Hollywood-näyttelijä Geoffrey Rush saa australialaislehdeltä miljoonakorvaukset metoo-kirjoittelusta

Rupert Murdochin News Corp -yhtiö aikoo valittaa oikeuden päätöksestä. 

seksuaalinen häirintä
Näyttelijä Geoffrey Rush (kesk.) antaa lehdistötiedotteen korkeimman oikeuden ulkopuolella Sydneyssä.
Näyttelijä Geoffrey Rush (kesk.) antaa lehdistötiedotteen korkeimman oikeuden ulkopuolella Sydneyssä 11. huhtikuutaPaul Braven / EPA

Australialainen sanomalehti on tuomittu maksamaan miljoonakorvaukset Hollywood-näyttelijä Geoffrey Rushille.

Daily Telegraph julkaisi vuonna 2017 useita artikkeleita, joissa Rushin väitettiin käyttäytyneen sopimattomasti naispuolista kollegaansa kohtaan teatteriproduktiossa Sydneyssä kaksi vuotta aiemmin.

Lehden mukaan teatteri oli saanut asiasta nimettömän valituksen. Rush kiisti kaikki lehden väitteet.

Tuomioistuin katsoi, että artikkelit olivat vastuutonta sensaatiojournalismia ja tuomitsi Daily Telegraphin Rushin kunnianloukkauksesta 2,9 miljoonan Australian dollarin (noin 1,2 miljoonan euron) korvauksiin.

Rushin asianajaja kertoo tähden ehdottaneen lehdelle ensin sovitteluratkaisua, jossa lehti pyytäisi anteeksi ja maksaisi korvauksina 50 000 Australian dollaria (reilut 30 000 euroa) ja näyttelijälle koituneet kulut. Asianajajan mukaan lehti ei kuitenkaan vastannut ehdotukseen.

Jos korvaussumma jää voimaan, se on suurin, mitä kunnianloukkauksesta on Australiassa määrätty. Rushia koskevat artikkelit kirjoittanut toimittaja ja Daily Telegraphin omistava Rupert Murdochin News Corp -yhtiö aikovat kuitenkin valittaa oikeuden päätöksestä.

Jutun kommentointiosuus on auki klo 22.00 saakka.