Lähijunille löytyy tilausta Oulun alueella

Tuoreen selvityksen mukaan Oulun alueella on edellytykset lähijunaliikenteen käynnistämiselle.

Lyhyet
Juna saapuu Oulun suunnasta Kempeleen pysäkille.
Lähijunaliikenne vaatisi uusia juna-asemia. Kempeleen pysäkkikin pitäisi uusia.Risto Degerman / Yle

Alueen kuntien tilaaman selvityksen mukaan asutuksen keskittyminen rautatien varteen tukee lähijunien toimintamahdollisuuksia.

Lähijunat vaatisivat kuitenkin miljoonainvestointeja. Puolen tunnin välein liikennöivä lähijuna ja uusi rinnakkaisrata maksaisi jopa neljäsataa miljoonaa euroa, mutta harvemmin kulkeva juna voitaisiin sijoittaa nykyisellekin radalle.

– Investointina lähijunaliikenne edellyttäisi tietysti aseman seutujen rakentamista ja asemien päivittämistä, sanoo selvitystä tehnyt WSP Finlandin projektipäällikkö Susanna Kaitanen.

Hänen mukaansa nykyisin vain Oulun asema kelpaisi nykyisellään lähijunaliikenteen tarpeisiin.

Kerran tunnissa kulkeva lähijuna voitaisiin saada mahtumaan myös nykyisen liikenteen sekaan eikä se vaatisi kokonaan uutta rinnakkaisrataa.

– Silloin puhutaan jo kohtuullisen hallittavissa olevista kustannuksista eli olemme laskeneet, että se maksaisi noin 36 miljoonaa euroa, sanoo Kaitanen.

Liikenteen ylläpito maksaisi vielä muutaman miljoonan vuodessa, sillä pelkillä lipputuloilla lähiliikenteestä ei saataisi kannattavaa.

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)

Mitä sinä haluat tietää? Kysy, me selvitämme! (siirryt toiseen palveluun)