Ruotsissa ehdotetaan rajoituksia sähköpotkulautojen käyttöön – tänä keväänä jo 40 onnettomuutta ja yksi kuollut

Viranomaisten mukaan onnettomuuksien määrä on lisääntynyt lyhyessä ajassa selvästi.

Ruotsi
sähköpotkulauta
Voi-yhtiön sähkökäyttöiset potkulaudat esiteltiin 18. maaliskuuta Helsingissä.Jussi Nukari / Lehtikuva

Ruotsissa on noussut huoli koko ajan yleistyvien sähköpotkulautojen käytön turvallisuudesta. Pelkästään tänä keväänä on raportoitu jo 40 sähköpotkulautoihin liittyvää onnettomuutta ja torstaina sattui kuolemantapaus.

Sähköpotkulaudalla liikkunut 27-vuotias mies kuoli jäätyään auton alle Etelä-Ruotsin Helsingborgissa. Mies liikkui Voi-yhtiön vuokrapotkulaudalla. Vuokrauspalvelu alkoi Helsingborgissa vasta tällä viikolla, kertoo Helsingborgs Dagblad -lehti (siirryt toiseen palveluun).

Vielä ei ole tiedossa, aiheutuiko kuolonkolari potkulautailijan vai autoilijan toiminnasta, mutta Ruotsissa on jo esitetty sähköpotkulautojen kieltämistä kaduilla.

Elinkeinoministeriön alaisen Kuljetushallituksen tutkijan Hans Cassepierren mukaan sähköpotkulautaonnettomuudet kääntyivät kovaan kasvuun viime vuonna. Sitä ennen niitä oli raportoitu vuosittain 10–15. Torstain kuolonkolari oli toinen viranomaisten tietoon tullut vuoden 2012 jälkeen, uutisoi Dagens Nyheter -lehti (siirryt toiseen palveluun).

Viranomaisille sähköpotkulaudat aiheuttavat päänvaivaa, sillä on vaikea luokitella, mitä kulkuneuvoja koskevia määräyksiä niihin sovellettaisiin. Cassepierre toivoo yritysten ottavan enemmän vastuuta. Hänen mukaansa sähköpotkulautojen tulisi täyttää samat vaatimukset kuin sähköpolkupyörienkin tai sitten niitä ei pitäisi käyttää ollenkaan.

– Jos niitä aiotaan käyttää, pitäisi niiden täyttää samat vaatimukset kuin sähköpolkupyörienkin. Jos ne eivät täytä, niin ne ovat kulkuväline, jota ei voi käyttää liikenteessä, Cassepierre toteaa.

Myös poliisit pitävät sähköpotkulautoja kasvavana ongelmana.