"Turhaa viherpiipertäjien hömpötystä" – kaikki eivät halua tietää ostostensa hiilijalanjälkeä, ja tutkija kertoo miksi

Ympäristötietoisia hiilimerkintä voisi kiinnostaa, mutta yleensä ostoksiin vaikuttavat ennen kaikkea hinta ja tottumus.

hiilijalanjälki
Possunlihaa ja härkistä
Kaupassa kuluttaja joutuu pohtimaan, painaako vaakakupissa enemmän hinta kuin ympäristö.Timo Nykyri / Yle

Turhaa viherpiipertäjien hömpötystä. Mies, 60.

Kohta pelkää tehdä kaupassa ostoksia, kun lihatiskin edessä seisoessaan saa ikäviä ja halveksuvia katseita. Nainen, 30.

Haluan tuotteisiin hiilimerkin, jotta voin tehdä ilmaston kannalta oikeita ja kestäviä valintoja. Samalla voin nauttia ruuasta hyvillä mielin tietäen, että olen osa ratkaisua enkä ongelman kasvattaja. Mies, 45.

Vastausten kirjo oli laaja, kun kysyimme, pitäisikö ruokatuotteissa olla merkintä ilmastovaikutuksista. Ylen verkkosivulle vastasi lähes 2 000 lukijaa, joista hieman yli 60 prosenttia ei pitänyt hiilimerkintää tarpeellisena.

Kuitenkin tällaista merkintäjärjestelmää kannattavatuseat elintarvikevalmistajat, ja myös monissa eduskuntapuolueissa merkintöihin suhtaudutaan myönteisesti.

Kursivoiduissa teksteissä lukijat kertovat, kuinka suuri merkitys hiilijalanjälkimerkinnällä heille olisi.

Kiireinen elämä ohjaa päätöksiä

Saamiemme vastausten perusteella osa kuluttajista tuntuu kaipaavan hiilimerkintöjä, koska haluavat valita kaupan hyllyiltä mahdollisimman ekologisia tuotteita.

Merkintä vaikuttaisi omiin kulutuspäätöksiini, pyrin jo ostamaan ilmastoystävällisiä tuotteita, mutta se on hankalaa ilman kunnollista "mittaria", jolla tietäisi tuotteiden oikeat vaikutukset ympäristölle. Nainen, 17.

Vaasan yliopiston tutkija Hannele Kauppinen-Räsänen on perehtynyt pakkausmerkintöihin, ja hän uskoo, että CO2-merkintä vaikuttaisi ensimmäiseksi todella valveutuneiden kuluttajien ostoskoriin. Sen jälkeen vaikutus laajenisi pikkuhiljaa myös muihin.

Osa kuitenkin kokee, että merkinnöistä voisi olla haittaa, ja he toivovat, ettei sellaisia tulisi. Muutama lukija mainitsi syyksi sen, että merkintä koettaisiin keinoksi syyllistää epäekologisesta ruokavaliosta.

Merkinnöillä painostetaan valitsemaan hiilineutraalimpi tuote. Itse en halua ainakaan alkaa potea syyllisyyttä valitessani koriini tuotteen, jota olen aina syönyt ja tulen syömään jatkossakin riippumatta sen hiilijalanjäljestä. Nainen, 32.

Kauppinen-Räsäsen mukaan kuluttajat valitsevat usein kaupan hyllyiltä tuttuja ja hyväksi havaittuja tuotteita, koska se nopeuttaa kaupassa käyntiä kiireisessä arjessa. Ostopäätökset halutaan siis tehdä nopeasti.

– Kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen vie aikaa, koska se vaatii kuluttajilta tuttujen tapojen muuttamista, Kauppinen-Räsänen sanoo.

Kauppinen Räsänen arvelee, että on myös kuluttajia, joita hiilimerkintä ei juuri hetkauttaisi. Osa kuluttajista suhtautuu epäillen merkintöihin ja ehkä koko ilmastonmuutokseen.

Ihmisperäisestä ilmastonmuutoksesta on tullut nykypäivän fanaattinen uskonto, jonka varjolla halutaan tehdä ihmisistä tiukasti kontrolloitua lammaslaumaa. Nainen, 41.

Raha painaa ympäristöä enemmän

Hannele Kauppinen-Räsänen uskoo, että hiilimerkintä haastaisi kuluttajaa punnitsemaan omia arvojaan. Jos tuotteessa on pieni hiilijalanjälki, mutta se on kalliimpi, kuluttaja joutuu pohtimaan, painaako vaakakupissa enemmän hinta kuin ympäristö.

– On kuluttajia, jotka ovat tarjousten perässä ja jotka ostavat tuotteita hinnan mukaan. Se ei poissulje sitä, etteikö vastuullinen päätöksenteko olisi siellä taustalla, mutta edullisempi tuote vie voiton esimerkiksi taloudellisista syistä.

Turhaa hommaa. Ainakin pienituloinen tekee ostopäätöksen lähinnä hinnan perusteella. Syötäväkin on. Mies, 57.

Itse seuraisin tätä tietoa todella ahkerasti, ja olisi kiva, jos tieto olisi suoraan tuotteen hinnan vieressä. Luultavasti valitsisin kalliimman tuotteen, jos sen hiilijalanjälki olisi pienempi. Mies, 24.

Mitä tehdä luottamuspulalle?

Tutkija Hannele-Kauppinen Räsänen sanoo, että hiilimerkinnän luotettavuudella on myös suuri painoarvo kuluttajille. Tiedolla ei ole vaikutusta ostopäätöksiin, jos ei tiedetä, mitä se tarkoittaa.

Laskennalliset hiilidioksidipäästöt ovat "kikkailua", jossa tulokset vaihtelevat lähtöoletuksien ja määrittelytapojen perusteella. Nainen, 68.

Laskennallinen arvo on hyödytön samaan tapaan kuin talojen energiatodistus. Selkeä helposti verrattava numero, joka pohjautuu vain oletuksiin ja arvioihin, johtaa kuluttajaa harhaan. Mies, 49.

Myös hiilijalanjälkimerkinnän mahdollisuuksiin perehtynyt Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija Juha-Matti Katajajuuri pitää tärkeänä, että hiilimerkinnät ovat luotettavia ja yhtenäisiä. Merkintöjen avulla kuluttajan pitää pystyä vertailemaan eri brändien samojen tuotteiden ympäristövaikutuksia ja esimerkiksi erilaisten lihojen eroja.

– Tietoa tulisi esittää sekä yleisesti että suhteessa omaan tuoteryhmään, Katajajuuri sanoo.

Kuluttaja kaipaa muuta kuin numeroita

Hannele Kauppinen-Räsäsen mukaan tuotteen hiilijalanjäljen tulisi selvitä kuluttajalle yhdellä vilkaisulla. Hän ehdottaa, että hiilijalanjälki merkittäisiin tuotteisiin yksinkertaisesti esimerkiksi värikoodeilla: vihreä, keltainen ja punainen.

– Kuluttaja haluaa nopeasti ja helposti ymmärrettävää informaatiota oman valinnan tueksi.

Myös Ylen verkkosivuille vastanneet lukijat esittivät omia ajatuksiaan siitä, millaisia merkintöjä he haluaisivat tutkia.

Nopea merkintätapa kuluttajalle voisi olla nopeusmittarin tyyppinen nuoli, josta suoraan vilkaisemalla näkee kuinka paljon viisari kyseisen tuotteen kohdalla värähtää. Pelkkä numero ei samanlaista vaikutusta tee yhdellä vilkaisulla. Nainen, 34.

Jos saisi edes suuntaa antavan tiedon tuotteen kuormittavuudesta, olisi helpompi tehdä valintoja ruokakaupassa. Nainen, 28.

Luken erikoistutkija Juha-Matti Katajajuuri kokee, että ihmiset ovat aiempaa huolestuneempia ilmastonmuutoksesta ja haluavat kantaa kortensa kekoon. Hänen mukaansa on selvää, että hiilimerkintöjä tulee lisää markkinoille.

– Se jää kuitenkin nähtäväksi, missä mittakaavassa ne tulevat yleistymään. En ihmettelisi, jos 10 vuoden päästä olisi arkipäivää, että merkinnät löytyvät jostain, joko tuotteista suoraan tai netistä.

Vaikuttaisivatko hiilimerkinnät sinun ostopäätöksiisi ruokakaupassa? Voit keskustella aiheesta jutun keskusteluosiossa kello 22.00 saakka.

Lue seuraavaksi:

Iskikö ilmastoahdistus hedelmäosastolla? Ei huolta – asiantuntijat neuvovat, kuinka valita ilmastoystävällisiä kasviksia

Kaura­väli­pala­juoman hiilijalanjälki voi olla yhtä suuri kuin lehmän­maidon