Osui ja upposi – Ylen vaalisisällöt koettiin tärkeiksi varsinkin nuorten keskuudessa

Yle teetti Taloustutkimuksella kyselytutkimuksen vaalisisältöjensä merkityksestä kansalaisille.

eduskuntavaalit
Karoliina Hänninen 27v. ja Nina Boijer 24v.
Karoliina Hänninen (vas) ja Nina Boijer arvostavat Ylen eduskuntavaalikeskusteluja.Toni Määttä / Yle

Nina Boijer, 24, ja Karoliina Hänninen, 27, kertovat saaneensa tietoa ja hyötyä Ylen eduskuntavaaliohjelmista.

– Varsinkin kun ilmastoasioita nostettiin esiin, niin sitä keskustelua seurasin tosi vahvasti. Sen mukaan, mihin päin keskustelu sitten meni, niin ehdokas kerkesi vaihtua useaan kertaan keskustelun aikana, Boijer sanoo.

Ylen lähettämien vaalikeskustelujen lisäksi hän seurasi eduskuntavaaliehdokkaiden keskusteluja myös Twitterissä.

Myös Karoliina Hännisen mielestä Ylen ohjelmat olivat tärkeitä.

– Vaalikeskusteluilla on ainakin itselleni suuri merkitys, koska vuoden aikana ei tule aktiivisesti seuratuksi asioita. Kun lähtee äänestämään, on iso apu, että oikeasti nostetaan asioita esille ja pystyy löytämään tietoa, Hänninen sanoo.

Yle tärkeä tietolähde

Boijer ja Hänninen ovat juuri sitä kohderyhmää, joka on kokenut Ylen eduskuntavaaleista kertovat uutiset ja ohjelmat sekä verkkosisällöt merkityksellisiksi. Tämä selviää Ylen Taloustutkimuksella teettämän kyselytutkimuksen tuloksista.

Suomalaiset kokivat Ylen eduskuntavaalitarjonnan kaikkineen hyvin hyödylliseksi. Nuorten keskuudessa Ylen merkitys tietolähteenä korostui.

– Kyllä se antaa uskoa siihen, että erittäin suurella vaalijournalismiin panostamisella on merkitystä, Yle Uutisten vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen sanoo.

– Hyvää ja yllättävää oli, että meidän vaalisisällöillämme oli hirvittävän suuri merkitys nuorille – siihen, että he yleensä menivät äänestämään ja kiinnostuivat vaaleista. Se antaa uskoa työhömme ja myöskin poliittisen järjestelmämme tulevaisuuteen.

Tekstipainoitteinen grafiikka
Kerttu Kamula / Yle

Tutkimuksen mukaan kaikista 18–79-vuotiaista suomalaisista 72 prosenttia puhui vaaleista ystävilleen, perheelleen tai kollegoilleen, kun he olivat seuranneet Ylen eduskuntavaaleja koskenutta tarjontaa.

Koko väestön tasolla Ylen vaalisisällöt auttoivat viidesosaa suomalaisista päätöksessä lähteä vaaliuurnille. Neljäsosa koki, että Ylen vaalisisällöt saivat oivaltamaan jotain uutta.

Raa'an datan perusteellakin jotain voi päätellä: eduskuntavaali-illan tuloslähetystä televisiossa seurasi parhaimmillaan 1 559 000 katsojaa. Ylen verkkosivuja (vaalikone, tulospalvelu ja vaalijutut) klikkailtiin vaalipäivän aikana 2 657 000 eri selaimelta.

Erityisesti nuoret kiinnostuneita

Nuoremmista, 18–30-vuotiaista, 85 prosenttia puhui eduskuntavaaleista ystäville, perheelle tai kollegoille seurattuaan Yleä. Vaalisisällöt olivat myös 58 prosentille yksi tärkeimmistä tietolähteistä edsukuntavaaleista.

Pylväsgrafiikka
Kerttu Kamula / Yle

Ylen vaalijutut ja ohjelmat sekä verkkosisällöt auttoivat 36:tta prosenttia alle 30-vuotaista siinä, että he päättivät ylipäänsä äänestää. Koko väestön tasolla vastaava osuus oli 20 prosenttia.

Ylen vaalisisällöt siis aktivoivat suomalaisia koko väestön tasolla, mutta alle 30-vuotiaita vielä keskimääräistä paremmin.

Yksi selitys lienee, että nuorille myös tehtiin erityistä sisältöä.

Eduskuntavaaleissa Yle muun muassa toteutti ensimmäistä kertaa nuorten vaalikoneen, Vaalibotin (siirryt toiseen palveluun), joka oli suunnattu erityisesti 18–22-vuotiaille ensiäänestäjille. Botin tavoitteena oli tehdä äänestämisestä helpompaa ja toisaalta myös parantaa nuorten tietämystä eduskuntavaaleista.

Keskustakirjasto Oodissa järjestettiin myös nuorten oma vaalitentti, joka lähetettiin Yle TV1:ltä.

Alex Hartikainen 21v. ja Kia Kavander 19v.
Alex Hartikainen (vas) ja Kia Kavander arvostavat Ylen vaalikonetta.Toni Määttä / Yle

Alex Hartikainen, 21, arvostaa Ylen vaalikonetta (siirryt toiseen palveluun).

– Omaan äänestämiseen eivät uutiset vaikuttaneet. Ylen vaalikone vaikutti suurimmaksi osaksi siihen, ketä lähdin sitten lopulta äänestämään, Hartikainen sanoo.

Myös puoluejohtajien vastaukset kuumiin kysymyksiin kiinnostivat Hartikaista.

– Mielestäni tuli hyviä vastauksia. Ja joo, vähän tuli sellaista jargonia, että vastattiin asian vierestä, mutta suurimmaksi osaksi tuli ihan päteviä vastauksia.

Jotain jäi myös kertomatta

Kyselyn kaikki tulokset eivät kuitenkaan olleet pelkkää auvoa. Osa oli myös sitä mieltä, että uutisoinnista jäi puuttumaan jotain.

Noin puolet vastaajista (48 %) katsoi, että jotkut olennaiset asiat jäivät liian vähälle huomiolle.

Näin kokeneista tätä mieltä olivat muun muassa perussuomalaisia äänestäneet (72 %) tai kristillisdemokraatteja äänestäneet (60 %).

Tutkimuksen mukaan vastaajat usein kokevat, että heidän omalle puolueelleen keskeisiä teemoja ei käsitelty tarpeeksi. Mainintoja keräsivät talous, koulutus, maahanmuutto, eläkkeet, ilmastonmuutos sekä ulko- ja turvallisuuspolitiikka.

Mitä Jokinen vastaa tälle 48 prosentille?

– Tavallaan sekin on hyvä tulos. Aina voi parantaa ja miettiä palautetta, Jokinen pohtii.

– Saimme pajon palautetta siitä, että ulkopolitiikka ei noussut tarpeeksi esiin. Toisaalta se oli osittain harkittu rikos, koska tiesimme, että EU-parlamentin vaalit olivat tulossa ja nythän tässä näinä viikkoina puhutaan erittäin paljon ulkopolitiikkaa.

Suosituimmat verkkosisällöt eduskuntavaaleissa

Mitkä sitten olivat seurattuja sisältöjä esimerkiksi Ylen verkkosivuilla? Millaisista asioista oltiin kiinnostuneita? Oheinen lista antaa siitä tuntuman.

  1. Vaalikone (siirryt toiseen palveluun). Vaalikoneessa vierailtiin noin 1,8 miljoonaa kertaa. Vaalikoneesta tehdyt artikkelit kiinnostivat myös yleisöä: ensimmäistä niistä luettiin yli 400 000 kertaa.
  2. Tulospalvelu (siirryt toiseen palveluun). Reaaliaikaisesti ääntenlaskentaa seurannut tulospalvelu veti 1,1 miljoonaa käyntiä vaali-iltana ja seuraavalla viikolla.
  3. Yle seurasi vaalipäivää hetki hetkeltä. Seurantaa klikattiin noin 470 000 kertaa.
  4. Vaaliviikolla Ylen kannatusmittaus kertoi, että perussuomalaiset oli noussut toiseksi suurimmaksi puolueeksi. Uutista luettiin 240 000 kertaa.
  5. Vastaa viiteen kysymykseen ja testaa, millä puolueella on samanlaiset arvot kuin sinulla. Testi tehtiin yli 200 000 kertaa.
  6. Millainen oli vaalitulos kotikulmillasi? Kartat sen kertovat. Vaaleja seuranneena aamuna julkaistua juttua luettiin 175 000 kertaa.

Voit keskustella artikkelin aiheesta kello 22 saakka.