NYT: Yhdysvaltalaislentäjät vaativat Boeingin turmakonemallin korjaamista ennen Etiopian lentoturmaa – yhtiön johto kieltäytyi

NY Timesin saamien tietojen mukaan Boeingin johto jarrutteli MAX 737 -mallin korjauksia Indonesian turman jälkeen.

lento-onnettomuudet
Pelastustyöntekijöitä Ethiopia Airlinesin koneen maahansyöksypaikalla.
Pelastustyöntekijöitä Ethiopia Airlinesin koneen maahansyöksypaikalla. Onnettomuudessa kuoli 157 ihmistä. EPA

Lentoyhtiö American Airlinesin lentäjät vaativat Boeingia korjaamaan 737 MAX -mallissa ilmenneitä virheitä viime vuoden marraskuussa, muutama viikko Indonesian lentoturman jälkeen, kertoo New York Times (siirryt toiseen palveluun).

Suljetuin ovin pidetyssä tapaamisessa lentäjät kehottivat Boeingin johtoa jopa patistelemaan viranomaisia tekemään hätätoimenpiteitä, joiden myötä turmakonemalli olisi todennäköisesti laitettu lentokieltoon.

Boeingin johto kieltäytyi American Airlinesin lentäjien vaatimuksista ja sanoi, että lentäjien pitäisi pystyä itse hoitamaan ongelmat. New York Timesin mukaan yhtiön varatoimitusjohtaja Mike Sinnett tiedosti, että Boeingilla saattoi olla käsissään suunnitteluvirheitä, mukaan lukien sakkauksenestojärjestelmä MCAS. Hän kuitenkin jarrutteli asian eteenpäin viemistä sanoen, että vielä ei ollut tiedossa, mikä johti indonesialaisen Lion Air -lentoyhtiön 737 MAX -koneen syöksymiseen ja 189 ihmisen kuolemaan.

– Kukaan ei ole vielä päätellyt, että se lentokoneen toiminto olisi syynä tähän, Sinnett sanoi marraskuun lopussa nauhoitetussa keskustelussa, jonka NY Times on saanut käsiinsä.

Vajaa neljä kuukautta myöhemmin samanlainen Ethiopian Airlinesin kone syöksyi maahan. Onnettomuudessa kuoli 157 ihmistä.

Lentäjille ei kerrottu MCAS-järjestelmästä

Äkäiseksi äityneessä kokouksessa lentäjien edustajat kärttivät syitä esimerkiksi siihen, miksi sakkauksenestojärjestelmästä ei ollut kerrottu lentäjille. Boeingin johto vastasi, että yhtiön mielestä lentäjien ei tarvinnut tietää kyseisestä ohjelmasta, koska heidät oli jo valmiiksi koulutettu sen kaltaisiin tilanteisiin, joka lopulta johti Lion Airin turmaan.

Viime marraskuussa, pari viikkoa ennen New York Timesin nyt raportoimaa kokousta, yhdysvaltalaislentäjät raivostuivat kertomatta jätetyistä ominaisuuksista.

Liian suuri ilmavirran ja siiven kohtauskulma aiheuttaa sakkauksen, jolloin ilmavirta irtoaa siiven yläpinnalta ja sen nostovoima heikkenee.

Kohun keskipisteessä oleva MCAS yrittää estää sakkaustilanteen ohjaamalla koneen nokkaa automaattisesti alaspäin.

Jos järjestelmän toiminta perustuu virheelliseen tietoon koneen asennosta – kuten Lion Airin onnettomuudessa epäillään – voi koneen ottaminen hallintaan olla vaikeaa.

Yhdysvaltain ilmailuviranomaiset harkitsivat Boeing 737 Max -turmakoneiden määräämistä lentokieltoon jo viime vuonna. Yhtiön toiminnasta on vireillä useita tutkimuksia, samoin Yhdysvaltain lentoviranomaisten toiminnasta, joka hyväksyi 737 MAX -mallin liikennöinnin.

Lue myös:

WSJ: Boeing 737 MAX -koneen virallinen turvallisuusarvio tukeutui Boeingin omiin arvioihin

Boeingin turmakonetyyppi pysyy toistaiseksi poissa Euroopan taivaalta (7.5.)

USA:ssa harkittiin Boeingin turmakoneiden lentokieltoa jo viime vuonna(28.4.)

Boeing: 737 MAX on nyt testien osalta valmis (18.4.)

Lentäjät raivostuivat Boeingin uutuuskoneen salaisesta järjestelmästä, joka saattoi tuhota koneen Indonesiassa: ”Tätä ei kerrottu koulutuksessa” – Mikä on MCAS?(14.11.18)