Poliisi ja Traficom tehostavat rahapelien markkinoinnin valvontaa

Ainoastaan Veikkaus voi panna toimeen ja markkinoida rahapelejä Suomessa.

rahapelit
Kuvituskuva netticasinosta
Ainoastaan Veikkaus voi panna toimeen ja markkinoida rahapelejä Suomessa. Muu rahapelien markkinointi on kielletty, kun se tapahtuu Suomessa tai on suunnattu Suomessa asuville kuluttajille.Christian Ohde / AOP

Poliisihallitus ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kertovat tehostavansa yhteistyötä televisiossa ja radiossa esitettävän rahapelimarkkinoinnin valvonnassa. Ainoastaan Veikkaus voi panna toimeen ja markkinoida rahapelejä Suomessa. Muu rahapelien markkinointi on kielletty, kun se tapahtuu Suomessa tai on suunnattu Suomessa asuville kuluttajille.

Markkinointikielto koskee rahapelien toimeenpanijan lisäksi myös televisio- ja radiokanavia, jotka eivät saa esittää esimerkiksi ulkomaalaisia rahapelituotteita markkinoivia ohjelmia tai mainoksia.

– Sen lisäksi, että muiden kuin yksinoikeusyhtiön markkinointi on lähtökohtaisesti lainvastaista, se on lähes yksinomaan erityistä haittaa aiheuttavien rahapelien markkinointia, sanoo Poliisihallituksen arpajaishallintopäällikkö Saaramia Varvio.

Jos tv- tai radiotoimija rikkoo toistuvasti rahapelien markkinointikieltoa, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi peruuttaa yrityksen ohjelmistotoimiluvan.

THL puhunut myös Veikkauksen mainonnan rajoittamisesta

Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on kaivattu tiukempaa sääntelyä rahapelien markkinoinnille. THL:ssä halutaan Veikkauksen markkinointiviestintä samoille linjoille valtion terveyspoliittisen viestinnän kanssa.

– Veikkauksen mainossloganit ovat ristiriidassa kansanterveydellisen viestinnän kanssa. Veikkauksen markkinointiviestintä lähettää hyvin erilaista viestiä kuin rahapelihaittoja koskeva viestintä. Niiden pitäisi olla enemmän yhdenmukaisia, THL:n erikoistutkija Jani Selin totesi huhtikuussa.

THL:n mukaan rahapelien markkinoinnin sääntelyn olisi hyvä olla lähtökohdiltaan samanlaista kuin muilla haittaa aiheuttavilla tuotteilla.

– Voisi olla hyvä ottaa pohdinnan alle, että pitäisikö rahapelien markkinoinnin sääntelyä pohdittaessa ottaa oppia tupakan ja alkoholin markkinoinnista, Selin sanoi.

Lue lisää:

THL: Rahapelien mainontaa pitäisi rajoittaa – Veikkaus: Valvonta on jo nyt tarkkaa