Elektronisesta urheilusta on kehitteillä uutta liiketoimintaa ja koulutusta Kymenlaaksoon

Kotkan Kantasatamassa saatetaan tulevaisuudessa järjestää e-urheiluturnauksia.

Lyhyet
Paavo Voutilainen pelaa Player Unknown's Battlegrounds -peliä.
Juulia Tillaeus / Yle

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu aikoo kehittää elektronisesta urheilusta uutta liiketoimintaa Kymenlaaksoon.

Ensi syksynä alkavassa hankkeessa kootaan e-urheilun osaajaverkosto, jossa on esimerkiksi alan kouluttajia, yrityksiä, opiskelijoita, seuroja ja tapahtumajärjestäjiä. Hankkeessa selvitetään e-urheilun ympärille avautuvia uuden liiketoiminnan mahdollisuuksia.

Elektronisen urheilun turnauksia voitaisiin tulevaisuudessa järjestää esimerkiksi Kotkan Kantasatamaan rakennettavassa tapahtumakeskuksessa, jonka viereen tulee myös Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun uusi kampus.

– Selvitämme hankkeessa myös, millaisissa e-urheilutapahtumissa tapahtuma-areenaa voisi hyödyntää ja mitä niiden järjestäminen vaatisi, kertoo projektipäällikkö Maarit Vahvanen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta.

Ammattikorkeakoulu on saanut kehittämistyötä varten Euroopan aluekehitysrahastolta ja valtiolta yli 200 000 euron rahoituksen.

Tarkoituksena on myös kehittää e-urheiluun liittyvää koulutusta. E-urheilun kasvu on ollut maailmalla erittäin nopeaa, mutta esimerkiksi siihen liittyvää korkeakoulutusta ei juuri ole tarjolla.

– E-urheiluosaamista voitaisiin tarjota esimerkiksi ammattikorkeakoulun liiketalouden sekä peli- ja liikunta-alan opiskelijoille, kertoo Maarit Vahvanen.

E-urheiluhanke jatkuu vuoden 2022 huhtikuulle asti.