Ethiopian Airlines: ”Olemme viimeinen lentoyhtiö, joka ottaa Max-koneet uudelleen käyttöön”

Konetyypin lentokielto maksaa yhtiöille miljardeja euroja.

Boeing 737 MAX
Ethiopian Airlines Boeing 737 Max -konetyypin lentokone Bolen kansainvälisellä lentokentällä Addis Ababaissa
Ethiopian Airlines Boeing 737 Max -konetyypin lentokone Bolen kansainvälisellä lentokentällä Addis Ababassa huhtikuussa.EPA

Yhdysvaltojen ja Euroopan ilmailuviranomaisten erilainen suhtautuminen Boeing 737 Max -konetyypin lentokiellon kumoamiseen hämmentää lentoyhtiöitä ja matkustajia.

Ethiopian Airlinesin toimitusjohtaja Tewolde GebreMariam sanoo, että ilmailuviranomaisten lisäksi myös lentoyhtiö jatkaa omia tutkimuksia onnettomuuden syistä.

– Ethiopian Airlines on viimeinen lentoyhtiö, joka ottaa MAX-koneet uudelleen käyttöön lentokiellon jälkeen. Meidän on tehtävä paljon analyyseja ja arviointeja, ennen kuin voimme päättää käyttöönotosta, sanoo Tewolde GebreMariam.

Tewolde GebreMariam
Tewolde GebreMariamJari Tanskanen / Yle

Yhtiön kone syöksyi maahan maaliskuussa 2019 pian Addis Ababasta nousun jälkeen, ja kaikki koneessa olleet 157 ihmistä saivat surmansa.

– Olemme edelleen tiiviisti yhteydessä uhrien omaisiin, ja pyrimme antamaan kaiken sen avun mitä voimme, jatkaa GebreMariam.

Toimitusjohtajan mukaan hämmennystä aiheuttaa eri mantereilla toimivien ilmailuviranomaisten erilainen suhtautuminen lentokiellon kumoamiseen. Euroopassa, Kanadassa, Singaporessa, Australiassa ja Kiinassa ilmailuviranomaiset vaativat vielä lisäselvityksiä, ennen kuin koneilla voidaan jälleen lentää kaupallisia lentoja.

Sen sijaan Yhdysvalloissa toimivat lentoyhtiöt toivovat voivansa aloittaa liikennöinnin MAX-koneilla uudelleen maan sisäisillä reiteillä viimeistään elokuussa.

– On erittäin vaikea perustella asiakkaille, miten konetyypillä on turvallista lentää tietyissä maanosissa, mutta muualla se ei ole turvallista, sanoi Lufthansan toimitusjohtaja Carsten Spohr kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n vuosikokouksessa Soulissa.

– Ihmiset alkavat kyseenalaistaa ilmailuviranomaisten sääntelyä, joka on tähän asti edistänyt lentoturvallisuutta, pohti yhdysvaltalaisen halpalentoyhtiön JetBluen toimitusjohtaja Robin Hayes.

Lentoyhtiöille miljardien tappiot

Boeing 737 MAX- konetyypin lentokielto näkyy lentoyhtiöiden alkuvuoden tuloksessa.

Yhdysvaltalaisella Southwest Airlinesilla on yhteensä 34 MAX-konetta. Yhtiö laskee joutuneensa peruuttamaan yli 10 000 lentoa, ja tämän tulleen maksamaan yli 200 miljoonaa yhdysvaltain dollaria. Yhtiö on peruuttanut konetyypin lennot 5. elokuuta asti, mikä tarkoittaa käytännössä noin 160 lentoa päivässä.

American Airlines laskee menetykseksi noin 350 miljoonaa yhdysvaltain dollaria, ja arvioi joutuvansa peruuttamaan elokuuhun mennessä lähes 15 000 lentoa. Yhtiö odottaa koneiden palaavan liikenteeseen 19. elokuuta mennessä.

Euroopassa matkanjärjestäjä TUI arvioi viidentoista MAX –koneen lentokiellon tulevan maksamaan sille noin 200 miljoonaa euroa. Suuri osa tappioista syntyy vilkkaan kesän lomakauden peruutuksista ja korvaavista lennoista.

Monet lentoyhtiöt, kuten Norwegian sekä aasialaiset Air China, China Eastern Airlines ja China Southern Airlines vaativat koneenvalmistaja Boeingilta korvauksia lentokiellon takia.

Ethiopian Airlines jatkaa lentoja Boeingin koneilla

Ethiopian Airlines jatkaa onnettomuudesta huolimatta yhteistyötä Boeingin kanssa.

– Meillä on ollut täysi työ käsitellä onnettomuuden jälkeisiä tapahtumia, emmekä ole edes tutkineet muiden koneenvalmistajien tarjontaa, sanoo toimitusjohtaja Tewolde GebreMariam.

Yhtiö ei kuitenkaan ota toistaiseksi vastaan tilaamiaan uusia MAX-koneita. Sen sijaan lennot jatkuvat Boeing 737-800 –konetyypillä.

– Turma ei ole sanottavasti vaikuttanut matkustajamääriin, sillä Ethiopianilla on vahva brändi turvallisena lentoyhtiönä, jatkaa GebreMariam.

Niinpä Ethiopian lisää tarjontaa kaukoreiteillä sitä mukaa, kun yhtiön tilaamat kymmenen Airbus A350 XWB-laajarunkokonetta tulevat sen käyttöön. Seuraavaksi alkavat suorat lennot Houstoniin Yhdysvalloissa, ja reittejä on tarkoitus avata Etiopiasta Kiinaan sekä Eurooppaan.