Yhteiset sähköpyörät tulivat Hämeenlinnaan – gps-signaali kerää tietoa, missä kaupunkilaiset liikkuvat

Hämeenlinnassa on nyt 15 sähköpyörää, ja niiden kokeilu kestää puolen vuoden ajan.

sähköpyörät
Mies seisoo torilla ja katsoo kameraan, takana on rivi sähköpyöriä.
Yhteiskäyttövälineisiin keskityneen Rolan Oy:n osakas Aki Laiho uskoo liikenteen sähköistyvän ja yhteiskäyttövälineiden yleistyvän vauhdilla.Yle / Ville Välimäki

Hämeenlinnassa saa nyt huristella vuokratulla sähköpyörällä. 15 sähköpyörää on otettavissa käyttöön mihin vuorokaudenaikaan tahansa puolen vuoden ajan.

Pyörien asemapaikkoja ovat tori, rautatieasema, Hämeen linna ja Ahveniston maauimala. Pyörän käyttöön ottaminen vaatii ladattavan sovelluksen, jolla käyttö maksetaan.

Kokeilun takana ovat Hämeenlinnan kaupunki ja Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK). HAMK Smart -yksikön tutkimuspäällikkö Heikki Ruohomaa odottaa kokeilulta uutta tietoa ihmisten liikkumisesta.

– Pyörät on varustettu gps-signaalilla. Nyt saadaan tietoa siitä, mihin kaupunkilaiset ja turistit lähtevät, kun saavat itse päättää kohteen ja suunnan. Ja siitä, mitkä kohteet ihmisiä oikeasti kiinnostavat, sanoo Heikki Ruohomaa.

Kolme miestä tutkii, miten sähköpyörää käytetään.
Kaupunginisä näyttää mallia. Apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo (vas.) tarttui sähköpyörään rohkeasti. Heikki Ruohomaa ja Aki Laiho opastavat käytössä. Yle / Ville Välimäki

Sähköpyörien tuoma data on pieni osa kaikesta tietomäärästä, mitä ihmisten liikkumisesta saadaan. Kaiken kaikkiaan Ruohomaa pitää kiinnostavana liikkumistietojen yhdistämistä avoimeen dataan kuten esimerkiksi viikonpäiviin, kellonaikoihin ja säätilaan.

Tietojen avulla kaupunkiin voi suunnitella esimerkiksi parempaa julkista liikennettä ja palveluja.

– Palautteen kautta voi tulla ilmi vaikkapa uusia liiketoimintamahdollisuuksia, visioi Ruohomaa.

Kulkupelille on jakajia

Espoolainen Rolan Oy on yhteiskäyttövälineisiin ja tietojärjestelmiin keskittynyt yritys. Autojen, polkupyörien ja sähköpotkulautojen yhteiskäyttö liikenteessä on Rolan Oy:n osakkaan Aki Laihon mielestä selkeässä kasvussa. Kulttuuri yhteiskäyttövälineiden käytössä paranee koko ajan.

Rivissä neonvärisiä sähköpyöriä Hämeenlinnan torilla.
Kesäpyöräilijä voi Hämeenlinnassa kokeilla lähimatkailua sähköpyörän satulasssa.Yle / Ville Välimäki

– Yhteisistä tavaroista pidetään yleisesti parempaa huolta kuin ennen. Sähköpyörän luvaton käyttöönotto on tehty myös vaikeaksi, eikä sitä saa liikkeelle, jos järjestelmään kirjautuminen ei ole onnistunut, kertoo Laiho.

Sähköpyörä piipittää ja hälyttää myös ylläpitopalveluun, jos pyörän käytössä on ongelmia. Laihon mukaan sähköpyörään liittyvät ongelmat ovat olleet enemmän käyttöönoton hankaluuksia kuin suoranaista ilkivaltaa.

Heikki Ruohomaan mukaan omistamisen aikakaudesta on hiljalleen siirrytty palvelujen käyttämiseen.

Tietojärjestelmät alkuvaiheessa

Käyttäjälle näkyvä tuote on polkupyörä, auto tai potkulauta. Tuote on kuitenkin pintaraapaisu siitä, millainen järjestelmä vuokraamisen taakse pitää tehdä. Ja työsarkaa riittää, vakuuttaa Aki Laiho.

Yhteiskäyttövälineet ovat osa jakamistaloutta. Suomi kaupungistuu, ja jakamistaloudessa muhii bisnes. Alalla toimivat yritykset ovat varsin nuoria ja moni yritys on start up -vaiheessa. Rolan Oy on vuokrannut järjestelmän ja sähköpyörät, mutta tunnistaa työmäärän koko järjestelmän käyttöönotossa.

– Asiakastuki, turvallisuus, käyttöalueet, hinnoittelualueet, luettelee Laiho.

Hämeenlinnassa sähköpyöriä siis lainataan ja palautetaan samoille asemapaikoille. Kuluttajan näkökulmasta systeemi vaikuttaa jäykältä, mutta tulevaisuudessa asia voi muuttua.

– Jo nyt järjestelmä taipuisi siihen, että lähimmän kulkuvälineen voi ottaa käyttöön ja jättää sen itselleen sopivalle paikalle, mutta pyöriä ei järjestelmässä ole vielä tarpeeksi. Toivottavasti lähitulevaisuudessa asia muuttuu, sanoo Aki Laiho Rolan Oy:stä.