Nopeusrajoitukset laskevat uusien liikennemerkkien myötä kautta Helsingin – "Jalankulkijan kuolemanriski puolittuu"

Liikennemerkkien vaihto alkaa toukokuussa ja etenee vaiheittain ensi syksyyn saakka.

nopeusrajoitukset
Nopeusrajoituskyltti
Sini Ojanperä / Yle

Muutos perustuu kaupungin vuosi sitten tekemään päätökseen. Tavoitteena on vähentää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaupunkiympäristön viihtyisyyttä.

Suurin muutos nykytilanteeseen verrattuna on lähes kaikkien asuinalueiden tonttikatujen nopeusrajoituksen laskeminen 30 kilometriin tunnissa. Tällä hetkellä noin puolella tonttikaduista rajoituksena on vielä 40 kilometriä tunnissa, lopuilla tonttikaduista rajoitus on laskettu 30 kilometriin tunnissa jo aiemmin.

Keskustassa nopeusrajoitus lasketaan 30 kilometriin tunnissa lukuun ottamatta pääkatuja ja reittejä satamiin. Niillä rajoitus on 40 kilometriä tunnissa.

Mannerheimintiellä 50 kilometriä tunnissa -rajoitus laskee 40:een kilometriin tunnissa Finlandia-talon ja Kuusitien välillä.

Matka-aikoihin ei merkittäviä muutoksia

Nopeusrajoitusten laskemisen ansiosta henkilövahinkoihin johtavien onnettomuuksien arvioidaan vähenevän.

– Nopeuden laskiessa todennäköisyys joutua onnettomuuteen pienenee ja lisäksi onnettomuuksien seuraukset ovat lievempiä. Kun törmäysnopeus laskee 40:stä 30 kilometriin tunnissa, jalankulkijan kuolemanriski puolittuu, liikenne- ja katusuunnittelu päällikkö Reetta Putkonen toteaa kaupungin tiedotteessa.

– Matalammat nopeusrajoitukset parantavat myös kaupungin viihtyisyyttä. Esimerkiksi liikenteen melu vähenee, kun kiihdytykset vähenevät, sanoo apulaispormestari Anni Sinnemäki.

Reetta Putkosen mukaan käytännössä muutokset eivät vaikuta merkittävästi useimpiin ajoreitteihin, sillä kehäteillä ja sisääntuloväylillä nopeudet pysyvät ennallaan ja esikaupunkien pääväylilläkin muutokset ovat vähäisiä.

Kantakaupungissa taas keskinopeudet ovat etenkin päiväsaikaan useimmilla katuosuuksilla matalammat kuin nyt voimaan tulevat uudet nopeusrajoitukset, kaupungilta todetaan.