Taloyhtiöt heräävät hitaasti sähköautoilun yleistymiseen – Valtion 1,5 miljoonan euron tuesta on jaettu alle miljoona

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometrin mukaan lähes neljäsosa taloyhtiöistä suunnittelee sähköautojen latauspisteiden rakentamista tulevien viiden vuoden aikana.

sähköautot
Sähköauto latauksessa.
Jos taloyhtiössä ei ole latauspistettä eikä lupaa sellaisen rakentamiselle heltiä, sähköauton omistajan vaihtoehdoksi jää ladata autoaan julkisilla latauspisteillä esimerkiksi työpäivän aikana. Julkisista latauspisteistä lähes puolet sijaitsee pääkaupunkiseudun, Turun ja Tampereen alueilla.Kalle Mäkelä / Yle

Taloyhtiöiden kiinnostus sähköautojen latausinfran rakentamiseen on lähtenyt käyntiin hitaasti. Taloyhtiöt ovat voineet hakea valtion tukea latausinfran parantamiseen viime elokuusta alkaen.

Tuen myöntävä asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Ara on vajaassa kymmenessä kuukaudessa tehnyt 89 tukipäätöstä, joiden kautta on jaettu yhteensä 910 000 euroa. Sillä toteutetaan jo yhteensä 1600 latauspistettä.

Haettavana on 1,5 miljoonaa euroa vuotta kohti vuosina 2018–2020.

– Jos katsotaan Teknologiateollisuuden lukuja ja ennusteita sähköautojen määrän kasvusta, latauspisteiden määrä on pitkällä tähtäimellä riittämätön. Arvioisin, että vuonna 2021–2022 tulee taitekohta, jolloin sähköautojen lisälatauspisteiden rakentamiselle alkaa tulla kovaa painetta, sanoo Aran latausinfratuesta vastaava ylitarkastaja Kari Lappalainen.

Parhaimmillaan 6000 uutta latauspistettä

Sähköautojen latausinfratuki on siirtomääräraha, eli käyttämättä jäänyt tuki siirtyy käytettäväksi seuraavana vuonna. Ensimmäisenä vuonna tuesta käytettiin vain neljännesmiljoona, joten vuonna 2019 tukea voitaisiin jakaa noin 2,7 miljoonaa euroa.

Kaikkia taloyhtiöiden latauspisteitä ei rakenneta Aran tuella, joten hakemusten määrä ei kerro koko totuutta taloyhtiöiden latauspistekapasiteetista. Aran tuen ehtona on, että tuella rakennetaan valmiudet vähintään viiden latauspisteen toteuttamiselle.

– Kaikki taloyhtiöt eivät halua tehdä niin isoja investointeja kiinteistön sähköjärjestelmän muutoksiin, tai ovat jo rakentaneet latauspisteitä ilman tukea. Jos koko määräraha tulee käytetyksi, ara-tuella saadaan rakennettua 6000 sähköauton latauspaikkaa, Lappalainen sanoo.

Lappalainen arvioi, että taloyhtiöillä ei vielä ole painetta sähköautojen latauspisteiden mahdollistamiseen, sillä Suomen autokanta uudistuu hitaasti. Tukihakemuksia on tullut ympäri maata Oulua myöten, mutta hakemukset painottuvat etelän kasvukeskuksiin.

– Pääosa hakemuksista on tullut Helsingin, Tampereen ja Turun seuduilta, missä asiassa ollaan ehkä myös valveutuneempia.

Neljäsosa suunnittelee, kolme prosenttia rakentaa

Vaikka valtion kassasta on nostettu vasta vähän rahaa, lähes neljäsosa taloyhtiöistä suunnittelee sähköautojen latauspisteiden rakentamista tulevien viiden vuoden aikana.

Kiinteistöliiton kevään korjausrakentamisbarometrissä 24 prosenttia rivitalo- ja kerrostaloyhtiöistä aikoi toteuttaa latauspisteitä. Kuluvan vuoden aikana latauspisteitä aikoo kuitenkin rakentaa vain 3 prosenttia kerrostaloyhtiöistä ja alle kaksi prosenttia rivitaloyhtiöistä.

Taloyhtiöt odottavat ensimmäistä sähköautoa

Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen neuvontainsinööri Matts Almgrén tulkitsee korjausbarometrin luvuista, että kiinnostusta latausinfran parantamiseen on nähtävissä, vaikka toteutus on vielä varovaista. Almgrénin mukaan latauspisteiden rakentaminen lähtee usein osakkaasta.

– Taloyhtiöt saattavat itse kartoittaa, kuinka monta latauspistettä olemassa olevaan sähköverkkoon mahtuisi, mutta usein se jää siihen. Sitten jäädään odottamaan sitä ensimmäistä latausmahdollisuutta kaipaavaa osakasta, jolla on sähköauto tai ladattava hybridi.

"Varautuminen voisi olla hyvinkin järkevää"

Almgrénin mukaan taloyhtiöillä olisi mahdollisuus rohkeampaankin varautumiseen. Suomessa on runsaasti 70-luvun kiinteistöjä suurten peruskorjaushankkeiden kynnyksellä. Raskaiden remonttien yhteydessä myös sähköautojen latausinfraa voi olla järkevää parantaa.

– Jos talotekniikkaa aletaan uusia, aika usein uusitaan myös sähköjärjestelmiä samassa yhteydessä. Tällaisten raskaiden remonttien yhteydessä sähköautojen yleistymiseen varautuminen voisi olla taloyhtiöille hyvinkin järkevää, Almgrén toteaa.

Lue myös:

Tuleeko täyssähköauton omistamisesta este asunnon vaihtamiselle? Helsinkiläisperhe on etsinyt kerrostalokotia jo pari vuotta