Saimaan kanavasta pääsee jatkossa läpi lähes ympäri vuoden – nyt jännätään, onnistuuko se myös entistä suuremmilla laivoilla

Saimaan kanava on avautunut liikenteelle pari kuukautta tavanomaista pidemmän talvitauon jälkeen.

Saimaan kanava
M/S Carelia Mustola
M/S Carelia perjantaina avautuneella Saimaan kanavalla Mustolan sululla.Jari Tanskanen / Yle

Saimaan kanavalle valmistuneet uudet sulkuportit mahdollistavat ensi talvena lähes ympärivuotisen liikennöinnin. Kolmen talven aikana rakennetut uusitut sulkuportit ovat valmistuneet tänä keväänä.

– Nämä uudet portit on suunniteltu niin, että niitä voidaan käyttää myös talviliikenteessä, sanoo Väyläviraston yksikönpäällikkö Tero Sikiö.

Saimaan alueen teollisuus on toivonut kauden pidentämistä, koska se joutuu turvautumaan korvaaviin kuljetuksiin kanavan ollessa suljettuna. Käytännössä lastit on viety sydäntalvella autoilla Kymenlaakson tai Vuosaaren satamiin.

Jäänmurtaja Meteor avaa Saimaan Kanavaa jäästä.
Hinaaja Meteor avasi Saimaan kanavan keväällä 2017. Ensi talvena Saimaalle saadaan lisää jäänmurtokalustoa, jolloin kanava voidaan pitää avoinna lähes koko vuoden sydäntalvea lukuunottamatta.Tommi Parkkinen / Yle

Uudet portit mahdollistavat liikennekauden jatkamisen helmikuulle. Normaalisti liikennekausi on päättynyt viimeistään tammikuussa, mutta sulkujen alaporttien uusimisen takia kanava on suljettu liikenteeltä parin vuoden ajan tavanomaista aiemmin.

Liikennekauden pidentämistä helpottaa myös se, että Saimaalle saadaan syksyllä uutta jäänmurtokalustoa.

– Väylät pystytään pitämää ensimmäistä kertaa avoinna koko leveydeltä, mikä helpottaa liikennöintiä, sanoo Sikiö.

M/S Carelia Anssi Avelin
M/S Carelian päällikkö Anssi Avelin ohjaa laivaa Saimaan kanavassa.Jari Tanskanen / Yle

Rahtilaivat odottavat pääsyä Saimaalle

Saimaan kanava avautui varhain perjantaina. Matkustajalaiva M/S Carelia ehti sinne ensimmäisenä. Vuoden ensimmäisellä risteilyllä on mukana toista sataa matkustajaa. Syksyyn kestävän purjehduskauden aikana Lappeenrannan ja Viipurin välillä risteilee noin 20 000 matkustajaa.

– Selvästi kiinnostus on kasvussa Keski-Euroopassa, sieltä tulee enemmän matkustajia kuin viime vuonna, sanoo varustamo Saimaa Travelin toimitusjohtaja Kirsti Laine.

Saimaan kanava seinämä
Saimaan kanava kiinnostaa yhä enemmän myös keskieurooppalaisia matkailijoita. Kanavan kautta on mahdollista matkustaa laivalla viisumivapaasti Venäjälle. Kare Lehtonen / Yle

Saimaan kanavan toiseen päähän Viipurinlahdelle oli saapunut jo torstai-iltana Keski-Euroopasta puolenkymmentä laivaa odottamaan pääsyä Saimaalle.

– Saimaan sulkuporttien uusimisesta johtunut pidempi liikennekatkos on aiheuttanut sen, että laivoja on tulossa Saimaalle melko paljon, sanoo Saimaan kanavavaltuutetun toimiston toimistopäällikkö Seppo Kykkänen.

Seppo Kykkänen
Toimistopäällikkö Seppo Kykkänen Saimaan kanavavaltuutetun toimistosta.Kari Kosonen / Yle

Sulkujen pidennys maksaa yli 60 miljoonaa euroa

Nykyiset Saimaalla liikennöivät rahtialukset alkavat olla jo vanhoja. Varustamot eivät ole tilanneet enää vuosikymmeneen uusia aluksia, koska ne odottavat seuraavan hallituksen päätöstä Saimaan kanavan sulkujen pidentämisestä.

– Se on merkittävä päätös, jonka takana investointipäätökset ovat, sanoo Saimaan kanavavaltuutetun toimiston toimistopäällikkö Seppo Kykkänen.

Mälkiän sulku Saimaan kanavalla

Liikenneviraston laskelmien mukaan kahdeksan sulun pidentäminen yhdellätoista metrillä maksaisi hieman yli 60 miljoonaa euroa. Tarkempi laskelma valmistuu toukokuun aikana.

– Pidentäminen tehtäisiin kahden liikennekatkon aikana. Liikennekatkojen pituus olisi kuusi kuukautta eli paljon normaalia pidempi, sanoo Väyläviraston yksikönpäällikkö Tero Sikiö.

Rakennustyöt olisi mahdollista aloittaa vuoden 2020 lopulla, ja ensimmäiset 93 metriä pitkät alukset voisivat tulla Saimaalle jo vuonna 2022 tai 2023.

Saimaan kanavan kartta
Saimaan kanava on 43 kilometriä pitkä vesiväylä, joka yhdistää Saimaan ja Suomenlahden. Kanavassa on kahdeksan sulkua, kokonaispudotus on 75 metriä.Yle Uutisgrafiikka

Kymmeniä uusia laivoja Saimaalle

Väyläviraston selvityksen mukaan laivojen enimmäispituuden kasvaminen 82,5 metristä 93 metriin merkitsisi sitä, että Saimaan liikenteeseen löytyisi Keski-Euroopasta 70 laivaa lisää. Se tarkoittaisi rahtikuljetusten lähes kaksinkertaistumista.

Pidemmät laivat selviytyvät myös paremmin talviliikenteessä, koska niissä olisi enemmän konetehoa.

Saimaan kanava Nuijamaan kallioleikkauksen kohdalta
Saimaan kanavaa.Mikko Savolainen / Yle

Rahtialuksissa kulkee Saimaan kanavan kautta tänä vuonna noin 1,3 miljoonaa tonnia tavaraa. Se tarkoittaa yli tuhatta rahtialuksen käyntikertaa. Saimaalle tuodaan pääasiassa puuta ja Keski-Eurooppaan viedään lannoitteita, paperia, sellua ja terästä.

Saimaan kanavan merkittävimpiin käyttäjiin kuuluvat Stora Enson Imatran tehtaat. Sen satamaan tuodaan laivoilla raakapuuta, ja Saimaalta lähtee paperirullia Keski-Eurooppaan.

Rahtialus Saimaan kanavassa
Saimaan kanavan kautta kuljetetaan puutavaran lisäksi muun muassa lannoitteita, paperia, selluloosaa ja terästeollisuuden tuotteita.Petri Kivimäki/Yle

Laivakuljetukset Keski-Euroopasta Saimaalle kiinnostavat alueen vientiyrityksiä entistä enemmän, kun teollisuus vähentää kuljetusten hiilidioksipäästöjä.

– Sulkujen pidentäminen turvaa kuljetusketjun kannattavuutta, koska se mahdollistaa kaluston kehittämisen, eikä enää tarvita pelkästään Saimaan kanavalle suunniteltuja laivoja, sanoo tehtaanjohtaja Mikko Nieminen.

Säännöllistä rahtiliikennettä on yhdeksään satamaan, joista pohjoisimmat sijaitsevat Siilinjärvellä ja Joensuussa.