Sähköscootit, Segwayt, yksipyöräiset... Uudet menopelit korvaavat autoja Euroopan kaupungeissa

Päättäjät pohtivat nyt sähkökulkuneuvojen turvallisuutta. Yhteiskäytössä olevien kulkuvehkeiden lisääntyminen tuo lisätienestejä nuorille.

potkulaudat
Yhteiskulkukuvälineet
Sähköpotkulautailijat ovat useimmiten nuoria miehiä. Kuvassa risteykseen kurvaa takaa punainen Jump-sähköpolkupyörä, joka on yhteiskäyttöisten kulkuvälineiden uusin tulokas Brysselissä.Anna Karismo / Yle

BrysselHups, kello on jo noin paljon! Myöhästyn!

Tekee tiukkaa ehtiä määränpäähän edes taksilla, koska tilaaminen vie aikaa ja auto voi jumittua helposti ruuhkaan Brysselissä.

Äkkiä sähköpotkulautoja eli "sähköscootteja" vuokraavan firman sovellus auki. Kaksi menopeliä näyttää olevan alaoveni lähellä kadulla.

Hyppy potkulaudan päälle, huristus vajaan kilometrin päähän metroasemalle ja juoksu metrolaiturille. Hinta: 1,75 euroa viiden minuutin matkasta.

Sähköpotkulauta
Kännykkäsovelluksista näkee, missä lähimmät kulkulaitteet sijaitsevat.Anna Karismo / Yle

Yksi päivän sanoja Brysselissä on micromobilité (mikroliikkuminen) eli lyhyiden matkojen taittaminen muuten kuin autolla. Toinen on multimodalité (moniliikkuvuus) eli useampien liikkumistapojen yhdistäminen paikasta A paikkaan B siirtymisessä.

Bryssel on Euroopan pahiten ruuhkautuneita kaupunkeja, ja ensi viikonloppuna pidettävien aluevaalien yksi pääteemoja on ollut autoilun vähentäminen.

Valinnanvaraa riittää

Liikkumisvälineitä on jo monenlaisia: asemiltaan noudettavia sähkökaupunkipyöriä, vapaasti pysäköitäviä sähköpotkulautoja, yksipyöräisiä, Segway-kuljettimia.

Sähköpotkulautoja tarjoaa Brysselissä ainakin neljä yritystä: amerikkalainen Lime, ranskalainen Dott ja saksalaiset Flash ja Tier.

Viimeksi vapun alla kyytipalvelu Uber (siirryt toiseen palveluun) toi Brysseliin sähkökaupunkipyörät, jotka voi parkkeerata minne vain potkulautojen tapaan. Nyt voin varata Uber-sovelluksestani joko kyydin tai pyörän.

potkulauta
Sähköpotkulaudan koodista otetaan kännykkäkuva vuokrafirman sovelluksen kautta ja lähdetään huristelemaan. Brysselissä käynnistämismaksu on euron, ja sen jälkeen laskua kertyy 15 senttiä minuutilta. Luottokorttinumero on talletettu sovellukseen.Anna Karismo / Yle

Joukkorahoitettu Billy Bike (siirryt toiseen palveluun) toi 300 vastaavanlaista pyörää Brysseliin jo alkuvuodesta. Ennestään kaupungissa oli Villo-sähkökaupunkipyöriä, jotka käyttäjän pitää palauttaa latauspisteisiinsä.

Yhteensä erilaisia sähköllä toimivia kevytajoneuvoja on Brysselissä nyt joitakin tuhansia.

Pariisi ennakoi niitä singahtelevan kaupungin kaduilla 40 000 vuoden loppuun mennessä (siirryt toiseen palveluun). Se aikoo perustaa uusille kulkuvehkeille 2 500 omaa parkkipaikkaa tänä vuonna.

Helsinkiin on tullut sähköpotkulautoja vuokraavia yrityksiä jo kolme. Mediassa ja somessa on käsitelty lähinnä uusista liikkumisvälineistä koituvia ongelmia.

Nuorten miesten suosikki

Sähköinen kevytajoneuvo on ympäristöystävällinen, koska se korvaa nimenomaan auton, osoittaa Santa Monicassa Kaliforniassa vastikään tehty selvitys (siirryt toiseen palveluun).

Noin yhdeksän kymmenestä käyttäjästä on alle 44-vuotiaita. He ovat yleensä miehiä, hyvin toimeentulevia ja omistavat myös auton. Yli puolet kertoo ajavansa jotain jakamispalvelun sähköajoneuvoa vähintään kerran viikossa.

Samaa voi sanoa silmämääräisesti Brysselissä: esimerkiksi EU-kortteleissa liehuvat puvuntakinliepeet, kun enimmäkseen miehet liihottavat niillä paikasta toiseen.

Käyttäjät nappaavat sähkölaudan tai -pyörän yleisimmin työmatkoilla auton korvatakseen. Kalifornialaiskyselyssä 60 prosenttia arvioi ajavansa aiempaa harvemmin yksin autollaan uuden kulkumuodon ansiosta.

Sähköpyörät
Omiin telineisiinsä pysäköitäviä Villo-kaupunkisähköpyöriä on Brysselin joissakin kaupunginosissa lähes joka korttelissa. Vapaasti pysäköitäviä yhteiskäyttösähköpyöriä näkee liikenteessä yhä enemmän. Anna Karismo / Yle

Turvallisuus huolestuttaa

Vaikka kansa on ottanut uudet sähköpelit innokkaasti käyttöön, niiden yleistymisellä on kääntöpuoli. Niin Brysselin kuin Pariisin ja Berliininkin päättäjät pohtivat nyt tarkkaan laitteiden turvallisuutta.

Esimerkiksi kypärän käyttäminen ei ole pakollista vehkeillä rullaillessa. Belgiassa sähköpolkulaudalla saa ajaa jalkakäytävällä, kunhan vauhti ei ylitä kuutta kilometriä tunnissa. Käytännössä ihmiset kuitenkin porhaltavat niillä kovempaa myös jalankulkijoiden seassa.

Huhtikuussa Brysselissä tapahtui ensimmäinen kuolemaan johtanut onnettomuus, kun 41-vuotias sähköpotkulaudalla ajanut mies kuoli (siirryt toiseen palveluun). Miten onnettomuus täsmälleen ottaen tapahtui, sitä viranomaiset eivät ole kertoneet.

Sähköpyörä
Jump-sähköpyöränvuokraus toimii samalla tavalla kuin sähkölaudankin: sitä käytetään kännykkäsovelluksen kautta ja sen voi pysäköidä minne tahansa. Punaisia pyöriä näkyy Brysselin katukuvassa paljon.Anna Karismo / Yle

Kuolemantapauksen lisäksi sähköpotkulaudat ovat aiheuttaneet lukuisia muita onnettomuuksia. Nyt Brysselin alueen päättäjät ovat luvanneet tiukempia pelisääntöjä vuoden loppuun mennessä.

He aikovat muun muassa rajoittaa sähköpotkulautojen määrää ja asettaa kieltoja niiden pysäköimiselle tietyille alueille. Pariisi alkaa ensi syksystä alkaen sakottaa 135 euroa (siirryt toiseen palveluun) jalkakäytävällä ajamisesta.

Vakuutusyhtiöt ovat tuoneet viime kuukausina markkinoille useita kevytkulkuneuvoille suunniteltuja uusia tuotteita (siirryt toiseen palveluun), joilla suojautua onnettomuuden varalta. Jos törmää johonkin ajaessaan, ilman vakuutusta voi joutua pulittamaan pitkän pennin toiselle osapuolelle koituneista vahingoista.

Potkulautojen keräilystä työ?

Kulkuneuvojen jakamispalvelussa on myös ansaintamahdollisuus kaupunkilaisille.

Vuokrayritykset nimittäin maksavat palkkion, kun ilmoittautuu "keräilijäksi". Keräilijät noutavat latauksen tarpeessa olevia potkulautoja ladattavaksi illalla niiden käyttöajan päättyessä ja palauttavat rikkoutuneita vehkeitä vuokrayritykselle. Lataamisaika on yleensä noin iltayhdeksästä aamuseitsemään.

Esimerkiksi Pariisissa lataamisesta on tullut osittain ammattimaista. Jotkut kerääjät haalivat kymmeniä potkulautoja pakettiautoihinsa yön aikana.

Kun yhden akun lataamisesta saa 5–10 euroa, tienestit voivat parhaimmillaan nousta tuhansiin euroihin kuukaudessa eurooppalaisten kaupunkien ydinkeskustoissa.

Sähköpotkulauta
Brysselissä keskelle katua pysäköidyt sähköscootit eivät ärsytä yhtä paljon kuin Helsingissä, koska kadulla saattaa olla muutakin tavaraa ja autojakin pysäköidään holtittomasti.Anna Karismo / Yle

Kilpailukin on kovaa. Amerikkalainen tubettaja (siirryt toiseen palveluun) kertoo nauttivansa paitsi lisäansioista myös kilpailusta ja kuvailee sähköpotkulautojen etsimistä aarteenetsinnäksi. Toinen antaa vinkkejä, miten lataamisella tienataan. (siirryt toiseen palveluun) Tubettajien mukaan yhden potkulaudan akun lataaminen kuluttaa omaa sähkölaskua vain vähän.

Le Parisien -lehti filmasi videolle (siirryt toiseen palveluun) ladattavia sähköpotkulautoja Pariisissa metsästävän miehen iltaa. Tämä noukki runsaan kahden tunnin aikana autoonsa 44 potkulautaa.

Se tarkoittaa 110 euron tuntipalkkiota – jonka vuokrafirmat maksavat tilille parissa päivässä. Toki laudat pitää vielä ladata ja palauttaa paikoilleen aamuun mennessä.

Brysselissä aloitti vastikään myös startup-yritys (siirryt toiseen palveluun), joka vuokraa yrityksille työsuhdepotkulautoja.

2–4 sähköpotkulautaa maksaa yritykselle noin 140 euroa kuukaudessa. Tarkoitus on korvata niillä työsuhdeautoja.

Lue lisää:

Helsingin kaduilla voi tänä kesänä huristella vuokratuilla sähköpotkulaudoilla – Kaliforniassa kaksi sisarusta keksi keinon ansaita niillä rahaa

Kohutut sähköiset potkulaudat tulivat nyt Ruotsista Suomeen – eivätkä ne jää ainoiksi: huhtikuussa pääset laudalla myös idästä Kallioon vaikka terassille

Helsingin kadut täyttyvät sinne tänne jätetyistä sähköpotkulaudoista, jotka liikkuvat yli 15 kilometriä tunnissa: "Hauska idea, mutta miten toimii käytännössä"

Yhteiskäyttöpotkulaudat innostavat Helsingissä – HSL on saanut tuhansia paikkaehdotuksia potkulauta-asemille