Tuunattu elämysauto tarjoaa Porin raveissa ainutlaatuisen kokemuksen: Lähtökiihdytys aukeaa aivan silmien edessä

Vastaavanlainen lähtöauto on käytössä koko maailmassa vain Solvallan radalla Ruotsissa.

Elämysten luominen
Lähtöauto Porin ravien lähtöauto Porin ravit
Porin raviradan uusi lähtöauto on ensimmäisen kerran virallisesti käytöstä raveissa tänään lauantaina. Tapio Pukkila / Yle

Siinä se on. Korskeanpunainen Porin raviradan uusi ylpeydenaihe. Yhdysvalloista Miamista kontissa Suomeen tuotu uusi lähtöauto.

Tai oikeastaan se oli tullessaan "vain" tavallinen avolava-auto. Tai ei sittenkään ihan tavallinen, sillä paripyörillä varustettu nelivetoinen Chevrolet 3 500 on kokoluokaltaan suurin sarjavalmisteinen pick up -auto.

Lähtöauto Porin ravien lähtöauto Poirn ravit
Auto tuotiin Miamista Yhdysvalloista Poriin tuunattavaksi. Tapio Pukkila / Yle

Kun auto saapui Poriin, raviradalla alkoi ideapaja möyhiä. Syntyneet ideat puettiin suunnitelmaksi ja auto matkasi toiveiden mukaan työstettäväksi porilaiseen alan erikoisliikkeeseen Auto-Kirmolaan.

Auto tekee suomalaista ravihistoriaa

Tuhannen tunnin työn jälkeen auto on nyt lisävarusteltuna ja pellit puunattuna silmien edessä Porin raviradalla valmiina tositoimiin.

Porin Ravit Oy:n hallituksen puheenjohtaja Janne Ojanen ja vuosikymmenet Porin raviradalla lähtöautoa ajanut Kari Niemi myhäilevät tyytyväisinä.

– Tosi mahtavalta tuntuu, eihän tällaista ole muualla maassa, Niemi sanoo.

Ja tosiaan Porissa tehdään suomalaista ravihistoriaa. Koko maailmassakin ainoastaan Ruotsissa Solvallan raviradalla on vastaavanlainen lähtöauto käytössä. Auto on varusteltu Porissa nimittäin elämysautoksi, ei pelkästään lähtöautoksi.

– Haluttiin keksiä uusia elämyksiä raviyleisölle. Tästä pääsee aivan lähietäisyydeltä katsomaan, kun hevonen kiihdyttää starttiin, Ojanen kuvailee.

Porin ravit lähtöauto
Lähtöauton kuljettaja Kari Niemi ( vas. ) ja raviradan hallituksen puheenjohtaja Janne Ojanen ovat tyytyväisiä radan uuteen hankintaan.Katja Halinen / Yle

Auton lavakatsomo kuin huvipuistosta

Siispä kyytiin. Auton lavalle on asennettu nahkaistuimet seitsemälle katsojalle. Kun autoon kapuaa, tulee vähän samankaltainen olo kuin huvipuistolaitteeseen mennessä. Turvavyöt kiinni ja sen jälkeen kuljettaja laskee hydraulisesti lasikuomun alas.

Porin ravit lähtöauto penkit
Autossa on paikat seitsemälle katsojalle.Katja Halinen / Yle

Auto kaartaa radalle. On koelähdön aika tai oikeastaan koeajon. Nimittäin arkipäivänä ei radalla ole ravilähdön pääosan esittäjiä eli hevosia mukana.

Mutta tunnelmaan silti pääsee, kun auton vauhti alkaa kiihtyä. Ratamaisema aukeaa aivan erilaisesta kuvakulmasta kuin normaalisti katsojana raveissa.

– Hevonen juoksee nopeimmilllaan vähän yli kuuttakymppiä. Ohjeistuksen mukaan lähtöviivalla auton nopeuden kuuluu olla 52 kilometriä tunnissa. Ja sen jälkeen pitää kiihdyttää karkuun hevosista. Silloin nopeus nousee lähes sataan kilometriin tunnissa, Janne Ojanen kertoo.

Vauhdin hurman aistii ilman hevosiakin

Näin tosiaan vauhti kiihtyy kuin oikeassa lähtötilanteessa.

Myös siivekkeet levittäytyvät auton taakse kuin oikeassa lähdössä. Vauhdin hurma ottaa valtaansa. Tilanteesta puuttuu ainoastaan hevosten korske ja arvatenkin kilpailutilanteesta kiiluvat silmät aivan lähietäisyydeltä.

Porin ravit lähtöauto
Rata on suoraan silmien edessä auton katsomotuoleilta.Katja Halinen / Yle

Autolähdössä hevoset asettautuvat rinnakkain lähtöauton siivekkeiden taakse. Katsojat seuraavat autossa lähtöä tummennetun lasin takaa, jotta hevoset eivät pelästy herkässä tilanteessa. Hevosille uusi lähtöauto ei muuten tuo sinänsä mitään uutta.

– Tärkeintä hevoselle on, että auto kiihtyy tasaisesti ja siirtyy nopeasti alta pois.

Hevonen kiihtyy maksiminopeuteen muutamassa sekunnissa. Lähtökiihdytys on koko juoksun asetelmille usein ratkaiseva.

– Autosta näkee lähietäisyydeltä, miten ohjastaja ottaa hevosellaan kärkipaikan.

Hevosten turpakuvat välittyvät ratayleisölle

Auton siivekkeisiin asennetut kamerat ottavat lähikuvaa hevosista kiihdytystilanteessa. Kuvat välitetään radan katsomon näytöille ja jättiscreenille.

Oikeassa ravilähdössä katsojat kuulevat autoon sisälle selostuksen ja radan kuulutukset. Istuinkatsomoon voidaan kytkeä tarpeen mukaan myös lämmitys päälle eli kyytiin pääsee ympäri vuoden.

Porin ravit lähtöauto
Lähtöauto on näkösällä raviradan katsomoalueella, josta se siirtyy radalle. Katja Halinen / Yle

Uusi lähtöauto on Porin radalle 100 000 euron investointi. Radalla tiedetään, että ihmiset haluavat nykypäivänä elämyksiä. Lähtöauton kyytiin pääsee raveissa parillakympillä.

– Ihmisillä on vapaa-aikaa paljon, mutta on myös paljon kilpailevia tapahtumia ja ihmiset valitsevat niitä haluamiensa elämyksien mukaan, miettii Porin Ravit Oy:n hallituksen puheenjohtaja Janne Ojanen.

Auto on ensimmäisen kerran virallisesti käytössä Porin raveissa tänään lauantaina.