Suomen uusimmalla lentokentällä suuret suunnitelmat – havittelee itselleen Helsingin lentokenttien koneita ja ilmailumuseota Vantaalta

Helsingin keskuskirjasto Oodin tekijöillä on jo suunnitelmat uudesta ilmailumuseosta.

lentoliikenne
Pyhtään lentopaikan havainnekuva
Tältä näyttää Pyhtään lentokenttä suunnittelijan työpöydällä (havainnekuva). FCG arkkitehdit

Kotkan naapurikunnassa Pyhtäällä lentokenttäalueen laajennustyöt ovat parhaillaan käynnissä. Kiitotie pidentyy 1 800 metrin mittaiseksi, jolloin liike- ja tilauslennot voisivat käyttää kenttää yleisimmillä konetyypeillään. Lisäksi kiitotielle tehdään sateliittipohjaiset lähestymismenetelmät, jolloin kentälle voisi laskeutua myös huonolla säällä.

Pyhtäälle rakennetun uuden lentokentän varalle on suuria suunnitelmia.

Pyhtään kunta ja Kehitysyhtiö Cursor suunnittelevat alueesta tulevaisuuden ilmailuteknologian ja logistiikan keskusta. Kentän yhteyteen voisi heidän mukaansä syntyä laajaa toimintaa tulevaisuuden ilmailuteollisuudesta aina erilaisiin matkailutoimintoihin saakka.

Lentokenttä on kooltaan 300 hehtaaria. Se on siis yli 400 jalkapallokentän kokoinen.

Kentällä on jo nyt drooni-ilmailun kehitystoimintaa ja testausta. Droonien testailijoita on käynyt kentällä niin kotimaasta kuin ulkomailta, esimerkiksi Virosta ja Venäjältä.

Ensimmäiset koneet jo laskeutuneet

Redstone AERO:ksi nimetty kenttä on nyt virallisesti osa julkista ilmaliikennejärjestelmää. Lentokenttä näkyy ilmailutietojärjestelmässä tunnuksella EFPR.

Redstone tulee olemaan tulevaisuudessa myös tullikenttä Pietarin liikennettä varten. Muualle Eurooppaan voi Pyhtäältä lentää suoraan jo nyt. Ensimmäinen lentokone laskeutui Pyhtään kentälle marraskuussa 2017.

Myös Pyhtään lentokentän kaavaluonnos julkaistiin tänään. Sen mukaan lentokentän yhteyteen uuden E18-tien liittymään tulisi ilmailun ja sitä tukevan teollisuuden toimipaikka-alue, teknologiapuisto, joka luonnoksissa kanta nimeä Helsinki-East Aerodrome.

Teknologiapuiston yksi osa tulee olemaan droonilogistiikka. Rahtidronet ovat muodoltaan lentokoneen mallisia ja ne tarvitsevat kiitotien.

lentokone, pienkone, Pyhtään lentokenttä, Pyhtään lentopaikka, lentäjät
Ammattilentäjien pätevyyttä ylläpitävät lennot ovat olleet tyypillisiä lentoja Pyhtään kentälle.Yle / Vesa Grekula

Korvaaja Malmin ja Hernesaaren kentille

Redstone on ensimmäinen julkinen uusi lentokenttä Suomessa vuosikymmeniin.

Kentän tarpeellisuutta on perusteltu ilmailutoimialan kasvavilla tarpeilla. Etelärannikolla Helsingissä Malmin ja Hernesaaren Heliportin lentokentillä toiminnat päättyvät tämän vuoden lopulla.

Pyhtään Redstone kentästä halutaan nimenomaan aikatauluttoman liikenteen käyttöön sopivaa lentokenttä.

– Liikenteellisesti Suomi on saari ja menestymisemme tulevaisuudessa edellyttää sujuvia yhteyksiä. Pyhtää-Redstone ratkaisee tämän sijoittautumisongelman vain tunnin matkan päässä pääkaupunkiseudulta, kertoo Redstone AERO:n hallituksen puheenjohtaja Esa Korjula.

Redstoneen sijoittujia ovat dronetoimijoiden lisäksi muun muassa ilma-alusten huoltoyhtiöt, erilaiset työlentoyritykset, ilmailukoulutusorganisaatiot ja taksilentoyhtiöt sekä tulevaisuuden droonioperaattorit.

Pyhtään lentokenttä on saanut valtiolta toiminta-avustuksia 900 000 euroa.

Lopullinen lainvoimaisuus lentokentältä puuttuu, koska kentän vuonna 2017 saamasta ympäristöluvasta on valitettu.

Ilmailumuseo Helsinki-Vantaalta Pyhtäälle?

Puhtään lentokentän alue on vahvasti mukana kilpailemassa Suomen Ilmailumuseon uudesta sijoituspaikasta.

Ilmailumuseon pitää löytää itselleen uudet tilat, sillä sen vuokrasopimus Finavian tontilla Vantalla päättyy lähivuosina.

Redstone AERO:n hallituksen puheenjohtaja Esa Korjula pitää Pyhtäätä luontevana lentomuseon uutena paikkana.

ALA-arkkitehtitoimisto on suunnitellut jo luonnoksen kentän yhteyteen nousevasta museohallista. Sama arkkitehtiroimisto vastasi myös Helsingin keskustakirjasto Oodin suunnittelusta.

– Ilmailumuseon tulee ehdottomasti sijaita lentokentällä. Kansainväliset onnistumiset vetovoimaisista museoista ovat toiminnallisia, ja mikä on sen houkuttelevampaa, kuin nähdä lentäviä museokoneita, huolto- ja restaurointitoimintaa tai kun mekaanikot koekäyttävät vanhaa tähtimoottoria, Korjula sanoo.

Pyhtäälle Ilmailumuseosta kaavaillaan Suomen merimuseon kaltaista vetovoimakohdetta kävijöineen, tapahtumineen ja työpaikkoineen.

– Juuri tämänkaltaisten mahdollisuuksien takia Pyhtää haluaa olla mahdollistamassa lentokentän ja sen ympäristön kehittämisen, Pyhtään kunnanjohtaja Jouni Eho sanoo.