Pahimmin saastuttavia ruohonleikkureita ei pian enää saa kaupasta – tutkija: "Käyttömäärään nähden huomattava määrä haitallisia päästöjä"

Polttomoottorikäyttöisten ruohonleikkurien päästörajat tiukentuivat vuodenvaihteessa.

ruohonleikkurit
Ruohonleikkuri nurmikolla
Polttomoottorikäyttöisten leikkurien suurimmat päästöt kohdistuvat käyttäjään itseensä.Hanna Juopperi / Yle

Suomalaisen omakotialueen äänimaisema kesäiltana: tontilla jos toisellakin säksättää bensiinikäyttöinen ruohonleikkuri.

Halvimpien ruohonleikkurien ja monien muidenkin puutarhakoneiden polttomoottorit ovat pitkään käytössä ollutta tekniikkaa. Se on siis vanhaa, halpaa, kovaäänistä ja varmatoimista, mutta samalla niiden päästöt ovat suuret.

– Vaikka yksittäistä konetta käytetään vain muutamia tunteja, on laitteita niin paljon, että kokonaispäästöt kasvavat isoiksi, Teknologian tutkimuskeskus VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko toteaa.

Yksinkertaisissa moottoreissa tapahtuva palaminen ei ole yhtä täydellistä kuin vaikkapa auton moottorissa, ja se vaikuttaa päästöihin.

Markkinoiden halvimmissa ruohonleikkureissa hinta on puristettu niin alas, että ylimääräistä rahaa ei ole juurikaan jäänyt käytettäväksi moottoriin tai pakokaasujen puhdistamiseen.

Tähän tulee kuitenkin muutos.

Vanhaa laitetta ei tarvitse hävittää

Vuodenvaihteessa puutarhojen pienkoneiden päästöille tuli voimaan uusi EU-laajuinen rajoitus. Käynnissä on siirtymäaika (siirryt toiseen palveluun) (Traficom), jonka päättyessä markkinoilta poistuvat mallit, joiden pakokaasupäästöt ovat kaikkein suurimpia.

Taustalla ovat Euroopan unionin ilmastotavoitteet, mutta samalla pyritään vähentämään työkoneiden terveydelle haitallisia päästöjä. Vanhoja laitteita ei siis kielletä, mutta uusien laitteiden on jatkossa täytettävä tiukentuneet päästövaatimukset.

Laurikko arvelee, että muutos ei tapahdu hetkessä, sillä päästövaatimukset voivat nostaa uusien laitteiden hintoja ja se voi vaikuttaa myös niin, että vanhoja laitteita käytetään pidempään.

Päästöt osuvat käyttäjään

Suurin osa puutarhakoneiden päästöistä kohdistuu laitteen käyttäjään. Sen huomaa esimerkiksi vaatteisiin tarttuneesta hajusta, kun on käyttänyt jonkin aikaa vaikkapa ruohonleikkuria tai moottorisahaa.

– Pienkoneissa syntyy niiden käyttömäärään nähden huomattava määrä haitallisia päästöjä, tutkija Juhani Laurikko sanoo.

Henklöautojen ja ruoholeikkureiden kokonaispäästöt 2017
Ruohonleikkurien päästöissä korostuvat erityisesti hiilivedyt sekä hiilimonoksidi eli häkä. Jos ruohonleikkureita verrataan henkilöautoihin, leikkurien häkäpäästöt ovat melko tarkasti kolmannes (34%) ja hiilivetypäästöt neljännes (24%) henkilöautojen aiheuttamista päästöistä Suomessa.Jyrki Lyytikkä / Yle

Ruohonleikkurien merkittävimmistä päästöistä häkä (CO) aiheuttaa lievimmillään päänsärkyä, pahimmillaan häkämyrkytyksen. Palamattomat hiilivedyt (HC) voivat sisältää syöpää aiheuttavia karsinogeeneja.

Pienkoneiden päästöjä on listattu VTT:n Lipasto-tietokannassa (siirryt toiseen palveluun).

Apua pienmoottoribensiinistä

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylitarkastaja Henri Takkinen arvioi, että uusien päästövaatimusten seurauksena markkinoille tulee ainakin paremmin säädettyjä moottoreita.

Takkisen mukaan uudet päästövaatimukset on laadittu mahdollisimman tekniikkaneutraalisti. Ne voidaan saavuttaa monella tapaa, esimerkiksi paremmalla suunnittelulla ja moottorien säätämisellä. Uusiin päästörajoihin ei siis hänen arvionsa mukaan välttämättä vaadita esimerkiksi katalysaattoria.

Vanhojen laitteidenkin päästöihin voi vaikuttaa. Useammasta suusta nousee esiin yksi keino ylitse muiden: pienmoottoribensiini. Sen käyttäminen on yksinkertaisin ja nopein tapa vaikuttaa laitteiden päästöihin.

Sähköinen tulevaisuus

Myös tulevaisuuden suuntaviivoista ollaan yhtä mieltä. Juhani Laurikko sanoo, että puutarhakoneissa suuntaus on sama kuin autoteollisuudessa, missä moni valmistaja on kertonut merkittävistä panostuksista sähköön..

Husqvarna Groupin Suomen myyntijohtaja Tuomas Kuivamäki arvioi, että jatkossa sähkö- ja erityisesti akkukäyttöiset laitteet valtaavat markkinaa entistä enemmän ja samalla polttomoottorikäyttöisiä malleja poistuu valikoimasta.

Akkukäyttöiset ruohonleikkurit yleistyvät, vaikka edelleen polttomoottorikoneita myydään eniten.
Akkukäyttöiset ruohonleikkurit ovat vielä polttomoottorikäyttöisiä kalliimpia, mutta sähkölaitteiden käyttökustannusten ovat selvästi halvemmat.Risto Degerman / Yle

Oululaisen Taisto HirvonenOy:n kauppias Pyry Hirvonen vahvistaa, että akkukäyttöisten leikkurien myynti kasvaa jatkuvasti, mutta vielä toistaiseksi polttomoottorikäyttöisiä myydään enemmän. Pääsyy on hinta, mutta Hirvosen mukaan akkukäyttöisten laitteiden pienemmät käyttökustannukset tasaavat hintaeroa ajan myötä.

Muutos näkyy selvästi jo trimmereissä. Niiden myynnistä jo yli puolet on akkukäyttöisiä.

Samalla Hirvosen mukaan kiinnostus myös itsekseen pihalla vaeltelevia robottileikkureita kohtaan kasvaa.

Kotikorjaajan konstit vähissä

Ruohonleikkurien vertailu autoihin nousee esille myös silloin, kun Husqvarnan Tuomas Kuivamäki puhuu laitteiden huollettavuudesta.

– Kun aikaisemmin avasit auton konepellin, pystyit tekemään jotain itsekin. Nykyään ei pysty. Sama suuntaus on menossa puutarhakonepuolella, kun moottoria ohjaa sähköinen yksikkö.

Näyttää siis vahvasti siltä, että kotipihojen kesäiltojen moottorien säksätys on vaimenemassa sähkömoottorien hiljaisemmaksi hurinaksi. Ja jos hurina lakkaa, eikä syynä ole tyhjentynyt akku, vikaa aletaan selvitellä tietokoneen, ei ruuvimeisselin, avulla.

Oletko iloinen, kun ruohonleikkurit eivät enää pian saastuta hengitysilmaa entiseen tapaan? Vai haluaisitko, että voisit jatkossakin ostaa isopäästöisiä ruohonleikkureita? Voit keskustella aiheesta 2.6. kello 22 saakka.