Israel sylkäisi Hofesh Shechterin ulos – ura tanssin maailmantähdeksi alkoi Kuopiosta

Israelilaiskoreografi Hofesh Shechter palaa Kuopio tanssii ja soi -festivaalille maailmanlopun tunnelmissa.

nykytanssi
 Hofesh Shechter on tanssin maailmantähti. Hän asuu Lontoossa.
Israelilainen koreografi Hofesh Shechter on tanssin maailmantähti.Tal Cohen / AOP

Israelilainen Hofesh Shechter muistelee Kuopiota lämmöllä. Hänen uransa koreografina alkoi sieltä yli 15 vuotta sitten. Shechter osallistui Kuopio tanssii ja soi -festivaalin koreografiakilpailuun, rohkaistui palautteesta, ja nyt häntä pidetään yhtenä kiinnostavimmista tanssintekijöistä maailmalla.

Shechterin teokset käsittelevät usein vaikeita aiheita, kuten ongelmaa tai ristiriitaa. Hänen töistään puhutaan kuin elokuvista ja Shechteristä kuin elokuvaohjaajasta.

Ensivierailustaan hän muistaa yöttömät yöt, torin ja puistot sekä Kallaveden.

– Kuopio on erityinen kaupunki, Shechter sanoo puhelimessa.

Viimeksi hän vieraili Kuopiossa viisi vuotta sitten. Tänä vuonna hän tuo festivaalille teoksen, joka sai alkunsa maailmanlopun tunnelmissa. Koreografia vaivasivat teoksen syntyhetkellä luonnonkatastrofit, ilmaston lämpeneminen, sodat ja talouskriisi. Siitä tunteesta syntyi Grand Finale, loppunäytös.

– Minua kiinnostavat sellaisen tunteen sisällä olevat energiat. Paniikki, elämänjano, kauneus ja kuolema, Shechter toteaa.

Kuopiossa teoksen esittää hänen 10-henkinen tanssiryhmänsä, jota säestää orkesteri.

HofeshShechterCompany.GrandFinalechor.HofeshShechter.PhotoRahiRezvani_05 (1).jpg
Shechter tunnetaan fyysisesti rajusta liikekielestä. Kuva teoksesta Grand Finale. (Hofesh Shechter Company, 2017)Rahi Rezvani

“En halua tanssia”

Melkein kaksikymmentä vuotta Englannissa asunut Shechter puhuu Israelista kotimaana, johon hänellä on monimutkainen suhde.

Koreografi käy siellä silloin tällöin lastensa kanssa sukuloimassa, mutta maan ilmapiiriä on hänen mukaansa vaikea sulattaa.

– En tunne oloani siellä kovin mukavaksi, Shechter selventää.

Hän viittaa sekä ilmastoon että politiikkaan.

– Tunteet käyvät kuumina politiikassa, enkä pidä muutenkaan kuumuudesta, Shechter toteaa.

Tanssija ja koreografi hänestä tuli melkein vahingossa. Vanhemmat lähettivät pojan pianotunneille, mutta nuori Hofesh inhosi niitä. Pikkuhiljaa mieli muuttui, ja hän alkoi nauttia soittamisesta. Sitten liikkeellisesti lahjakas poika vedettiin kansantanssiryhmään. Sekään ei ensin kiinnostanut, kunnes tanssikärpänen puraisi.

Siitä seurasi pesti Ohad Naharinin nuorisoryhmässä. Naharin on tanssin todellinen maailmantähti ja israelilaisen nykytanssin vaikutusvaltaisin koreografi. Hän on yksi Shechterin esikuvista.

Nuorisoryhmän ohella Shechter suoritti kolmivuotisen asepalveluksen toimistotöissä. Armeija-aikaa hän kuvailee “häiritseväksi ja oudoksi”, vaikka ei joutunutkaan tositoimiin.

Luonnehdinnallaan Shechter viittaa Israelin arvoihin, elämänfilosofiaan ja tapaan kouluttaa kansalaisiaan.

– Israelissa on todella vaikea ymmärtää, uskommeko vapauteen vai emme, Shechter sanoo.

Tanssijoita lavalla.
Shechter on opiskellut rumpujen soittoa. Se kuuluu musiikissa, jota hän säveltää. Kuva teoksesta Uprising (Gauthier Dance, 2017)Bernd WeiBbrod / AOP

“Tajusin, ettei luovuuteni puhkea kukkaan Israelissa”

Musiikki on elimellinen osa Shechterin taiteilijuutta, ja hän säveltää itse teostensa musiikin. Säveltäjänä hän luo voimakkaita, hypnoottisia musiikillisia tiloja, jotka vievät teosta paikasta toiseen. Säveltäminen aiheuttaa Shechterille harmaita hiuksia.

– En saa koskaan käytännössä ulos sitä, mitä pääni tuottaa, Shechter harmittelee.

Hän ehti jo kerran vaihtaa tanssimisen musiikin tekemiseen.

Työskenneltyään kolme vuotta tanssijana Naharinin pääryhmässä Israelissa Shechter tajusi, ettei hän ollut itse valinnut uraansa. Asiat olivat tapahtuneet sattumalta.

Tuleva koreografi päätti lähteä Ranskaan opiskelemaan rumpujen soittoa, mutta kotimaa veti takaisin puoleensa. Shechter palasi Tel Aviviin, mutta ymmärsi pian, ettei hänen luovuutensa puhkea siellä kukkaan.

– Israelissa tuntui siltä, että politiikka tunkeutuu kaikkialta yksityiselämääni. Millekään muulle ei ollut sijaa, Shechter sanoo.

Hän pakkasi tavaransa ja lähti tyttöystävänsä kanssa Lontooseen tanssimaan, ja sillä tiellä hän yhä on.

Viimeksi Shechter sai tunnustusta Broadwaylla, jossa hän uusi Viulunsoittaja katolla -musikaalin yli 50 vuotta vanhan koreografian. Alkuperäinen on West Side Storyn ohjaajana tunnetun Jerome Robbinsin käsialaa.

Oman ryhmänsä lisäksi Shechter on tehnyt tanssiteoksia Euroopan ja Yhdysvaltojen johtaville nykytanssiryhmille ja balettitaloille.

Hän on myös yksi Sadler’s Wells -tanssitalon koreografeista. Lontoolainen instituutio kuuluu maailman merkittävimpiin alan näyttämöihin. Mutta kaikki alkoi Kuopiosta vuonna 2003.

– Lähdin sinne umpimähkään. Kaikki tapahtui urallani sen jälkeen todella nopeasti, Shechter sanoo.

 Hofesh Shechter
Hofesh Shechterin luovuus ei kukkinut Israelissa. Hän muutti Lontooseen 2000-luvun alussa.Villar Lopez / EPA