Osalle ketjuliikkeistä Kokkola on liian pieni – Kauppakeskus Chydenia etsii veturiyrityksiä, useita neuvotteluja kesken

Kauppakeskusjohtajan mukaan kiinnostus vapautuneisiin tiloihin on kasvanut mediajulkisuuden myötä.

Tavaratalot & ostoskeskukset
Kuvassa näkymä kauppakeskus Chydenian pääsisäänkäynniltä. Molemmin puolin käytävää on liikkeitä. Perällä näkyy kahvila.
Ville Viitamäki / Yle

Kauppakeskus Chydenia käy parhaillaan neuvotteluja useiden uusien liikkeiden kanssa.

Viime viikkojen mediajulkisuus kauppakeskuksesta lähtevien liikkeiden ympärillä on tuonut myös lisää vuokralaisehdokkaita.

– Kiinnostus on noussut tiloja kohtaan. Nyt pitäisi löytää liikkeitä, joilla on vahva vetovoima, sanoo kauppakeskusjohtaja Tommy Forsman.

Keskipohjalaiset ovat toivoneet Chydeniaan muun muassa lähituotteiden ruokakauppaa, kenkäliikettä ja urheiluvaatekauppoja.

Kuitenkin osalle ketjuliikkeistä Kokkolan talousalue on liian pieni. Esimerkiksi Kokkolaan toivotun kenkäliike Kenkä-Keskon ketjujohtaja vahvistaa, että Kokkolan lähialueella asukkaita on liian vähän.

– Noin 60–80 000:een pitäisi yltää, että myynti olisi riittävää. Suomalainen käyttää kenkiin vuodessa keskimäärin 120 euroa. Jotta kauppakeskuksessa menestytään, niin miljoonan edestä on myytävä, kommentoi ketjujohtaja Kati Juntunen Kenkä-Keskosta.

Toisaalta lähituotteita myyvä ruokakauppa voisi pärjätä hyvin tiloissa. Näin arvioi lohtajalainen Janne Jukkola lähiruokatuotteita valmistavasta Jukkola Foodsista. Lohtajan uudistuneeseen suoramyyntihalliin on tämän tyyppistä elintarvikemyymälää suunniteltu.

Jukkola testaisi toimintaa ensin Lohtajalla.

– Jos sellainen saadaan Lohtajalla pyörimään, niin miksi ei kauppakeskuksessakin, pohtii Janne Jukkola.

Tällä hetkellä Kokkolan Chydeniassa on yli 30 liikettä. Viisi liikettä on ilmoittanut puolen vuoden aikana lähtevänsä tiloista.

Näin siitä huolimatta, että kauppakeskuksen myynti on kasvanut. Viime vuonna se oli 40 miljoonaa euroa. Asiakkaita Chydeniassa vieraili pari miljoonaa.