Koiravaljakon kesäduuni – turisti huristaa kumipyörillä

Koiravaljakkoajelu on yksi suosituimpia matkailuaktiviteetteja Lapissa. Se käy päinsä myös sulan maan aikaan. 

Lapin matkailu
Valentijn Beest opettaa nuorille vetokoirille kuinka ollaan rauhassa, kun lähtövalmisteluja tehdään.
Valentijn Beest opettaa nuorille vetokoirille kuinka ollaan rauhassa, kun lähtövalmisteluja tehdään.Vesa Vaarama / Yle

Lämpötila on kymmenkunta astetta – plussan puolella. Kymmenen koiraa haukkuu innoissaan, luvassa on reipasta liikuntaa, kunnon juoksulenkki. Koirat ovat valjakossa ja perässä on hyvän kokoinen neljän hengen kärry.

Koiravaljakoilla käytetään sulan maan aikaan yleensä juuri tällaisia neljän tai kuuden hengen istuttavia kumipyöräkärryjä, joita opas ohjaa.

Rovaniemen Sinetässä olevan Bearhill Husky -nimisen yrityksen toimitusjohtaja esittelee ajokkia.

– Tämä kärry on käytössä kesällä, sopivan viileinä päivinä, Valentinj Beest sanoo.

Sivummalla on kahden hengen kärry. Se on melkein kuin reki; yksi istuu kyydissä ja toinen ohjaa takana seisten. Siinä pääsee kokemaan oikean rekiajelun tunnelman mustan maan aikaan. Silloin kun joutsenet suuntaavat etelään ja Lapissa odotetaan lumen tuloa – nykyisin useasti kovin pitkään, jopa joulukuulle.

– Me ostimme näitä vuonna 2017 viisi, ja se on osoittautunut erinomaisen hyväksi ostokseksi. Viime syksynä saimme jo kymmenen prosenttia liikevaihdosta kärryajoilla, Beest sanoo.

Koirien vetämät kumipyöräkärryt ovat vielä harvinaisia Lapissa. Esimerkiksi Huippuvuorilla niitä käytetään paljon.

Nettihaku ”summer dog wagon spitsbergen (siirryt toiseen palveluun)” läväyttää esiin kymmeniä kuvia, joissa koirat vetävät samanlaisia renkain varustettuja rekiä. Niiden suosion ymmärtää hyvin, koska Huippuvuorilla ei saa ajaa moottoriajoneuvoilla maastossa kesäaikaan. Esimerkiksi mönkijöillä (ATV) pitää pysytellä tiestöllä.

Talven tarjontaa ei voi kasvattaa – kasvu on haettava kesästä ja syksystä

Bearhill Huskyn koiratarhassa on tällä hetkellä noin sata alaskanhuskya. Se on aivan riittävästi, toimintaa ei aiota siltä osin enää laajentaa.

Lapissa matkailun markkinointia ollaan painottamassa vahvasti kesään. Lumikauden matkailu rullaa jo suurimmalta osin hienosti. Kesä ja syksy sen sijaan ovat hankalaa aikaa, kapasiteettia on, mutta ei niin paljon tulijoita kuin matkailuväki haluaisi.

Tähän saumaan pyrkii myös Bearhill. Toukokuu on hiljaista valmistelun aikaa, mutta jo heti kesäkuun alussa koiratarhaan on tulossa matkailijoita. Aktiviiteetit on mietitty valmiiksi

– Kesäaikana on koiratarhavierailuja. Haluamme näyttää matkailijoille, mitä meillä on, ja mitä koirat tekevät kesäaikana. Kun on sopivan viileää, ajamme valjakkoajeluja kärryllä, ja jos on liian kuumaa koirille, teemme kävelyretkiä pentujen kanssa, Valentinj Beest sanoo.

Airbnb ruokkii myös yrityksiä

Bearhill Husky on siitä poikkeuksellinen koiravaljakkoyritys, että se tarjoaa palvelujaan suoraan netissä omalla varaussivustollaan. Asiakkaat eivät siis tule isojen safariyritysten kautta. Matkailun muutos yhä enemmän omatoimimatkailun suuntaan tuo entistä paremmin leipää nimenomaan tämän kaltaisille yrityksille.

Harva Airbnb-asiakas menee hotellin tiskille katsomaan safariyritysten kansioista, mitä aktiviteetteja kaupungissa olisi tyrkyllä ja mihin hintaan. Kaikki haetaan somesta. Jos tai kun pieni yritys saa siellä hyvän näkyvyyden, ollaan jo leivän syrjässä tukevasti kiinni.

– Itse matkasuunnitelmansa tekevien ja reissunsa ostavien asiakkaiden osuus kasvaa koko ajan. Some ja internet on erinomainen markkinointikanava meille pienille yrityksille. Matkansa itsenäisesti suunnitteleva Airbnb-asiakas on tyyppiasiakas mitä meillä halutaan, Bearhill Huskyn toimitusjohtaja Valentinj Beest sanoo.

Lue myös:

Kesä-Suomi on keskieurooppalaisten uusi matkailuhitti – Katso 10 suosituinta turistialuetta Suomessa

Kiinalaismatkailijoiden määrä tuplaantui heinäkuussa – Lapin kesämatkailu kasvaa ulkomaalaisvoimin