinen kemikaaliliikenne tulee sujuvammaksi.

Rataremonttia odotellaan

Sähköistystöiden lomassa Väylävirasto on tehnyt havaintoja radan kunnosta.

– Ikävä kyllä meillä ei ole ollut rahaa itse radan perusparantamiseen ja joudumme sähköistämään heikkokuntoista rataa. Ehkä kymmenen vuoden sisällä pitää alkaa tätä rataakin kunnostaa, Pekka Rautoja pohtii.

Uudenkaupungin radan rakentaminen alkoi vuonna 1918. Ensimmäinen juna saapui Uuteenkaupunkiin vuonna 1924. Henkilöliikenne loppui radalla vuonna 1993. Radan tärkein käyttäjä on nykyisin Yaran lannoitetehdas Uudessakaupungissa.