WSJ: Boeing 737 MAX -koneen virallinen turvallisuusarvio tukeutui Boeingin omiin arvioihin

Viranomaiset tukeutuivat pitkälti lentokonevalmistajan arvioihin, lehti kirjoittaa.

Boeing
boeing
Boeing 737 MAX -konetyypin onnettomuuksissa kuoli 346 ihmistä vajaan neljän kuukauden sisään.EPA

Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA ei arvioinut itsenäisesti Boeingin 737 Max -lentokoneen sakkauksenestojärjestelmän turvallisuutta, kirjoittaa Wall Street Journal (siirryt toiseen palveluun).

Lehti perustaa tietonsa teollisuus- ja hallituslähteisiin.

Konetyypillä tapahtui lyhyen ajan kuluessa kaksi tuhoisaa lentoturmaa, toinen Indonesiassa ja toinen Etiopiassa. Syyksi on epäilty sakkauksenestojärjestelmän vikaa. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä 346 ihmistä.

Wall Street Journalin mukaan Yhdysvaltain ilmailuhallinto tukeutui turvallisuusarviossaan pitkälti lentokonevalmistaja Boeingilta saamiinsa varhaisiin arvioihin. Asia on käynyt ilmi FAA:n sisäisessä tarkastuksessa. Boeing ei myöskään tuonut esille, että sakkauksenestojärjestelmän vialla saattaisi olla tuhoisat seuraukset. Asian nostaminen esiin olisi todennäköisesti johtanut perusteellisempaan tarkastukseen.

Mitä tietoja Boeing jakoi FAA:lle?

FAA hyväksyi 737 Max -konetyypin vuoden 2017 alussa, ja kone otettiin käyttöön saman vuoden toukokuussa. Se on ollut maailmanlaajuisessa lentokiellossa maaliskuun puolivälistä lähtien.

Uutistoimisto AFP kertoo, että tarkastuksen mukaan Boeing ei kuitenkaan johtanut tarkoituksella FAA:ta harhaan. Wall Street Journalin mukaan vuosien aikana on yleistynyt käytäntö, jossa lentokonevalmistajien omat edustajat tutkivat koneiden mahdollisia turvallisuusuhkia ilmailuhallinnon valvonnassa.

Järjestelyn tarkoituksena on ollut vapauttaa FAA:n voimavaroja kaikkein tärkeimpien ja monimutkaisimpina pidettyjen turvallisuusuhkien käsittelyyn.

Ilmailuhallinnon sisäistä tarkastusta tuntevat lähteet eivät täsmentäneet, mitä tietoja ja turvallisuusdataa Boeing antoi FAA:lle. Kiinnostava kysymys on myös se, arvioivatko ilmailuhallinnon viranomaiset sakkauksenestojärjestelmän ominaisuuksia lainkaan omin päin.

Lue myös:

NYT: Yhdysvaltalaislentäjät vaativat Boeingin turmakonemallin korjaamista ennen Etiopian lentoturmaa – yhtiön johto kieltäytyi