Analyysi: Koneen kurssi kaikkien aikojen ennätykseen – sijoittajat uskovat, että Suomeen syntyy maailman suurin hissiyhtiö

Thyssenkruppin hissit tiivistäisivät Koneen huoltoverkostoa ja vahvistaisivat sitä kilpailussa, taloustoimittaja Juha-Matti Mäntylä kirjoittaa.

hissit
Koneen hissi.
Ismo Pekkarinen / AOP

Suomalaisen hissiyhtiö Koneen on jo pitkään huhuttu katselevan saksalaisen Thyssenkruppin hissejä ostoaikeissa. Spekulaatiot saivat jälleen vauhtia, kun Reuters kertoi lähteisiinsä vedoten, että suomalaiset harkitsevat nyt kauppaa tosissaan.

Jos kauppa syntyy, samalla Suomeen syntyy maailman suurin hissiyhtiö.

Hissiyhtiöden tulosluvut
Juha-Matti Mäntylä / Yle

Kauppa olisi sijoittajien mielestä hyvä ajatus. Koneen osakekurssi on yli neljän prosentin nousussa. Perinteikäs yhtiö on tänään arvokkaampi kuin kertaakaan sen yli 50-vuotisen pörssitaipaleensa aikana.

Huhu nostattaa myös saksalaista Thyssenkruppia. Monialayhtiön osake on yli seitsemän prosentin nousussa. Ennätykset ovat kuitenkin kaukana. Yhtiön osake on kyntänyt tänä keväänä alempana kuin vuosiin.

Thyssenkrupp tarvitsee rahaa. Sitä se olisi saanut yhdistämällä terästuotantonsa intialaisen Tata Steelin kanssa. Viime viikolla kerrottiin, että tuo yhdistyminen ei taida kelvata Euroopan kilpailuviranomaisille.

Kelpaisiko hissikauppa viranomaisille? Sitä mietitään tarkkaan Alfied Krupp von Bohlen und Halbach Foundationissa. Kyseinen koulutusta, tutkimusta, urheilua ja kulttuuria rahoittava säätiö on Thyssenkruppin suurin omistaja hieman yli viidenneksen osuudella.

Hissikuilu.
Kone

Tähän asti Thyssenkrupp on virallisesti suunnitellut yrityskaupan sijasta hissiliiketoimintojen pörssilistausta. Sitä kilpailuviranomaiset eivät ainakaan vastustaisi.

Listaus on houkutteleva vaihtoehto myös siksi, että maailman pörssit ovat kivunneet koko kevään. Toisaalta koko kevään ajan on kasvanut myös maailmantalouden epävarmuus.

Kauppasodat, brexit, Kiinan talous, Euroopan velkaongelmat, materiaalien hinnat... Näitä riskejä on listattu Thyssenkruppin omiinkin tulosraportteihin. Hissien myynti teolliselle ja asiantuntevalle ostajalle olisi helpommin toteutettava toimenpide.

Kone on jo aiemmin todennut, että yhteenliittymät ovat hissialalla hyvä ajatus.

Suomen suurin kauppa, ainakin melkein

Hissimarkkinoilla on tällä hetkellä monta vahvaa kilpailijaa, jotka kilpailevat ankarasti. Kun maailmantalouden ja rakentamisen kasvu hyytyy, kilpailusta tulee verinen.

Silloin heikoimmat ostetaan pois – ja lopulta markkinoita jää hallitsemaan vain muutama suuri.

Samasta ilmiöstä oli kyse myös silloin, kun Nokia osti Alcatel-Lucentin 16 miljardin euron hintaan. Suomen toinen tähtiyhtiö Kone saattaa siis tehdä vastaavan tempun.

Reutersin tietojen mukaan Thyssenkruppin hissiliiketoimintojen arvo olisi noin 14 miljardia euroa. Koneen arvo on tällä hetkellä noin 23 miljardia euroa. Todennäköisesti kauppa tehtäisiin osittain osakevaihtona.

Kone opetti “aftersalesia”

Kone opetti suomalaisille, että tuote ei ole vain se kone tai laite, joka pakataan tehtaalla pahvilaatikkoon tai rekan lavalle. Tuote on myös se palvelu, joka tuohon laitteeseen liitetään.

Tänä vuonna tasan puolet Koneen myynnistä on joko huoltoa tai vanhojen hissien modernisointia.

Tämä on työtä, johon tarvitaan laajaa huoltoverkostoa – siis ihmisiä. Tästä päästääkin erääseen tärkeään yrityskaupan perusteluun.

Hissiyhtiöiden henkilöstömäärä
Juha-Matti Mäntylä / Yle

Kahden erillisen huoltoverkoston yhdistäminen synnyttäisi yhden, entistä tiiviimmän huoltoverkon.

Sijoittajat laskevat jo, kuinka paljon tehokkaampi kokonaisuus yrityskaupan myötä syntyisi (siirryt toiseen palveluun). Tehokkuus tarkoittaa väistämättä henkilöstösäästöjä. Säästöjä syntyisi myös tuotelinjojen yhdistämisestä.

Ikävä kyllä, osa yllä olevan kaavion työntekijöistä saisi kaupan jälkeen lähtöpassit.