Airbus ja SAS kumppaneiksi kehittämään sähkö- ja hybridilentokonetta – "Onnistuessaan olisi mullistavaa päästöille"

Kumppanuuden tarkoitus on selvittää, mitä sähkö- ja hybridilentokoneen kehittäminen laajamittaiseen kaupalliseen käyttöön vaatisi.

lentoliikenne
Havainnekuva Airbusin ja SAS:n yhteistyössä kehittämästä hybridilentokoneesta.
Havainnekuva Airbusin ja SAS:n yhteistyössä kehittämästä hybridilentokoneesta.Airbus

Skandinaavinen lentoyhtiö SAS ja lentokonevalmistaja Airbus (siirryt toiseen palveluun) pyrkivät yhteistöllään naulamaan vaatimukset, mitä täyssähkö- ja hybridimoottorikoneiden tuominen kaupallisen lentoliikenteen piiriin vaatisi.

– Jos tällainen toteutuu, se mullistaa lentoliikenteen päästöt, sanoo SAS:n toimitusjohtaja Richard Gustafson tiedotteessaan.

Yhteistyöprojektin on määrä alkaa kesäkuussa ja jatkua vuoden 2020 loppuun asti. Tarkoitus on analysoida koko lentämisen ekosysteemin vaatimukset koneista lentokenttiin alan siirtämiseksi käyttämään uusiutuvaa energiaa.

Projektiin otetaan mukaan myös uusiutuvaa energiaa toimittava energiayhtiö.

Airbusin E-Fan sähkölentokoneen prototyyppi esiteltiin Merignacissa Ranskassa huhtikuussa 2014.
Airbusin E-Fan sähkölentokoneen prototyyppi esiteltiin Merignacissa Ranskassa huhtikuussa 2014.Caroline Blumberg / EPA

Airbusilla on ollut käynnissä jo useita vuosia E-Fan X -nimellä tunnettu projekti, jossa se on tutkinut ja kehittänyt sähkö- ja hybriditekniikkaa sovellettavaksi kaupalliseen lentämiseen.

Lentoyhtiöt kamppailevat paraikaa päästöjen kanssa, kun matkustajien tietoisuus lentotoiminnan ilmastoa kuormittavasta luonteesta on kasvanut.

Lentämisestä on tullut yksi merkittävimmistä suomalaisten ilmastoa rasittavasta toiminnasta. Lisäys Suomessa johtuu yksinomaan lisääntyneistä ulkomaanlennoista.

Ruotsissa puolestaan leviää flygskam-ilmiö, joka tarkoittaa lentomatkailun vuoksi tunnettavaa häpeää. Ruotsalaisten lentoasemien matkustajaluvut ovat pitkän nousukauden jälkeen kääntyneet selkeään laskuun.

Lähteet: AFP