Berliinin uusi lentoasema avattaneen 2020, yli kahdeksan vuotta myöhässä – Yle vieraili farssiksi muuttuneella rakennustyömaalla

Berliinin ja Brandenburgin osavaltioiden uusi lentokenttä BER kaavaillaan avattavaksi ensi vuoden lokakuussa.

lentokentät
600 paloseinää jouduttiin purkamaan ja rakentamaan uudestaan.
Berliinin uudella lentokentällä 600 paloseinää jouduttiin purkamaan ja rakentamaan uudestaan.Uwe Tautenhahn

BerliiniBerliinin uuden lentoaseman piti alun perin avautua kesäkuussa 2012. Toisin kävi. Lukuisien suunnittelu- ja rakennusvirheiden takia avajaisia on siirretty kerta toisensa jälkeen. Viime viikolla lentoaseman johtaja vakuutti, että kentän toiminta voidaan aloittaa 2020.

Yle listasi viisi kysymystä ja vastausta berliiniläisiä ärsyttävästä ja huvittavasta rakennusfarssista.

1. Miksi BER ei ole vielä valmis?

Suurimmat rakennusvirheet liittyvät paloturvallisuuteen ja kaapelointiin. Lentoaseman sprinklerijärjestelmä ei toiminut suunnitellusti. Lisäksi 600 paloseinää jouduttiin purkamaan ja rakentamaan uudestaan, koska ne eivät täyttäneet paloturvallisuusmääräyksiä.

Viestintäkaapelit oli vedetty sähkökaapeleiden viereen. Lopulta yli 40 kilometriä kaapelia jouduttiin asentamaan uudestaan.

Myös lujuuslaskelmat menivät pahasti pieleen. Kattoon asennetut savunpoistopuhaltimet painoivat neljä tonnia, kun kattorakenteet oltiin suunniteltu kestämään vain puolet tästä painosta. Sisäkatto oli vaarassa romahtaa.

Berliinin uusi lentoasema näyttää lähes valmiilta, mutta siltä se näytti jo vuonna 2012 kun avajaiset lykättiin.
Berliinin uusi lentoasema näyttää lähes valmiilta, mutta siltä se näytti jo vuonna 2012 kun avajaiset lykättiin.Uwe Tautenhahn

Lentoasemaa on myös vaivannut suuri määrä pienempiä rakennusvirheitä.

Esimerkiksi rullaportaat olivat liian lyhyet. Ne eivät ylettyneet lentoaseman toiseen kerrokseen. Automaattiset ovet olivat nekin menneet rikki rakennusvaiheessa.

Lisäksi rakentamismääräykset ehtivät tiukentua pitkäksi venyneen rakentamisvaiheen aikana, mikä aiheutti lisää päänvaivaa urakoitsijoille.

2. Paljonko rakentaminen on maksanut?

Kymmenen vuotta sitten arvioitiin, että uusi lentoasema maksaisi enimmillään 2,5 miljardia euroa. Nyt kustannukset ovat nousseet kuuteen miljardiin euroon. Ne nousevat ehkä vielä enemmän.

Jokaisen ylimääräisen rakentamisvuoden on arvioitu maksavan noin 400 miljoonaa euroa.

Uutta lentokenttää odotellessa Berliini joutuu myös investoimaan Tegelin ja Schönefeldin vanhoihin lentoasemiin, jotka vaativat jatkuvaa korjaus- ja huoltotyötä. Tegelin lentoasema, jonne esimerkiksi Finnair ja Easyjet lentävät, piti alun perin sulkea jo 2012.

3. Kuka kantaa vastuun virheistä?

Rakennusprojektia vetää nyt jo neljäs johtaja. Engelbert Lütke Daldrup on ollut tehtävässä vuodesta 2017 ja hän on yrittänyt siivota muiden sotkuja.

Lütke Daldrup ei halua julkisesti analysoida edeltäjiensä tekemiä virheitä, vaan yrittää saada lentoaseman valmiiksi.

BER-lentoaseman johtaja Engelbert Lütke Daldrup lupaa, että lentoasema avataan lokakuussa 2020.
BER-lentoaseman johtaja Engelbert Lütke Daldrup lupaa, että lentoasema avataan lokakuussa 2020.Uwe Tautenhahn

Pääurakoitsija on vaihtunut virheiden takia, mutta rakennusyhtiön vaihtamiseen liittyy myös riskejä. Berliinin osavaltion pääministeri ja kaupungin ylipormestari Klaus Wowereit erosi tehtävästään vuonna 2014. Lentoasemajupakka oli osasyy aikaisiin lähtöpasseihin.

4. Miten kentän viivästyminen vaikuttaa Berliiniin?

Saksan pääkaupunki on myös maan suurin kaupunki, jossa asuu lähes neljä miljoonaa ihmistä. Sen lisäksi Berliiniä ympäröivässä Brandenburgin osavaltiossa elää noin kaksi miljoonaa ihmistä.

Näillä asukkailla on huonot liikenneyhteydet. Suoria lentoja kaukaisempiin kohteisiin ei ole juuri tarjolla. Berliiniläiset joutuvatkin usein lentämään Frankfurtin tai Münchenin kautta, kun he lähtevät kaukomaihin.

Berliinin talouskasvu on ollut viime vuosina nopeaa, eikä kaupunki ole enää niin köyhä kuin aikaisemmin. Berliinin elinkeinoelämä vaatiikin parempia lentoyhteyksiä.

Tänä vuonna arvioidaan, että 35,5 miljoonaa matkustajaa lentää Berliiniin tai kaupungista muualle.

Lentoaseman alta löytyy aaverautatieasema.
Lentoaseman alta löytyy aaverautatieasema.Uwe Tautenhahn

5. Mitä mieltä berliiniläiset ovat tästä jupakasta?

Vuonna 2017 tehdyssä mielipidemittauksessa kysyttiin (siirryt toiseen palveluun), uskoivatko ihmiset siihen, että uusi lentoasema avataan seuraavana vuonna.

Vastaajista yli puolet piti avajaisia melko tai erittäin epätodennäköisenä asiana. Vain kaksi prosenttia sanoi olevansa vakuuttunut, että lentoasema avataan.

Pessimistit olivat oikeassa. Avajaiset lykättiin vuoteen 2020. Lentoaseman johtaja Engelbert Lütke Daldrup vakuutti viime viikolla, että lentoasema avataan liikenteelle ensi vuoden lokakuussa. Hän sanoi myös ymmärtävänsä, että ihmiset suhtautuvat tällaisiin ilmoituksiin epäillen.

Aikakauslehti Der Spiegel raportoi (siirryt toiseen palveluun), että kuntotarkastus- ja sertifiointiyhtiö TÜV on todennut 11 581 vikaa rakennustyömaalla.

Spiegelin mukaan avajaiset saattaa vielä lykkääntyä. Tätä lentoasema ei vahvista.

Lue lisää:

Lufthansa uumoilee jo Berliinin uuden lentokentän purkamista

Guten Tag! Berliinin Olkiluoto

Jälleen uusi takaisku Berliinin uuden lentokentän rakennustöille

Berliinin lentokenttä myöhästyy jälleen kerran lisää